הכדורגל האירופי עדיין מזועזע ומתקשה להתאושש מאחת השערוריות הגדולות ביותר שהתרחשו אי פעם בליגת האלופות. המשחק בין פריז סן ז'רמן לבשקשהיר, במחזור האחרון בשלב הבתים בליגת האלופות, הופסק אתמול בעקבות מקרה מביש וביזיוני במיוחד.
הכל החל בדקה ה-14, כאשר עוזר המאמן של הקבוצה הטורקית וחלוץ העבר הקמרוני פייר וובו הביע מחאה על החלטת השופט הרומני אובידיו הטגן. הוא הורחק מהמגרש לאחר שהשופט בירר עם השופט הרביעי סבסטיאן קולטסקו לגבי זהות האיש מהספסל שהביע מחאה.
7 צפייה בגלריה
פייר וובו
פייר וובו
פייר וובו זועם
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
המהומה בסיום
המהומה בסיום
שחקני הקבוצות לא רצו לחזור מחדר ההלבשה ולשחק
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
המהומה בסיום
המהומה בסיום
וובו רותח מזעם, שופט המשחק לא מצליח לעשות סדר
(צילום: MCT)
7 צפייה בגלריה
לוח התוצאות בזמן שהשחקנים עוד בחדרי ההלבשה
לוח התוצאות בזמן שהשחקנים עוד בחדרי ההלבשה
לוח התוצאות בזמן שהשחקנים עוד בחדרי ההלבשה
(צילום: EPA)
על פי ההקלטות, קולטסקו השיב לשאלת הטגן ברומנית: "זה הבחור השחור פה, תבדוק מי הוא. הוא לא יכול להתנהג בצורה כזו". בתגובה וובו התפרץ כלפיו וצעק: "למה אתה אומר 'שחור'?". גם החלוץ הסנגלי של בשקשהיר, דמבה בה, שישב על הספסל, דרש מהשופט הרביעי הסברים ואמר לקולטסקו: "אם היית מדבר על בחור לבן גם היית אומר 'הבחור הלבן'?".
מהומה גדולה נוצרה במגרש עד ששחקני בשקשהיר החליטו לרדת מכר הדשא. גם חלוץ פריז סן ז'רמן, קיליאן אמבאפה, הצטרף למחאה ודרש מהשופטים הסברים ואילו מאמן הקבוצה הטורקית, אוקאן בורוק, אמר לקולטסקו: "אתה גזען".
7 צפייה בגלריה
שחקני הקבוצות והשופטים בעת המהומה
שחקני הקבוצות והשופטים בעת המהומה
המשחק יחודש היום החל מהדקה ה-14
(צילום: EPA)
השופטים ניסו לשכנע את שחקני הקבוצה הטורקית לשוב לשחק, אבל ללא הצלחה. דיווחים שונים בצרפת שופכים אור על מה שקרה בחדר ההלבשה, לאחר ירידת השחקנים מכר הדשא. באיזשהו שלב דמבה בה מבשקשהיר ומרקיניוס מפ.ס.ז' הגיעו להסכמה ששחקני שתי הקבוצות יעלו לדשא בחזרה כשכל השחקנים ישלבו ידיים כאקט מאחד ועמידה משותפת נגד הגזענות. רק שבחדר ההלבשה של בשקשהיר הייתה חוסר הסכמה לצד רצון לעורר אקט מחאה ושחקנים רבים התעקשו לא לחזור לשחק.
בסופו של דבר המשחק לא חודש ורק אחרי מספר שעות הודיעה אופ"א שההתמודדות תתקיים הערב (רביעי) ב-19:55 שעון ישראל החל מהדקה בה הופסקה. כל זאת, לא לפני שנשיא המועדון הטורקי גוקסל גומוסדג הבהיר שהשחקנים לא ישובו לשחק כל עוד קולטסקו ימשיך בתפקידו בצוות השיפוט.
אופ"א קיבלה את הדרישה של בשקשהיר והודיעה על השעייתו של קולטסקו עד לבירור התקרית: "בעקבות טענות למעורבותו של השופט הרביעי הוא הושעה והמשחק יימשך עם רביעיית שופטים אחרת. המקרה ייחקר באופן מיידי".
7 צפייה בגלריה
שחקני הקבוצות והשופטים בעת המהומה
שחקני הקבוצות והשופטים בעת המהומה
אופ"א הסכימה להשעות את השופט הרביעי
(צילום: EPA)
ההתאחדות האירופית הודיעה שקולטסקו יועבר לצוות ה-VAR, דבר לו התנגדו אנשי המועדון הטורקי. על פי התקנון, אם בשקשהיר לא תעלה לשחק ולא תמלא אחר ההחלטה של אופ"א היא צפויה לא רק להפסד טכני, אלא גם לקנס בגובה 232,000 אירו.
גומוסדג הגיב בראיון לטלוויזיה הטורקית: "זה יום עצוב מאוד ורע מאוד לכדורגל. השופט הרביעי כינה את וובו 'שחור' וזה דבר בלתי מתקבל על הדעת. החלטנו לא לשחק כל עוד השופט הרביעי יישאר ואם אופ"א תסלק אותו נחזור לשחק. אנחנו מחכים כעת להודעה שלהם. אם הם מגנים גזענות הם צריכים לפעול כפי שאנחנו דורשים, לא יכולנו להמשיך בלי לנקוט יוזמה".
אגב, אין זו הפעם הראשונה בה מעורב השופט הראשי הטגן במקרה גזענות בליגת האלופות. לפני שבע שנים הוא ניהל משחק במוסקבה בו התלוננו שחקני מנצ'סטר סיטי להתנהגות גזענית מצד אוהדי צסק"א כלפי שחקניהם שחומי העור. הקשר יאיא טורה טען אז שהקהל החל לבצע בכיוונם תנועות של קופים ונשיא אופ"א באותה תקופה, מישל פלאטיני, הורה לפתוח בחקירת המקרה ולבדוק מדוע לא ננקטו צעדים נגד אפליה על רקע גזעני.
7 צפייה בגלריה
אנשי הצוות של בשקשהיר
אנשי הצוות של בשקשהיר
אנשי הצוות של בשקשהיר יוצאים מהפארק דה פראנס
(צילום: AFP)

גיבוי מארדואן, תמיכה מאמבאפה וניימאר

כמובן שהתקרית עוררה גל של תגובות ברחבי העולם, באמצעי התקשורת ובעיקר ברשתות החברתיות. בשקשהיר פירסמה בעמוד הטוויטר הרשמי שלה את הסלוגן "לא לגזענות" בו משתמשת אופ"א במלחמה נגד התופעה המכוערת - ואחריה הצטרפו מספר רב של מועדונים ושחקנים מרחבי היבשת.
ראש ממשלת טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, הידוע כמקורב לבשקשהיר, הגיב: "אני מגנה בתוקף את ההתנהגות הגזענית כלפי פייר וובו, איש הצוות המקצועי של המועדון, ומשוכנע שאופ"א תנקוט בצעדים הדרושים".
שר החוץ של טורקיה, מלבוט קבוסוגלו: "אנחנו מברכים את הצעד מעורר הכבוד שביצעו השחקנים בשקשהיר, גזענות היא פשע נגד האנושות". גם יתר חברי הממשלה הטורקית הביעו דברים דומים.
נשיא ההתאחדות הטורקית, ניהאט אוזדמיר: "אנחנו מנהלים שיחות עם אנשי בשקשהיר ועם אנשי צוות השיפוט, כמו גם עם חברי הנהלת אופ"א. הודיעו לנו מאופ"א שהשופט הרביעי הושעה והם רוצים להמשיך את המשחק עם שופט רביעי חדש או בלעדיו. לשחקני בשקשהיר יש מחויבות והם צריכים להמשיך לשחק עד הסוף. אם הם לא יחזרו הם יציבו אותנו במצב לא הוגן ואז המקרה יידון בוועדת המשמעת של אופ"א. אנחנו לא יודעים איזו החלטה תתקבל".
גם בפ.ס.ז' וברחבי העולם חיזקו את בשקשהיר. קיליאן אמבאפה צייץ: "לא לגזענות, וובו - אנחנו איתך". ניימאר העלה תמונה עם הסלוגן שכבר חצה גבולות: "BLACK LIVES MATTER". שחקן העבר האגדי של נבחרת קמרון, רוז'ה מילה, צייץ: "אחי וובו, תהיה חזק. אתה לא ראוי לזה. יש לך את כל התמיכה ממני". פנרבחצ'ה, אחת מהיריבות העירוניות של בשקשהיר ומי שוובו שיחק בשורותיה בעבר, העניקה גיבוי לאקס: "אנחנו מאחוריך". גם גלאטסראיי הלכה באותה הדרך.
"לא לגזענות". המסר של אמבאפה
גם קימפמבה בתגובה דומה
התמונה החזקה ששיתף ניימאר
רוז'ה מילה האגדי מגיב
גם שחקן העבר של נבחרת ניגריה, מודיו אדפוג'יו, נתן גיבוי
הציוץ של פנרבחצ'ה
וזה של גלאטסראיי
גם התקשורת ברחבי אירופה התעסקה בסיפור, כשהכותרות הראשיות בטורקיה ובצרפת עסקו בכך. "הסקנדל הגזעני", זעקה הכותרת בעיתון "סבאח". "לטורקיה יש לב אחד", כתבו ב"הורייט". הל'אקיפ הצרפתי בחר בכותרת פשוטה חזקה: "נמאס". גם ה"אס" הספרדי, למרות ה-3:0 של בארסה ליובנטוס, בחרה להשאיר את התקרית בכותרת הראשית עם הכיתוב: "עצרו את הגזענות".
שער הל'אקיפ
שער ה"אס" הספרדי
ה"סבאח" הטורקי לא נותן לאירוע לעבור בשקט
פורסם לראשונה: 05:51, 09.12.20