איטליה בפרט ועולם הכדורגל בכלל כמרקחה. אתמול, ולא בפעם הראשונה, משחק הופסק בשל קריאות גזעניות אל עבר שחקן שחור. הפעם היה זה מייק מניאן הצרפתי, שוער מילאן, שלאחר דין ודברים עם השופט נטש את המגרש במהלך המחצית הראשונה (מיד לאחר שקובצתו עלתה ליתרון 0:1) בגלל נהמות שהשמיעו לעברו אוהדי אודינזה. לאחר הפסקה קצרה והתערבות מצד הנהלת הקבוצה המארחת, חזרו מניאן וחבריו למגרש והמשחק חודש (2:3 למילאנזים בסיום).
"בהתחלה שמעתי נהמות של קוף ולא אמרתי כלום", סיפר מניאן על האירוע המכוער שהוביל אותו לשבור את הכלים. "זה המשיך פעם נוסף כשנגעתי בכדור, והתרעתי על כך לשופט הרביעי ולספסל הקבוצה שלי. אי אפשר לשחק כדורגל בצורה הזאת – וזאת לא הפעם הראשונה שזה קורה. אנחנו צריכים לומר שזאת תופעה פסולה. כמובן שלא מדובר בכל אוהדי אודניזה, ורוב הקהל מקניט אותך וזה נורמלי – אבל זה לא המקרה".
5 צפייה בגלריה
מניאן
מניאן
"כעסתי מאוד". מניאן יורד מכר הדשא
(צילום: Alessandro Sabattini/Getty Images)
"כעסתי מאוד ולא היה לי שום חשק לחזור לשחק", המשיך השוער הצרפתי. "אבל בסוף מילאן זאת משפחה ולא יכולתי לנטוש את החברים. כשחזרנו הייתה לנו מוטיבציה גדולה יותר לנצח".
יש לציין שזאת לא הפעם הראשונה שמניאן מסומן ומותקף על ידי אוהדים גזענים. לפני כשנתיים היו אלה אוהדי קליארי שנהמו אל עבר השוער וחברו לקבוצה הבלם פיאקיו טומוטרי, כאשר גם מריו באלוטלי ורומאלו לוקאקו היוו מטרות להתקפות דומות. אצלנו בארץ, משחק בין הפועל באר-שבע לעירוני קריית שמונה הופסק בשל קריאות של האוהדים האדומים אל עבר ג'יימס אנדיי ומרקוס דיניז. אוהדי אודינזה, אגב, צפויים להיענש בסגירה חלקית של יציעים במשחק הבית הבא.
5 צפייה בגלריה
"אומץ מול השטן": שער ה"גאזטה דלו ספורט"
"אומץ מול השטן": שער ה"גאזטה דלו ספורט"
"אומץ מול השטן": שער ה"גאזטה דלו ספורט"
מילאן, כמובן, מיהרה לעמוד לצד השוער שלה כשבחשבון ה-X (לשעבר טוויטר) נכתב: "אין שום מקום לגזענות במשחק שלנו: אנחנו מזועזעים, אנחנו איתך, מייק". גם אצל היריבה העירונית, אינטר, מיהרו להביע סולידריות וצייצו: "אנחנו אחים של העולם, נגד כל צורות האפליה שיש. לצידך".
אל הקולות האלה הצטרפו קולות רבים בעולם הספורט. קפטן נבחרת צרפת, קיליאן אמבאפה, כתב לחברו: "אתה רחוק מלהיות לבד, כולנו איתך. אלה תמיד אותן בעיות ועדיין אין פתרון". אנטואן גריזמן צייץ אף הוא: "אנחנו איתך מייק. די לגזענות!".
אמבאפה תומך בחברו לנבחרת
הציוץ של גריזמן
חלוץ העבר של ארסנל ופרשן הכדורגל, איאן רייט, צייץ בחשבון הפרטי שלו: "כל הכבוד ששאר שחקני הקבוצה הביעו סולידריות עם מניאן וירדו איתו מהמגרש. בעבר ניסינו להמשיך לשחק ולהתעלם מהתופעה הזאת – וזה לא עבד. גם הקנסות לא עובדים, רק הורדת נקודות תביא את השינוי". בשער הגאזטה דלו ספורט זנחו את האנדרסטייטמנט עם הכותרת: "אומץ מול השטן".
5 צפייה בגלריה
מניאן
מניאן
כולם מגבים אותו. מניאן
(צילום: Alessandro Sabattini/Getty Images)
5 צפייה בגלריה
איאן רייט כדורגלן עבר אנגלי
איאן רייט כדורגלן עבר אנגלי
"הקנסות לא עובדים, רק הורדת נקודות". רייט
(צילום: גטי אימג'ס)
נשיא פיפ"א, ג'אני אינפנטינו, הביע סולידריות עם השוער וקרא לאכוף את התקנון במקרים של קריאות דומות: "מדובר באירוע מתועב ובלתי מקובל לחלוטין. אין מקום לגזענות או כל צורה של אפליה, לא בכדורגל ולא בחברה. השחקן זוכה לתמיכתי המלאה, בנוסף לכך שחייבים לאכוף הפסד טכני במקרה של קריאות כאלה על פי תהליך שלושת השלבים (המשחק מופסק, מחודש שוב, ואם הקריאות ממשיכות – נוטשים את שדה המשחק)".
גם המנהל הטכני של אודינזה, פדריקו בלזארטי, גינה את הנהמות והוסיף הבטחה לאתר את האחראים עליהן – ולהביא למעצרם. "המועדון שלנו עבד למעלה מ-30 שנה כדי להיות הכי מגוון מבחינה אתנית", ביקש להבהיר. "העיר שלנו היא דוגמה לאינטגרציה, אז ברור שאם נמצא את האדם האחראי ננקוט בפעולות הדרושות נגדו".
5 צפייה בגלריה
אוהדי אודינזה
אוהדי אודינזה
קבוצתם תחת חקירה. אוהדי אודינזה
(צילום: REUTERS/Jennifer Lorenzini)
יש לציין כי אודינזה הוא אחד המועדונים הבודדים באיטליה שלא רק מחזיק באצטדיון שנמצא בבעלותו (ולא בבעלות עירונית) אלא גם בטכנולוגיה מתקדמת לזיהוי פנים, שיכולה לסייע באיתור האוהדים שנהמו אל עבר מניאן. "יש לנו את כל הכלים לסייע בחקירה", סיכם בלזארטי. "אנחנו לא סובלים שום צורה של גזענות, גם אם זה היה אדם בודד. התובע של הליגה יחקור וזה עדיין נחקר, אבל אני רוצה להדגיש שהמועדון מעולם לא ראה את הבעיות האלה בעבר".
ובכל זאת, יש משהו מדאיג בתגובה של אודינזה לאירוע, שכן לא הופיעה אף תגובה רשמית של המועדון ברשתות החברתיות, על עצם הנהמות ואף לא על הסיבה לעצירת המשחק על ידי השופט.
פורסם לראשונה: 11:50, 21.01.24