גם בגיל 36, לאו מסי ממשיך לכתוב מחדש ההיסטוריה. הארגנטינאי זכה הערב (שני) בפעם השמינית בקריירה בפרס כדור הזהב, המחולק על ידי מגזין "פראנס פוטבול" לכדורגלן השנה בעולם. בכך הגדיל עוד יותר את הפער מיריבו הנצחי כריסטיאנו רונאלדו, שקטף את התואר חמש פעמים "בלבד".
מסי זכה עם פריז סן-ז'רמן באליפות לפני שעבר בקיץ לאינטר מיאמי והציג בה יכולת נהדרת (11 שערים וחמישה בישולים ב-14 משחקים, פלוס זכייה בגביע הליגות), אבל כדור הזהב הולך אליו כמובן בזכות המונדיאל המדהים שלו בסוף 2022. נזכיר: טקס כדור הזהב הקודם (קארים בנזמה זכה בתואר) נערך לפני מונדיאל החורף בקטאר, כך שהזכייה השנה היא בעצם "חוב" מהשנה שעברה. מסי הוביל את ארגנטינה לגביע עולמי שלישי בתולדותיה וראשון אחרי 36 שנות המתנה, כשהוא מבקיע בכל שלבי הנוקאאוט, כולל צמד בגמר. "השנה הגשמתי חלום עם הזכייה במונדיאל", אמר מסי, "אני רוצה להודות לכל מי שעזר לי להגיע לאן שהגעתי. זה סמלי שאני מקבל את כדור הזהב ביום השנה השלישי למותו של דייגו מראדונה".
5 צפייה בגלריה
מסי
מסי
מסי
(צילום: FRANCK FIFE / AFP)
"הפרעוש" הוא הזוכה הראשון בכדור הזהב שמשחק בקבוצה מחוץ לאירופה, והיחיד פעם שמניף את הפרס בשלושה עשורים שונים. בנוסף, בגיל 36 הוא הכדורגלן השני הכי מבוגר שזוכה בתואר (סטנלי מת'יוז האנגלי היה בן 41 כשזכה בכדור הזהב הראשון אי פעם שחולק, בשנת 1956).
יש לציין כי כדור הזהב מוענק על יכולת אישית לצד הישגים קבוצתיים מה-1 אוגוסט 2022 עד ה-31 ביולי 2023. כך שבניגוד למקרי עבר שבהם התואר ניתן על פי יכולת בשנה קלנדרית, הפעם המונדיאל בו זכתה ארגנטינה (בראשות מסי) שיחק תפקיד חשוב.
5 צפייה בגלריה
לאו מסי שחקן נבחרת ארגנטינה מניף את גביע העולם
לאו מסי שחקן נבחרת ארגנטינה מניף את גביע העולם
מסי ושחקני ארגנטינה עם גביע העולם
(צילום: גטי אימג'ס)
מסי הקדים בבחירה את ארלינג הולאנד, שסחף את מנצ'סטר סיטי לטרבל בלתי נשכח ועל הדרך שבר את שיא השערים לעונה אחת בפרמייר ליג (36) ואת קיליאן אמבאפה, שכבש שלושער מדהים בגמר המונדיאל אבל הפסיד עם צרפת בפנדלים. למקום הרביעי הגיע קווין דה בריינה, ולחמישי רודרי.

כך השארתי אבק לרונאלדו

כאמור, מסי הוא שיאן הזכיות בכדור הזהב, וזה אפילו לא קרוב. הזכייה הראשונה שלו הייתה ב-2009, שנה מושלמת שבה זכה עם ברצלונה בכל ששת התארים האפשריים. הוא הלך והשתפר וזכה בתואר גם ב-2010, 2011 ו-2012, שנה בה שבר שיא שערים בכדורגל העולמי (91). בכך עקף את מישל פלאטיני, יוהאן קרויף ומרקו ואן באסטן והפך לשחקן הראשון בהיסטוריה שזוכה בכדור הזהב ארבע פעמים.
5 צפייה בגלריה
כריסטיאנו רונאלדו שחקן כוכבי ריאד מול לאו מסי שחקן פריז סן ז'רמן
כריסטיאנו רונאלדו שחקן כוכבי ריאד מול לאו מסי שחקן פריז סן ז'רמן
מי הגדול מכולם? מסי ורונאלדו
(צילום: AP)
ב-2013 וב-2014 זכה בתואר רונאלדו, שצימצמם ל-4:3, אבל החמישי של מסי הגיע אחרי עוד עונת טרבל עם ברצלונה ב-2015. רונאלדו ענה עם שתי זכיות נוספות משלו ב-2016 ו-2017 והשווה ל-5:5. כן, באופן מדהים, שני היריבים המושבעים חילקו ביניהם את כל כדורי הזהב במשך עשור.
אחרי שלוקה מודריץ' שבר את ההגמוניה של המפלצת הדו-ראשית עם זכייה ב-2018, מסי התעורר והפך שוב ב-2019 לשיאן הזכיות. ב-2021 הגיע כדור הזהב השביעי והשנוי ביותר במחלוקת: הוא אמנם זכה עם ארגנטינה בקופה אמריקה – התואר הראשון שלו אי פעם עם הנבחרת הבוגרת – אבל רבים חשבו שהתואר הגיע לרוברט לבנדובסקי, ששבר שיא בונדסליגה עם 41 שערים בעונה (וגם קופח ב-2020 כשהוביל את באיירן לטרבל אבל הטקס בוטל בגלל הקורונה).
5 צפייה בגלריה
הולאנד
הולאנד
רק כמעט. הולאנד
(צילום: FRANCK FIFE / AFP)
5 צפייה בגלריה
ויניסיוס ובלינגהאם
ויניסיוס ובלינגהאם
כוכבי ריאל מדריד, ויניסיוס ובלינגהאם, על השטיח האדום
(צילום: REUTERS/Stephanie Lecocq)
הערב הגיע הכדור השמיני, שיהיה כמעט בוודאות האחרון בקריירה של הגדול מכולם. והנה עוד דבר שאפשר לומר כמעט בוודאות: את שיא הזכיות שלו אף אחד לא ישבור. לא הולאנד, לא אמבאפה, בטח שלא רונאלדו.
בפרס השוער הטוב של השנה זכה אמיליאנו מרטינס, שהצטיין במונדיאל האחרון ועזר לארגנטינה לזכות. בפרס השחקן הצעיר זכה ג'וד בלינגהאם האנגלי, שפתח את העונה בסערה בריאל מדריד עם 13 שערים ב-13 משחקים – כולל צמד בקלאסיקו מול ברצלונה. בתואר "הכובש המצטיין של השנה" זכה ארלינג הולאנד שכבש 36 שערים בפרמייר-ליג בעונה שעברה.