לאו מסי רשם אתמול (שני) עוד ציון דרך מרשים בקריירה העשירה שלו, כשזכה בכדור הזהב בפעם השמינית בקריירה. 'הפרעוש', שיאן הזכיות בפרס היוקרתי, הגדיל את הפער מכריסטיאנו רונאלדו, שנמצא אחריו ברשימת הזכיות, עם חמש כאלה. בנאום שלו לאחר שקיבל את הפרס, הודה מסי, בין השאר, לדייגו מראדונה.
"אני רוצה להזכיר את דייגו", אמר מסי בסיום הנאום שלו. "היום (אתמול) הוא יום ההולדת שלו, ואני חושב שאין מקום יותר טוב מבחינתי לאחל לו מזל טוב. כאן באולם נוכחים כדורגלנים, מאמנים ואנשים שאהבו כדורגל כמוהו. במהלך המונדיאל בקטאר, דייגו עודד אותנו מגן עדן. אז איפה שלא תהיה, יום הולדת שמח דייגו, זה בשבילך. הזכייה הזו היא שלך ושל כל ארגנטינה".
3 צפייה בגלריה
לאו מסי לאחר זכייתו השמינית בכדור הזהב
לאו מסי לאחר זכייתו השמינית בכדור הזהב
הקדיש את הפרס למראדונה. מסי בנאום הזכייה
(Pascal Le Segretain/Getty Images)
בתחילת נאומו התייחס מסי לזכייה עצמה: "זה כיף להיות כאן וליהנות מהרגע הזה, אחרי שהצלחתי להגשים את חלומי ולזכות בגביע העולם. לא יכולתי לדמיין קריירה כמו זו שיש לי, עם כל מה שהשגתי במהלכה. היה לי מזל לשחק בקבוצה הכי טובה בעולם, הכי גדולה בהיסטוריה. לזכות בתארים אישיים זה נהדר, אבל הזכיות בקופה אמריקה ולאחר מכן במונדיאל - זה פשוט מדהים".
כדורגלן השנה הטרי המשיך: "קרוב לשלושה עשורים הכדור הזה העניק לי הרבה שמחה, אבל גם מספר רגעים של צער. תמיד חלמתי להיות אלוף העולם ולא הפסקתי לנסות. ידעתי שלעולם לא אוותר. הזכייה בקטאר היא גם של כל השחקנים שלא היו שם אבל היו איתנו בטורנירים הקודמים, כמו ב-2014 בברזיל, כשהגענו לגמר. הגיע להם אז להניף את הגביע, לאור הצורה בה הם נלחמו ועבדו קשה. זה הגיע לנו, אך נגמר בצורה מאכזבת".
מסי הוא הזוכה הראשון בכדור הזהב שמשחק בקבוצה מחוץ לאירופה, והיחיד אי פעם שמניף את הפרס בשלושה עשורים שונים. בנוסף, בגיל 36 הוא הכדורגלן השני הכי מבוגר שזוכה בתואר (סטנלי מת'יוז האנגלי היה בן 41 כשזכה בכדור הזהב הראשון אי פעם שחולק, בשנת 1956).
3 צפייה בגלריה
דייגו מראדונה עם לאו מסי
דייגו מראדונה עם לאו מסי
"עודד אותנו מגן עדן". דייגו מראדונה עם לאו מסי
(צילום: רויטרס)
יש לציין כי כדור הזהב מוענק על יכולת אישית לצד הישגים קבוצתיים מה-1 אוגוסט 2022 עד ה-31 ביולי 2023. כך שבניגוד למקרי עבר שבהם התואר ניתן על פי יכולת בשנה קלנדרית, הפעם המונדיאל בו זכתה ארגנטינה (בראשות מסי) שיחק תפקיד חשוב.
מסי הקדים בבחירה את ארלינג הולאנד, שסחף את מנצ'סטר סיטי לטרבל בלתי נשכח ועל הדרך שבר את שיא השערים לעונה אחת בפרמייר-ליג (36), ואת קיליאן אמבאפה, שכבש שלושער מדהים בגמר המונדיאל אבל הפסיד עם צרפת בפנדלים. למקום הרביעי הגיע קווין דה בריינה, ולחמישי רודרי.

השאיר אבק לרונאלדו

כאמור, מסי הוא שיאן הזכיות בכדור הזהב, וזה אפילו לא קרוב. הזכייה הראשונה שלו הייתה ב-2009, שנה מושלמת שבה זכה עם ברצלונה בכל ששת התארים האפשריים. הוא הלך והשתפר וזכה בתואר גם ב-2010, 2011 ו-2012, שנה בה שבר שיא שערים בכדורגל העולמי (91). בכך עקף את מישל פלאטיני, יוהאן קרויף ומרקו ואן באסטן והפך לשחקן הראשון בהיסטוריה שזוכה בכדור הזהב ארבע פעמים.
ב-2013 וב-2014 זכה בתואר רונאלדו, שצימצמם ל-4:3, אבל החמישי של מסי הגיע אחרי עוד עונת טרבל עם ברצלונה ב-2015. רונאלדו ענה עם שתי זכיות נוספות משלו ב-2016 ו-2017 והשווה ל-5:5. כן, באופן מדהים, שני היריבים המושבעים חילקו ביניהם את כל כדורי הזהב במשך עשור.
אחרי שלוקה מודריץ' שבר את ההגמוניה של המפלצת הדו-ראשית עם זכייה ב-2018, מסי התעורר והפך שוב ב-2019 לשיאן הזכיות. ב-2021 הגיע כדור הזהב השביעי והשנוי ביותר במחלוקת: הוא אמנם זכה עם ארגנטינה בקופה אמריקה – התואר הראשון שלו אי פעם עם הנבחרת הבוגרת – אבל רבים חשבו שהתואר הגיע לרוברט לבנדובסקי, ששבר שיא בונדסליגה עם 41 שערים בעונה (וגם קופח ב-2020 כשהוביל את באיירן לטרבל אבל הטקס בוטל בגלל הקורונה).
אמש הגיע הכדור השמיני, שיהיה כמעט בוודאות האחרון בקריירה של הגדול מכולם. והנה עוד דבר שאפשר לומר כמעט בוודאות: את שיא הזכיות שלו אף אחד לא ישבור. לא הולאנד, לא אמבאפה, בטח שלא רונאלדו.