זה קרה בשישי האחרון. בהצהרה משותפת ולקונית של פיפ"א והתאחדות הכדורגל האפריקאית, נאמר כי נבחרת אריתריאה פרשה ממשחקיה במוקדמות מונדיאל 2016, יממה לפני שהייתה אמורה לצאת למרוקו למשחקה הראשון בטורניר.
אף אחד לא פירט את הסיבה, גם לא התאחדות הכדורגל האריתריאית, שקיימה לנבחרת מחנה אימונים לקראת שני המשחקים הראשונים בטורניר המוקדמות, אך הודיעה לשחקנים ברגע האחרון: "אתם נשארים בבית, החלטנו לא להשתתף". חלק מחברי ההתאחדות - כך פורסם - ניסו לשכנע את משרד הספורט לקבל אישור לטוס למרוקו, אך הדבר נדחה על הסף על-ידי זמדה טקל, שר התרבות והספורט המקומי.
בימים האחרונים הסיפור של הנבחרת האריתריאית עולה לכותרות גם בכלי התקשורת באירופה. ב"גרדיאן" הבריטי כנראה מצאו את הסיבה לפרשית הנבחרת. שם נטען כי לפי מספר מקורבים לנבחרת, הפחד של השלטונות הוא שהשחקנים ינצלו את הנסיעה כדי לברוח מהמדינה ולבקש מקלט מדיני במרוקו.
אריתריאה, זה לא סוד, נחשבת לאחת המדינות העניות בעולם וכבר מכונה "צפון קוריאה של אפריקה". כולם קיוו שעם קבלת העצמאות ב-1993, אריתריאה תהפוך לדמוקרטיה משגשגת. אך מאז, איסאייס אפוורקי שולט בה ביד רמה וכפה על כל תושביה גיוס לכל החיים, מה שמאלץ אריתריאים רבים לברוח מארצם, בין היתר לישראל.
1 צפייה בגלריה
איסאייס אפוורקי
איסאייס אפוורקי
שולט ביד רמה. איסאייס אפוורקי
(צילום: Florence Lo/Pool Photo via AP)
כבר ב-2009 כדורגלנים החליטו לנצל את ההזדמנות על מנת להימלט מהמשטר העריץ בארצם. הנבחרת הודחה אז מטורניר אליפות מרכז אפריקה בו השתתפה בקניה, כשלאחר מכן התברר כי 12 מחבריה (מתוך 25) לא נמצאים עם יתר אנשי הסגל והצוות המקצועי ומעשה ברחו.
מאז אותו מקרה, בעולם מעריכים שיותר מ-60 שחקנים השתמשו במעמדם כדי לבקש מקלט במדינות אפריקה. לפני שנתיים, למשל, חמש שחקניות נמלטו שעות לפני משחקן מול אוגנדה באליפות אפריקה עד גיל 20 ומאז לא חזרו לאריתריאה.
"זה שובר לב", סיפר אחד מהמקורבים לנבחרת ל"גרדיאן". "הם הורגים את הכדורגל האריתריאי. לא קל לשחקנים לבקש הסבר. הם עלולים לשלוח אותך לכלא בגלל מחאה".
פורסם לראשונה: 07:50, 14.11.23