"אדולף היטלר היה גאה בבנימין נתניהו", כך צייץ במהלך השבת האחרונה וואסים חאק, חבר בהתאחדות לכדורגל האנגלית, נגד ראש ממשלת ישראל - ועורר סערה. זאת לאחר שהגיב ברשתות החברתיות על האירועים ממלחמת "חרבות ברזל", שפרצה בעקבות מתקפת הטרור על ישובי עוטף עזה. האק, שמחזיק גם בתפקידים באיגודים האנגלים בגולף ובטניס, מחק את הפוסט וטען בתגובה: "אני לא אנטישמי".
תחילה הסתפקו ב-FA בהתנצלות של חאק, וכאמור, במחיקת הפוסט שהובא לידיעת ההתאחדות האנגלית מיד עם פרסומו, אולם מהר מאוד הבינו בוועדת הרגולציה של הארגון, שלא ניתן להסתפק בזה, והוחלט על נקיטת פעולות נוספות.
2 צפייה בגלריה
אצטדיון וומבלי, משרדי ההתאחדות האנגלית
אצטדיון וומבלי, משרדי ההתאחדות האנגלית
חקירה נפתחה. אצטדיון וומבלי, משרדי ההתאחדות האנגלית
(צילום: AP Photo/Frank Augstein)
הדברים שכתב חאק פורסמו ברשת X, בעבר טוויטר. "נתניהו הקריב את העם שלו כדי לשמור על השלטון שלו", צייץ חאק. "זאת בזמן שהפלסטינים מנסים לשמור על שפיותם. אדולף היטלר היה גאה בבנימין נתניהו". לורד וולפסון, שעומד בראש ועד הרגולציה בהתאחדות האנגלית, כתב בתגובה לדברים: "להסיר את הציוץ ולהתנצל זה המינימום. זה הכרחי אבל אי אפשר להסתפק בזה. שימוש במושגים נאציים כדי לתקוף יהודים או ישראלים זאת דוגמה מובהקת לאנטישמיות, וביקשתי מיו"ר ה-FA, דבי יואיט, שיפתח בחקירה רשמית ודחופה. זה משהו שצריך להתייחס אליו ברצינות המירבית".
מאוחר יותר אישרו בהתאחדות האנגלית כי "תתקיים חקירה בנושא", ומהדוברות הרשמית של הארגון נמסר כי מדובר בדברים "בלתי מקובלים" ו"פוגעניים ביותר". לאחר מחיקת הפוסט, אמר חאק להגנתו: "מחקתי את הציוץ ואני מתנצל ללא סייג בפני כל מי שהרגיש פגוע".
עוד לפני, ההתאחדות האנגלית, כמו גם הנהלת הפרמייר-ליג, ספגו ביקורת על תגובתן הנייטרלית בעקבות מתקפת החמאס על ישראל ב-7 באוקטובר. הקהילה היהודית בלונדון אף ביקרה את ההחלטה לא להאיר את קשת וומבלי בצבעי דגל ישראל בחודש שעבר, במשחק הנבחרת הלאומית נגד אוסטרליה. בסופו של דבר הסתפקו שם בקיום דקת דומיה ל"זכר כל קורבנות הסכסוך".
2 צפייה בגלריה
מחאה פרו-פלסטינית בלונדון
מחאה פרו-פלסטינית בלונדון
המחאה הפרו-פלסטינית ההמונית בלונדון, בשבת
(צילום: AP Photo/Alberto Pezzali)
יש לציין כי הדברים של חאק פורסמו בשבת האחרונה, במהלכה התקיימה בלונדון בשעות הצהריים הפגנה המונית נגד ישראל, בה השתתפו כ-300 אלף איש. ההחלטה לקיים את הצעדה הפרו-פלסטינית, שעברה בין השאר בשגרירות ארה"ב, עוררה ויכוח ציבורי ופוליטי בבריטניה, משום שהיא נערכה ביום שבו מציינים בממלכה את "יום שביתת הנשק" של מלחמת העולם הראשונה, יום הפותח את סוף השבוע שבו זוכרים הבריטים את החיילים שנפלו במלחמות.
חאק לא הראשון מעולם הספורט שהשווה בין היטלר לראש ממשלת ישראל, מאז פרצה מלחמת חרבות ברזל. עוד לפני היה זה הרץ הצרפתי מאהיידין מחיסי-בנאבאד שכתב פוסט מסית נגד ישראל ובו ציין כי "אדולף היטלר הוא ילד טוב לעומת נתניהו".