אוסטרליה הופתעה על ידי ניגריה והפסידה לה 3:2 במשחק השני של שלב הבתים של מונדיאל הנשים 2023, אותו היא מארחת בצוותא עם ניו זילנד, ועלתה לשמינית הגמר רק בזכות התעלות במחזור הסיום בדמות 0:4 על האלופה האולימפית קנדה. עם זאת, לשמינית הגמר מול דנמרק (שני, 13:30) היא אמורה להגיע מלאת ביטחון, מאחר שסם קר - הכוכבת הבלתי מעורערת של נבחרתה, ואולי הכדורגלנית הטובה ביותר בעולם כיום - צפויה לערוך סוף סוף את הבכורה שלה בטורניר הנוכחי.
עוד על מונדיאל הנשים
החלוצה בת ה-29 של צ'לסי - שעדות נהדרת לגדולתה היא הופעתה על עטיפת המהדורה האולטימטיבית של משחק הווידאו הפופולרי "פיפ"א 23" לצד קיליאן אמבאפה - נפצעה באימון האחרון לפני משחק הפתיחה מול אירלנד, ונעדרה כאמור במשך כל שלב הבתים. לפני המונדיאל היא הצהירה שהמטרה של אוסטרליה, שהישג השיא שלה בטורניר הוא הגעה לרבע הגמר, היא ללכת עד הסוף הפעם, ונראה שהשעה שבה תצטרך לתרגם מילים למעשים הולכת ומתקרבת.
5 צפייה בגלריה
קר
קר
תחזור בדיוק בזמן? קר
(צילום: Mark Kolbe/Getty Images)
5 צפייה בגלריה
סם קר וחברותיה לספסל חוגגות
סם קר וחברותיה לספסל חוגגות
בינתיים היא הייתה על תקן מעודדת. קר וחברותיה לספסל חוגגות
(צילום: Justin Setterfield/Getty Images)
אביה של קר היגר מהודו והוא ואחיה הבכור היו שחקני פוטבול אוסטרלי מקצועיים. כילדה היא הלכה בעקבותיהם לענף - מהקשוחים שיש - נהנתה מכל רגע כבת היחידה בקבוצתה וחלמה להיות כוכבת. אבל באין קבוצת פוטבול אוסטרלי בגיל נערות באזור מגוריה, היא נאלצה בגיל 12 למצוא נחמה בענף ספורט הרבה פחות פופולרי באוסטרליה, כזה שבועטים בו כל הזמן בכדור עם הרגל. "שנאתי כדורגל כשהייתי ילדה, לא היה לנו כדור בבית", חשפה קר בעבר.
אבל אחרי זמן מה זה השתנה. בגיל 15 וחמישה חודשים היא כבר ערכה הופעת בכורה במדי נבחרת אוסטרליה הבוגרת, וכשנה לאחר מכן גם כבשה שער ראשון במדי המטילדות, במשחק מול דרום קוריאה במסגרת אליפות אסיה. בגמר מול צפון קוריאה היא כבשה את השער היחיד של נבחרתה, שניצחה לבסוף בפנדלים וחגגה זכייה היסטורית. אלה היו שני השערים הראשונים מתוך 63 שיש לה עד כה במדי הנבחרת, שהופכים אותה למבקיעה האוסטרלית הטובה בהיסטוריה ללא קשר למגדר. "חגיגת קר" - חגיגת השערים שלה עם קפיצת סלטה, שמביאה לידי ביטוי באופן מושלם את יכולותיה האתלטיות הנדירות - נולדה באותה אליפות.
5 צפייה בגלריה
קר
קר
מביאה לידי ביטוי באופן מושלם את יכולותיה האתלטיות הנדירות. "חגיגת קר"
(צילום: Tony Feder/Getty Images)
משהו באתלטיות, בתנועתיות ובפיזיות שסיגלה לעצמה קר הפכו אותה לכובשת שערים יוצאת דופן, והראשון לזהות זאת היה בובי דספוטיבסקי, שאימן אותה בפרת' גלורי, הקבוצה הראשונה שלה. הוא הסיט אותה מעמדת הכנף לחלוצה מרכזית. "חשבתי לעצמי שהיא לא בשימוש כשהיא כל כך רחוקה מהרחבה והשער", סיפר. "בזכות המהירות יש לה יתרון על ההגנה, אבל עבדנו הרבה על קור רוח וסיומת מול השער. מדי שנה היא פיתחה אינסטינקטים להבקעה. אמרתי כל הזמן שהיא יכולה להפוך לאחת השחקניות המובילות והטובות בעולם, אף אחד לא האמין לי".
בחיפוש אחר עוד זמן משחק וסטנדרט גבוה יותר של תחרות, הלכה קר בדרך המוכרת עבור כדורגלניות אוסטרלית רבות, ושיחקה גם באוסטרליה וגם בארה"ב, מה שאפשרי בגלל שהעונות "הפוכות". בגיל 19 היא הצטרפה לווסטרן ניו יורק פלאש - שם שיתפה פעולה עם כוכבות מוכרות כמו קרלי לויד ואבי וומבך - וזרחה. "הייתה לה אנרגיה מדהימה, היא האירה את חדר ההלבשה", סיפר אהרן ליינס שאימן אז את הקבוצה, וציפה לקבל ילדה ביישנית. "אני זוכר את האתלטיות שלה, את היכולת שלה לקפוץ, את התזמון שלה. נראה שהיא מרחפת באוויר, הילדה יכולה לקפוץ כמו קנגורו".
אבל בסוף 2014 היא סבלה מפציעה חמורה בברך שדרשה ניתוח, וכשמונדיאל 2015 התקרב, הייתה קר במרוץ נגד הזמן כדי להיות כשירה. היא עשתה כל מה שצריך, והאמת שהרבה יותר מכך, ולבסוף זומנה לסגל הנבחרת ביום האחרון שבו זה היה אפשרי. אחרי שסייעה לאוסטרליה להגיע לרבע הגמר - שחזור של הישג השיא מ-2007 ו-2011 - היא עברה לסקיי בלו FC מניו יורק, הידועה כיום כג'ותהאם FC. בגיל 23 היא הפכה לשיאנית השערים של ה-NWSL - ליגת הנשים האמריקאית שקמה ב-2012 - ובעונתה המלאה השנייה בקבוצה זכתה בשחקנית העונה ובנעל הזהב.
לאחר אותה עונה היא עברה לשיקגו רד סטארס, שם התפוצצה עם 35 שערים ב-43 הופעות. במונדיאל 2019, בו כבר שימשה כקפטנית, כבשה קר חמישה שערים לפני שאוסטרליה הודחה בשמינית הגמר. בסוף אותה שנה, כשהיא כבר ידועה כאחת הכדורגלניות הטובות בעולם, הודיעה על מעבר לצ'לסי, שהפכה אותה לאחת המרוויחות הגדולות במשחק.
הליגה האנגלית, שנחשבת לתחרותית והטובה בעולם, היא המקום שלה. בשלוש שנים וחצי בבלוז היא זכתה בארבע אליפויות ושלושה גביעים, כשאת שתי העונות המלאות הראשונות שלה היא סיימה כמלכת השערים של הליגה. ב-2020/21 היא נבחרה לשחקנית העונה, ובשנתיים האחרונות סיימה במקום השלישי בתחרות כדור הזהב. אבל זה ממש לא רק התארים והשערים. אנגליה נפלה סופית בקסמה של קר ב-8 בדצמבר 2021, כאשר במשחק ליגת האלופות מול יובנטוס היא הורידה בעוצמה לקרקע עם הכתף שלה אוהד שפרץ למגרש - וקיבלה על כך כרטיס צהוב. היא לא שוכחת את האלמנט האגרסיבי והייצרי של תרבות הספורט ממנה הגיעה.
5 צפייה בגלריה
סם קר
סם קר
הליגה האנגלית היא המקום שלה. קר
(צילום: Ryan Pierse/Getty Images)
5 צפייה בגלריה
קר ובת זוגה מיואיס
קר ובת זוגה מיואיס
"חשוב שנשים יזכו להכרה על הישגיהן". קר ובת זוגה מיואיס
(צילום: Cameron Spencer/Getty Images)
קר, שמתוארת על ידי חברותיה כמנהיגה ואחת שיודעת לעשות צחוקים, היא בת הזוג של הקשרית האמריקאית קריסטי מיואיס, שנמצאת בסגל ארה"ב בטורניר הנוכחי. כמו לא מעט כדורגלניות מובילות אחרות, היא מנצלת את ההזדמנויות הרבות שיש לה לפרוש את משנתה. "חשוב שנשים יזכו להכרה על הישגיהן. הזמנים השתנו והמצב משתפר, אבל עלינו לשבור עוד מחסומים ולתת לנשים ביטחון לעשות מה שהן אוהבות", אמרה קר אחרי שזכתה בשנה שעברה במדליית מסדר הכבוד האוסטרלי בזכות הישגיה הספורטיביים. היא גם קיבלה מהממשלה של מולדתה את פרס האוסטרלית הצעירה של השנה ב-2018, ומוקדם יותר השנה התבקשה לשאת את הדגל הלאומי בהכתרת המלך צ'ארלס.
כעת, כשסביבה הורכב סגל מוכשר מאוד, מדינה שלמה נמצאת על הכתפיים של קר, והציפיות ממנה הן כאמור להניף את הגביע החשוב ביותר בסיום משחק הגמר באצטדיון אוסטרליה שבסידני, המכיל 83 אלף מקומות ויהיה כמובן מלא. אבל לא משנה מתי יגיע לסיומו המסע של נבחרתה במונדיאל הביתי, קר כבר הבטיחה את מקומה כאחת הספורטאיות הגדולות בתולדות מדינתה.
פורסם לראשונה: 11:45, 04.08.23