הבעיה עם ג'אני אינפנטינו היא לא שהוא מושחת, או שהוא מוכן להעלים עין מכל צדק או הפרות של זכויות אדם בשביל תזרים מוזמנים. הבעיה עם אינפנטינו, כפי שהתברר השבוע, היא שהוא לא שפיט, שהוא מעל החוק.
זאב בודד - המדור של זאב אברהמי:
שלוש שנים חלפו מאז שנשיא פיפ"א נפגש לראשונה עם התובע הראשי בשוויץ, מייקל לאובר, ומאז שהחלה חקירה נגדו. במשך שלוש השנים הללו סירב כל בר דעת ברשות השופטת בשוויץ לגעת בתיק. שני היחידים שהסכימו היו שני עורכי דין בני 70 ו-71.
4 צפייה בגלריה
ג'אני אינפנטינו
ג'אני אינפנטינו
מעל החוק. אינפנטינו
(צילום: רויטרס)
התיק הכי גדול בשוויץ נפל אם כן בידי שני פנסיונרים חסרי כל נסיון בתחום, עם עבר שתמיד העדיף להגיע לפשרה במקום ללכת למשפט. הציפיות מהם היו המינימום של המינימום, ועדיין, חצוצרות בבקשה, הם הצליחו להיכשל. כל זאת אחרי שוועדת האתיקה, שנבחרה על ידי אינפנטינו, לא מצאה שום דופי בתצהיר שלו ובמעשיו.
החקירה הפלילית נסובה סביב הגרסה שנתן אינפנטינו לגבי חכירת מטוס פרטי בשווי 129,300 דולר עבור טיסה מסורינאם לז'נבה. אינפנטינו טען שהיה מדובר בפגישה רשמית שחיכתה לו עם אלכסנדר צ'פרין, שבאותו הזמן היה בכלל בארמניה. בחקירה הפלילית שונה השם שעימו נפגש אינפנטינו. שני החוקרים מעולם לא בדקו אם השם החדש נכח בכלל בז'נבה באותו יום, בפגישה שבכל מקרה לא נמצא לה שום תיעוד.
4 צפייה בגלריה
אלכסנדר צ'פרין
אלכסנדר צ'פרין
שום תיעוד לפגישה בינו לבין אינפנטינו, למרות גרסת נשיא פיפ"א. אלכסנדר צ'פרין
(צילום: AP)
בכך, פיפ"א והמדינה המארחת אותה, שווייץ, משדרים מסר מאוד בעייתי לעולם: מותר לשקר, ולא חייבים לפעול בשקיפות מול גופים רגולטוריים. יש חוק בשווייץ, אבל הוא לא ממש חל על פיפ"א והעומד בראשה. למזלם הרע של השווייצרים, הפרשה הזו פתאום קיבלה נפח של תקרית ריגול בינלאומית, מה שחייב חקירה אמיתית.
החקירה הזו, ועוד אחת נוספת, הסתיימו אם כן בלא כל אישום ובעיתוי מושלם: על סף בחירתו המחודשת של אינפטינו לנשיא פיפ"א אתמול (חמישי) ברוואנדה.

קשירת הקשר נגד בלאטר

לאינפנטינו יש עבר עשיר של טיסות חשודות ובלתי מפוענחות. פעמיים הוא טס במטוסים פרטיים (פעם אחת עם בני משפחתו) של אוליגרכים רוסים שאת שמם הוא לא מעוניין לחשוף; הוא טס מקטאר לז'נבה עם המטוס הפרטי של האמיר הקטארי כדי להיפגש עם התובע הפדרלי מייקל לאובר, האיש שהיה אמור גם לבדוק את החשדות סביב הענקת המשחקים לקטאר. בעקבות המפגשים הסודיים האלה פוטר לאובר מתפקידו.
הבעיה עם שקרים, בעיקר כשאתה לא נתפס, היא שיש להם נטייה להפוך לטבע שני. ב-2015, כשפיפ"א שקועה בשיאי הסקנדל שלה עם ספ בלאטר כנשיא פיפ"א ומישל פלטיני כנשיא אופ"א, אינפנטינו, אז מזכ"ל אופ"א, עולה על מטוס מז'נבה לניו יורק, שם נערכים הדיונים. הוא טוען שהסיבה לטיסה בת 72 השעות היא פגישה עם סוכנות שיווק אמריקאית שעובדת עם אופ"א. הפגישה הזו אכן התקיימה, אבל יום אחד לפני הטיסה של אינפנטינו, בשיחת וידאו.
4 צפייה בגלריה
התובע הפדרלי של שווייץ מייקל לאובר
התובע הפדרלי של שווייץ מייקל לאובר
פוטר מתפקידו לאור מפגשים סודיים עם אינפטינו. התובע הפדרלי בשווייץ, מייקל לאובר
(AP)
לא ברור מה עשה אינפטינו ב-72 השעות הללו (חוץ מהעובדה שחתם על חוזה ייצוג עם אדם שמזוהה עם המאפיה ונמצא תחת חקירה של ה-FBI) וכמה סייע במהלך ההדחה של הבוסים שלו. מה שברור הוא שהוא נבחר לנשיא פיפ"א זמן קצר לאחר מכן, ומה שברור הוא שהוא דחף את הגביע העולמי בארה"ב, קנדה ומקסיקו ב-2026 בכל הכוח. אפילו הנשיא טראמפ הודה לו על כך בועידת דאבוס ב-2020.
הבעיה עם שקרים שאתה לא נתפס בהם היא שהם גורמים לך להרגיש חסין. כשהחלו החשדות סביב הגרסה של אינפנטינו לטיסה לניו יורק, והחלו חרושת שמועות בעיתונות הגרמנית, אינפנטינו ניסה לעצור בכל הכוח את הידיעות אבל שני בתי משפט גרמניים דחו את הבקשה שלו על הסף.
הבעיה של אינפנטינו, מתברר כעת, היא שהוא הגיש תצהיר שקרי לבתי המשפט הגרמניים. ובתי משפט גרמניים אינם סלחניים לתצהירי שקר של בעלי שררה כמו אחיהם השווייצרים. עבירה על סעיף 156 לחוק הגרמני עלולה להוביל לשלוש שנות מאסר.
4 צפייה בגלריה
אינפנטינו
אינפנטינו
הבעיה עם שקרים, בעיקר כשאתה לא נתפס, היא שיש להם נטייה להפוך לטבע שני. אינפנטינו
(צילום: AP)
ועוד: החשדות הללו הובילו מספר התאחדויות וכלי תקשורת באירופה לפתוח מחדש את החקירה לגבי מעורבות חבריו של אינפנטינו בתביעה הפדרלית בשוויץ, בשיתוף פעולה עם מנהלים בפיפ"א, בהשחרת שמו של פלטיני, ובכך לסלילת דרכו של אינפטינו לנשיאות פיפ"א. התאחדות הכדורגל הגרמנית גם הודיעה לפני ההצבעה כי לא תתמוך בבחירתו המחודשת של אינפנטינו.

ההקלטות של הסוכנים הקטאריים

בינתיים, פרסם העיתון השווייצרי NZZ כי סוכנים קטארים הקליטו את הפגישות שנערכו בין התובע הראשי מיכאל לאובר לבין אינפנטינו במטרה לאסוף עדויות מרעישות וכעת מופעל לחץ על הרשויות בשוויץ לבדוק את תוכן ההקלטות שהתקיימו בבניין שנמצא בבעלות קטארית מאז 2009, שבמקרה גם מארח את השגרירות הקטארית במדינה.
מדוע ההקלטות הללו חשובות עכשיו ומה המידע המפליל שהן יכולות לכלול? ובכן מדובר באותה תקופה שבה אירוח המשחקים בקטאר נמצא תחת סיכון בשל החקירה הפלילית לגבי הזכיון.
כעת מתברר שהתקיימו פגישות נוספות, גם עם גורמים רוסים, שגם האירוח שלהם ב-2018 הוטל בספק בשל חקירה, ובעצם הכל מתחבר לכדי כדור שלג גדול של חשדות שמתגלגל לפתחו של האיש החזק ביותר בכדורגל העולמי.
אז מה יהיה בסופו של דבר? יכול להיות שחובבי הכדורגל יזכו לצדק, ואינפנטינו ייענש על כך שהעז ל"מכור" את ערכי הענף לכל המרבה במחיר, או שיתברר שלא רק שהוא טפלון אלא שבעולם החדש הוא אפילו האיש הנכון, בזמן הנכון, שהציל את הכדורגל ומי בכלל יעז לשפוט אותו על כך.
פורסם לראשונה: 18:02, 17.03.23