כמה שנים לפני שהכוכב האדום בלגרד הפכה לאלופת אירופה, היא כבר החלה לצבור כוח ביבשת וחיפשה מקום בחצי גמר גביע אירופה, שמו הקודם של המפעל שכולנו מכירים כיום כליגת האלופות. ברבע הגמר של 1987, מול ריאל מדריד, נוצר אזור שמכונה עד היום "שדרת המכוניות" - אנשים שיקשקו במפתחות כדי לנסות לשכנע אחרים לקחת את רכבם תמורת כרטיסים למשחק. האגדה מספרת שאין אוהד שהסכים לוותר על כרטיס.
אוהדים מבוגרים של הכוכב האדום מזכירים זאת גם היום, אבל אף אחד לא יודע לומר באמת כמה מהפרטים נכונים - לא של הסיפור הזה ולא של אחרים. הכוכב האדום היא קבוצה של מיתוסים, חלקם אמיתיים ואחרים מומצאים, אבל רוב סרביה מאמינה בהם. אחרי הכל זו קבוצה שיותר מ-50% מאוכלוסיית המדינה מחשיבים עצמם כאוהדיה, וכך עוד רבים מהפזורות הסרביות באירופה. כשאתה משחק נגד הכוכב האדום, נהוג לומר, אתה נלחם מול סרביה כולה, הצבא שלה, ועוד המוני מתנדבים.
6 צפייה בגלריה
אוהדי הכוכב האדום בלגרד
אוהדי הכוכב האדום בלגרד
יותר מ-50% מאוכלוסיית סרביה מחשיבים עצמם כאוהדי הכוכב האדום
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
אוהדי הכוכב האדום בלגרד
אוהדי הכוכב האדום בלגרד
בשבוע הבא - חיפה כבר תהיה שם. המרקאנה
(צילום: AP)
מכבי חיפה תשחק באצטדיון ראיקו מיטיץ', או בכינויו היותר מוכר המרקאנה (על שם המקביל המקורי בברזיל) רק בשבוע הבא, בגומלין פלייאוף ליגת האלופות. המשחק הראשון יתקיים הערב (22.00) בסמי עופר ומקום בשלב הבתים על הכף. היריבה, רק נזכיר, היא אלופת אירופה לשעבר.
הכוכב, כפי שאפשר לקרוא לה בקיצור, היא מזמן לא אחת הקבוצות הטובות ביבשת, כפי שהייתה לפני פירוק יוגוסלביה, אבל עדיין נחשבת לגדולה והאהודה ביותר בבלקן. היא מחזיקה במדינתה, סרביה, במעמד שמעטות הקבוצות בעולם שזוכות למעמד דומה. אלה לא רק 33 הזכיות באליפות (כולל 5 האחרונות) אלא מה שהכוכב האדום נחשבת עבור רבים מהסרבים - הדבר הכי קרוב שיש למדינה עצמה.
(חיפה מוכנה? צפו: המופע של אחד הקהלים החמים בעולם)

משחק מלחמה

מכנים אותה "הסמל של סרביה". טוענים שלהיות אוהד הכוכב האדום זו המהות של להיות סרבי - דבר שהתעצם עם התפרקות יוגוסלביה. אחד הסיפורים הידועים בהיסטוריה של המשחק התרחש במאי 1990. 3,000 אוהדי הכוכב נסעו לזאגרב, שהייתה עדיין חלק מיוגוסלביה, להתמודד מול דינמו. המשחקים בין הקבוצות תמיד היו מתוחים, אבל אותו ערב הגיע כמה שבועות אחרי שקרואטיה קיימה לראשונה בחירות עצמאיות. המהומות באותו משחק, שכללו אלימות של שחקנים והפכו את זבונימיר בובאן לסמל קרואטי, אחרי שהתעמת עם שוטרים, הן אחד הזרזים הבולטים למלחמה שבדרך.
6 צפייה בגלריה
זבונימיר בובאן בועט בקצין המשטרה רפיק אחמטוביץ'
זבונימיר בובאן בועט בקצין המשטרה רפיק אחמטוביץ'
העימות האלים ב-1990 שהפך את בובאן לסמל קרואטי
(צילום: AP)
שנה מאוחר יותר, אחרי שהמלחמה כבר נפתחה, הפכה הכוכב לאלופת אירופהעם ניצחון על מארסיי בפנדלים. עשרות אלפי אוהדים ליוו את הקבוצה לבארי שבאיטליה. הסנקציות על יוגוסלביה הביאו לכך שהכוכב האדום לא יכלה לשחק במפעלים האירופיים בין 1992 ל־1995. חלק מאותם אוהדים נשארו יחד מחוץ למגרש, והפכו לכוח צבאי מהנוראים שידעו מלחמות הבלקן.
אוהדי הכוכב האדום נקראים "דיילה" - "הגיבורים" בתרגום חופשי. לכוכב אוהדים מכל שכבות האוכלוסייה. הם לאומניים מאוד, נמצאים בצד הימני של המפה הפוליטית. שום דבר במועדון לא נעשה ללא אישור הדיילה הבכירים. אותה קבוצה היוותה את הבסיס למשמר ההתנדבותי הסרבי שחולל זוועות במלחמות קרואטיה ובוסניה. 20 חברי אולטראס של הכוכב הקימו את המשמר בראשות האוהד המפורסם ז'ליקו רזנאוביץ', המכונה "ארקן". לקבוצה עצמה ניתן השם "הנמרים של ארקן" והיא עוררה בהלה. אנשיה ביצעו טיהורים אתניים והורשעו בפשעי מלחמה. ניצחונות צבאיים נחגגו לפעמים באצטדיון של הכוכב.
6 צפייה בגלריה
אוהדי הכוכב האדום בלגרד
אוהדי הכוכב האדום בלגרד
נקראים "דיילה" - "הגיבורים" בתרגום חופשי. אוהדי הכוכב האדום בלגרד
(צילום: AP)
הסיפור הזה הוא נושא לכתבה נפרדת, אפשר לכתוב עליו ספרים שלמים. ארקן ואנשים נוספים מיציעי הכוכב האדום נחשבו למקורבים מאוד לנשיא סלובודן מילושביץ'. גם היום, כשמדובר באנשים אחרים לגמרי, מכל הצדדים, ודבר לא מתקרב לאותם מעשים נוראיים, נחשבת הכוכב האדום לקרובה מאוד למוקדי הכוח בסרביה.

הקשר הישראלי

נשיא סרביה הנוכחי, אלכסנדר ווצ'יץ', היה בצעירותו אוהד שרוף של הכוכב ואפילו היה חלק מאותם אוהדים שנסעו עם הקבוצה לאותו משחק מפורסם מול דינמו זאגרב. עם השנים, רבים מבכירי האולטראס זכו למשרות איכותיות, רובן בחברות בנייה. במקביל, עם השנים תמיד נשמעו תלונות על שחיתות, בין אם זה "גניבת" שחקנים שסוגרים בפרטיזן ובין אם התעסקות עם שופטים ואף קניית משחקים. סיפור כזה, מעניין במיוחד, קשור לאחד השחקנים החשובים של מכבי חיפה.
6 צפייה בגלריה
פלאניץ'
פלאניץ'
כל-כך רצה לפגוש שוב את הקבוצה שעשתה לו רע. פלאניץ'
(צילום: עוז מועלם)
במחזור הפתיחה של עונת 2015/16 אירחה OFK בלגרד הקטנה את הכוכב האדום. השוער של הכוכב היה פרדראג ראיקוביץ' מיועדנו, החלוץ היה לוקה יוביץ', שעזב הקיץ את ריאל וחתם בפיורנטינה. בצד השני היה אפשר למצוא בהגנת OFK בלם בשם בוגדן פלאניץ', שכמה חודשים קודם לכן עזב את הכוכב ושימש במשחק הזה כקפטן יריבתה.
המחצית הראשונה הייתה הפתעה עצומה והסתיימה ביתרון 0:2 של OFK. המשחק עצמו נגמר ב־2:6 לכוכב, אחרי שלל אירועים מוזרים. זה נראה מכור. אפילו נפתחה חקירה שבה הסתבר ששחקני OFK אוימו במחצית על־ידי גורמים חזקים. פלאניץ' היה מאלה שנדמה שכן ניסו לשחק, אבל גרם לפנדל והורחק בצהוב שני. לאחר מכן עזב בלם מכבי חיפה כיום את האצטדיון ואמר, לפי דיווחים, שאם כך דברים נראים אין טעם לשחק כדורגל. הוא רוצה לפרוש.
6 צפייה בגלריה
הכוכב האדום בלגרד
הכוכב האדום בלגרד
הכוכב האדום והזכייה ההיסטורית בגביע אירופה ב-1991
(צילום: רויטרס)
פלאניץ', כידוע, לא תלה את הנעליים. בשנה שעברה חיפה הוגרלה מול הכוכב האדום, אבל הודחה בסיבוב קודם לכן, נגד קייראט. הבלם מירר בבכי באוטובוס, הוא כל־כך רצה לפגוש שוב את הקבוצה שעשתה לו רע. עכשיו הוא כן ישחק מולה, על מקום בליגת האלופות.

אם כל הדרבים

ההאשמות הקבועות כלפי פעולות הכוכב האדום מגיעות, איך לא, בעיקר מהצד של פרטיזן, היריבה הגדולה. השתיים מרכיבות את אחד ממשחקי הדרבי החמים ביותר בעולם, ומאזן הכוחות ביניהן מושפע לא מעט מיחסי הכוחות הפוליטיים במדינה. פרטיזן נמצאת בתקופת שפל, במצב כלכלי רעוע. הכוכב הייתה שם קודם, עכשיו היא שוב למעלה. שנה לאחר הזכייה בגביע אירופה הוקמה ליגת האלופות. הכוכב לא הצליחה להגיע לשלב הבתים של המפעל החדש עד 2018/19, אז פגשה בפלייאוף את זלצבורג. מונס דאבור הבקיע צמד לאוסטרים, אבל הכוכב השוותה ועלתה עם שערי חוץ. שנה מאוחר יותר היא שוב הגיעה לבתים, והוציאה שלוש נקודות בבית שכלל את באיירן מינכן, טוטנהאם ואולימפיאקוס. אותן עליות לשלב הבתים חשפו תמונות של חלקים מבלגרד עולים באש, נפגעים מזיקוקי החגיגות שפרצו בכל פינה. בכוכב האדום רוצים שוב לחגוג. מי שעומדת מולם היא מכבי חיפה.