9 צפייה בגלריה
העשור שבו לא הפסקנו לטוס
העשור שבו לא הפסקנו לטוס
(צילום מסך מתוך flightradar24.com)
העשור האחרון התאפיין בשינויים דרמטיים בעולם התעופה הישראלי. הסיבה המרכזית לכך טמונה בהסכם "השמיים הפתוחים", שנחתם בשנת 2012 ויושם כעבור שנתיים. במסגרת התוכנית, גדלה השתתפות המדינה בהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות, מה שאפשר - בהדרגה - את פתיחתם של קווים סדירים שהוחזקו עד אז בבלעדיות על ידי חברת אל על, ומינוי של חברות ישראליות נוספות כמוביל נקוב (חברת תעופה המקיימת טיסות סדירות בין שתי מדינות). ההסכם הדרמטי, הביא לישראל גל של חברות לואו-קוסט ושינה את פני התעופה והתיירות בארץ. בדקנו איך כל זה השפיע על הדרך שבה אנחנו טסים, נופשים ומטיילים.
מאז שנת 2010, מספר היעדים שהישראלים טסים אליהם הוכפל. היעד הפופולרי ביותר ב-2019 היה דווקא איסטנבול. העיר הטורקית היא גם היעד הפופולרי ביותר של העשור, כך לפי נתוני רשות שדות התעופה. איסטנבול זכתה לכבוד הזה בעיקר בזכות היותה האב של טיסות קונקשן ליעדים אחרים בעולם. ולמרות זאת, העובדה שהצליחה לתפוס את המקום הראשון ברשימת הטיסות היוצאות מישראל מרשימה בהחלט, בעיקר משום שב-2010 היא תפסה את המקום התשיעי ברשימת יעדי הטיסות היוצאות מנתב"ג.
2010, כאמור, הייתה שנה גורלית ביחסי טורקיה ישראל: בחודש מאי באותה שנה, יצא מטורקיה משט המרמרה כשפניו לכיוון עזה. בעקבות המשט, מספר התיירים הישראליים לטורקיה צנח, כשאנטליה - שכיכבה שנה קודם לכן במקום החמישי ברשימת היעדים האהובים על הישראלים - הדרדרה למקום ה-11. השנה, עשור אחרי, נראה כי הישראלים שבו לאנטליה, והיא הצליחה להתגנב למקום ה-13 ברשימה.
9 צפייה בגלריה
אנטליה טורקיה
אנטליה טורקיה
חזרה להיות יעד מועדף על הישראלים: אנטליה
(צילום: שאטרסטוק)
אינפו
*טיסות יוצאות ונכנסות של ישראלים, תיירים ועולים

עם איזה חברות אנחנו טסים?

בהמשך לאהדה הישראלית המתחדשת לטורקיה, חברת התעופה טורקיש איירווייז היא אחת מהחברות החביבות על הישראלים, שנייה ברשימה אחרי אל על עם 7,331,063 מיליון טסים בעשור. הבחירה בחברה הטורקית היא בזכות המחירים הנמוכים והשירות הטוב.
אל על היא שליטת האוויר פה עם 48,524,262 טסים בעשור. במקום השלישי נמצאת איזי ג'ט, שנבחרה חברת כחברת הלואו-קוסט האהובה ביותר על הישראלים עם 5,849,557 טסים. אחריה נמצאת ארקיע עם מספר דומה, ויש גם הפתעה: לופטהנזה. גם איירופלוט ברשימה, ישראייר אחריה, וויזאייר הזולה שהפכה לאהודה במיוחד בשנים האחרונות, אוקראינה אייר ואליטליה.
אינפו
המדינה האהובה ביותר על הישראלים כיעד לטיסות היא ארצות הברית של אמריקה, עם כ-15.4 מיליון טסים. טורקיה נמצאת רק במקום השני עם כ-13.9 מיליון טסים, ואחריה גרמניה - שזרם הטיסות אליה גבר בעשור האחרון, בזכות החיבה שהישראלים רוחשים לברלין והודות לחברות הלואו-קוסט שהוזילו את הנתיב האווירי בין ישראל למדינה בעלת העבר המפוקפק.
עוד אהובה על הישראלים: צרפת, ממנה הגיעו ארצה תיירים ועולים רבים בעשור האחרון, כשפריז היא העיר השנייה הפופולרית ביותר אחרי איסטנבול - סביר להניח שבעיקר בזכות עצמה ולא רק בזכות קונקשנים. אחריה נמצאות רוסיה (טרום המשבר הנוכחי), בריטניה, יוון כמובן, ספרד ואוקראינה.
אינפו

"מחירי הטיסות ירדו בכ-40%"

מנכ"ל איסתא, רונן קרסו, טען בשיחה עם ynet כי "בעשור האחרון, הפכנו למדינה המטיילת ביותר בעולם. השכר הממוצע עלה ב30% בעשור האחרון, ומחירי הטיסות ירדו ב-40%. היצע המושבים בטיסות היוצאות מישראל גדל באופן חד והביא לעלייה בביקושים, מה שגרם להוזלה ניכרת של המושבים. התוצאה של הוזלת המחירים הזו היא, למעשה, שחופשה בחו"ל הפכה לדבר שבשגרה עבורנו".
סמנכ"ל השירות והמכירות של קבוצת ישראייר, גיל סתיו, מכנה את התופעה כ"נתיב אוטובוס אווירי", שנוצר בזכות הסכם "השמיים הפתוחים" עם האיחוד האירופי. לדבריו, ההסכם הביא חברות לואו-קוסט כמו ריינאייר, וויזאייר ואיזיג'ט לחלוש על שמי ישראל, באמצעות מחירים מגוחכים שלא נראו כמותם לפני כן באזורנו.
9 צפייה בגלריה
ריינאייר
ריינאייר
הגיעה בעקבות הסכם "השמיים הפתוחים": חברת ריינאייר
(צילום: דני שדה)
"טיסה ישירה לתאילנד עלתה בשנת 2009 1,450 דולר, וכיום היא עולה 900 דולר", אומר קרסו ומוסיף: "טיסה לפריז עלתה בעבר 650 דולר בשיא העונה, כשהיום אפשר למצוא אותה ב-420 דולר. טיסה לסן פרנסיסקו עלתה 1,900 דולר ב-2009, והיום - 950 דולר. כדי לטוס לרומא בחורף שילמנו פעם 350 דולר, וכיום זה עולה 190 דולר".
לפי נתוני אתר טרווליסט, בשנים 2014-2010 ניו יורק הייתה היעד הפופולרי ביותר לטיסות יוצאות מישראל, והמחיר הממוצע לטיסה היה 1,500 דולר. היעד השני המבוקש ביותר היה ברצלונה, ומחיר ממוצע לטיסה לשם היה 520 דולר. כיום, המחירים נחתכו.
בתקופה שבין השנים 2014-2010, המחיר הממוצע לטיסה יוצאת עמד על 660 דולר. "בשנת 2015 חל מהפך עם יישומה של הפעימה השנייה בהסכם השמיים הפתוחים, כשכחמישים חברות תעופה זרות ושלוש חברות תעופה ישראליות, החלו להפעיל טיסות לישראל וממנה", אומרת מנכ"לית טרווליסט, תמר גרזון. "חלה ירידה משמעותית במחיר הממוצע לטיסה, שעמד באותה השנה על 499 דולר, ירידה של 25% במחיר הטיסה הממוצע מהשנים שקדמו לו. בהמשך, המחירים ירדו עד לממוצע של 420 דולר כיום. כלומר, ירידה של כ-40% במחיר הממוצע לטיסה בעשור האחרון".
גם מחירי החבילות ירדו. לפי טרווליסט, ב-2010 היעד המבוקש ביותר לחבילות היה האי היווני כרתים ואחריו ברצלונה ובורגס. ב-2019 היה זה רודוס, ואחריו בטומי ואנטליה. מחירי החבילות נעו אז בין 854 דולר בממוצע ל-510 דולר בממוצע. כיום, עומדים המחירים על 631-494 דולר. כלומר, רוב החבילות הוזלו מאז. למשל, מחיר חבילה לפראג ירד ב-26% - מ-752 דולר בממוצע ב-2010 ל-567 דולר בממוצע ב-2019. מחיר ממוצע של חבילה לכרתים ב-2010 עמד על 786 דולר לעומת 576 דולר ב-2019 - ירידה של 27% במהלך העשור.
במקביל, יוקרתן של חבילות הנופש דעכה, והישראלים מזמינים היום פחות חבילות מבעבר. כך למשל, תמהיל ההזמנות ב-2010 היה - 59% טיסות ו-51% חבילות, וב-2019 - 74% טיסות ו-26% חבילות.

מבטומי עד סוצ'י: היעדים החדשים

בעשור האחרון, הישראלים מצאו עוד ועוד איים ביוון לנפוש בהם, הציפו את גיאורגיה בתיירים דוברי עברית, החלו לטוס יותר ליפן, לפולין ולמדינות יוגוסלביה לשעבר, מתכננים לטוס בטיסה ישירה לאוסטרליה (בהנחה שהתוכנית של אל על להפעיל טיסות כאלה תצא לפועל) ושוקלים לטוס לריגה, סקופיה או ארמניה, בשנה הבאה. גם טנריף מתקמבקת.
אנחנו כבר מורגלים לגור בדירות Airbnb, ולא מופתעים כשהחברים שלנו מספרים שקנו כרטיס טיסה לפאפוס ב-5 אירו בבלאק פריידיי (מה שלא היה ולא נברא ב-2010), והם ימצאו מה לעשות שם גם בחורף (יש אתר סקי בקפריסין, הידעתם?).
9 צפייה בגלריה
הרבה ירוק והרבה כחול במלון אנאסה
הרבה ירוק והרבה כחול במלון אנאסה
ימצאו מה לעשות שם גם בחורף: פאפוס ב-5 אירו
(צילום: אלכסנדרה לוקש)
יעדים כמו סוצ'י, בטומי וופלובדיב, ניצתים כמו זיקוק אחריו נוהרים מאות אלפי ישראלים, שכעבור שנה-שתיים כבר מחפשים את היעד הנידח הבא לנפוש בו.
מנכ"ל "טל תעופה", גדעון טהלר, מספר שסצ'ואן בסין הפך ליעד מבוקש לאחרונה, ובאפריל יחלו טיסות ישירות למלגה ואייר אירופה עלו משלוש טיסות בשבוע ל-10 טיסות בדרימליינר. לאייר אתיופיה יש כבר 14 טיסות שבועיות, מדינות סקנדינביה הפכו ללהיט וגם המדינות הבלטיות.
9 צפייה בגלריה
מטוס סצ'ואן איירליינס
מטוס סצ'ואן איירליינס
איך אומרים "שמיים פתוחים" בסינית? דיילות של חברת סצ'ואן איירליינס
(צילום: איתי בלומנטל)
"חווינו מהפכה שהחלה בעולם עוד קודם לכן: 'השמיים הפתוחים', והיא התעצמה במיוחד לקראת השנה האחרונה וממשיכה להתעצם", אומר סתיו. "יש פה שינוי בהרגלי הצריכה של הלקוחות, שבעבר היו רגילים לתכנן חופשה משפחתית פעם בשנה והיום - בין פעמיים לשלוש בשנה. העוגן של החופשה המשפחתית נשאר, אבל מצטרפות אליו חופשות ספונטניות".
לדבריו, "הישראלים נעשו גמישים יותר: מחפשים מציאות כדי לטוס, והשתנתה גם הרגישות ליעדים: בעבר טסו ליעדים הקלאסיים הפופולריים והיום, התייר הישראלי פתוח יותר להצעות וליעדים חדשים: מונטנגרו, אלבניה, סוצ'י, באקו: לא הכרנו אותן לפני 5-4 שנים".
לונדון עדיין היעד הפופולרי. "כן, אבל רומניה תבוא לפני תאילנד. טסים יותר לגיאורגיה מאשר לתאילנד, כי זה עולה פחות כסף".
אחד היעדים החמים ביותר זו קפריסין, כך לפי גרזון, מנכלית טרווליסט. "ראינו קפיצה מטורפת בהזמנות לשם: טיסות לפאפוס ב-25 אירו זה דבר שבשגרה. ישראלים טסים ליעדים כמו פוזנן וטימישווארה. ויש גם את עניין יוקר המחיה - הישראלים קונים בחו"ל מוצרי צריכה ובגדים, טסים בזול וקונים בזול".
9 צפייה בגלריה
סיביו רומניה
סיביו רומניה
סיביו הרומנית לפני תאילנד
(צילום: shutterstock)

בתחילת העשור קנו פחות כרטיסים ברשת

בשנת 2010 חברת ארקיע הקדימה את זמנה כשהציגה את מותג "ארקיע אקספרס", אולי מותג הלואו-קוסט הראשון בישראל. המותג הציע טיסות ב-99 דולר למספר בירות אירופאיות דוגמת פריז, אמסטרדם קייב ומוסקבה. המחיר לא כלל בתוכו כבודה, והעלייה למטוס הייתה לפי "כל הקודם זוכה". הישראלים לא התנפלו, וכעבור שנה וחצי ארקיע הבינה שהניסוי כשל והפסיקה את השיווק.
"באותה תקופה השמיים היו סגורים, ואף חברת לואו-קוסט לא נחתה בישראל", מספר עוז ברלוביץ', מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל. "הישראלי הממוצע לא ידע אז מה זה מחיר לואו-קוסט, לא ידע מה זה לרכוש פילרים ואפסלים לטיסה. זה עשה רעש מטורף, אבל במבחן התוצאה לא הצליח.
"ב-2010, האינטרנט עוד לא היה מקום לקנות בו כרטיסים - המערכות היו מאוד מיושנות, והישראלים היו רגילים לקנות בדקה ה-90 ולא חודשים מראש. הם היו רגילים לשירות טוב; הכנסנו אז מכונות אספרסו למטוסים ועוגות וכריכים לטיסות הקצרות, כי חווית השירות הייתה המוטיב המרכזי בשיווק".
ואז, לדברי ברלוביץ', נטרפו כל הקלפים: "נפתחו השמיים, אל על השיקה את מותג הלואו-קוסט Up ונכשלה, ומאז הלואו-קוסט בעלייה עד כדי אולטרה לואו-קוסט עם מושבים יותר צפופים ותוספת כסף על כל דבר, אולי בסוף יגבו גם על שימוש בשירותים. בשנתיים האחרונות, המיד-קוסט לא מצא עצמו. מחלקת תיירים פרימיום מאוד חזקה, הביזנס בירידה קלה, בוטלה מחלקה ראשונה ברוב החברות. ויש מימוש נקודות במועדוני לקוחות כדי להשתדרג למחלקות היוקרה.
"חברות הלואו-קוסט מציעות יעדים חדשים, שמות בגלובוס שאנשים לא שמעו עליהם. יכולה להיות חבילה לעיר עם קזינו שלא תצאי מהמלון במשך שלושה לילות. עיירות שמחיר הטיסה והמלון בהן נמוך, אפשר לשלם כך 200 דולר לסופ"ש. אתרים כמו פלובדי בולגריה - בחורף הם אתרי סקי, ובקיץ הם אתרי נופש בזול.
אינפו
ברלוביץ' אף חושף כי "חלק משדות התעופה מוכנים לשלם הרבה כדי שינחתו בהם, ולכן הם הופכים ליעדי טיסה לישראלים. זה היה למשל הסיפור עם אנדורה; הפעלנו טיסות כמה שנים לאנדורה, כי יש שם שדה שעומד והם היו מוכנה לתנועה. המענקים הצטמצמו - אז הפסקנו".
לדבריו, גם ביעדים פופולריים כמו לונדון, אמסטרדם ותאילנד יש מהפכה וירידת מחירים. "אנשים לא מוכנים לשלם 1,300 דולר על טיסה למזרח, התפיסה השתנתה. ירידות המחירים הגיעו עד ל-50% תוך עשור. דוגמה טובה היא בלגרד - טיסה אליה עלתה 600 דולר בעבר, נכנסו חברות נוספות לאייר סרביה - והמחירים ירדו ל-100 דולר לכרטיס".
9 צפייה בגלריה
יעד קצת אחר: בלגרד המקושטת
יעד קצת אחר: בלגרד המקושטת
יפה וזולה: בלגרד מקושטת לכריסמס
(צילום: shutterstock)
לפי ברלוביץ', המחירים הנמוכים גרמו גם לשינוי התפיסתי של החופשה עצמה. "בעבר, תכננו מה נעשה בלונדון כל היום. היום כמשלמים בין 200-100 דולר על טיסה לעיר - אנחנו זורמים. טסים לאתונה לשבוע – חוויה, ללא תכנון. דגש קולינרי חוויתי בלי תוכנית מסודרת של ימים מלאים. יוצאים ל-5-3 חופשות בשנה, והחופשה יותר ספונטנית. גם המלונות זולים ביעדים הזולים, ובערים היקרות בוחרים דירת Airbnb ולא מלון. כולם עוברים ללואו-קוסט: ארקיע, ישראייר, אל על עובדת בכל הטיסות לאירופה עם מודל לואו-קוסט. בסופו של דבר, חברה שלא מתייעלת בכל נתח העלויות שלה - לא תוכל לשרוד".
ומה הדבר הבא? "ביג דאטה. להגיע ללקוח דקה לפני שהוא יודע מה הוא רוצה, ועם הצעה משתלמת. להבין איך הוא טס ומה ההרגלים שלו. להגיע אליו ביום שהוא חושב לטוס, ולהציע לו טיסה. בנוסף, כמות הגירויים והאטרקציות תגדל, כי יש תקרת זכוכית למספר הפעמים שאדם יכול לטוס בשנה. וכמובן שיהיו יעדים חדשים. כדור הארץ גדול".
עולם הלואו-קוסט הביא עמו גם רמה אחרת של טיסה, שהישראלים התרגלו אליה מהר מאוד. גיל סתיו מישראייר מיטיב לתאר זאת: "לפני עשר שנים הגעתי לטיסה, וחווית השירות שלי הייתה שמדברים אליי יפה, יש לי מרווח מספק במטוס, שואלים אותי אם אני רוצה צ'יקן או ביף ותמיד טסתי עם מזוודה. היום, החברות גובות על כל שירות והלקוח מעדיף לבחור עבור מה לשלם. אנשים טסים לכיוון אחד בלי מזוודה וחוזרים עם מזוודה, טסים בלי אוכל, או משלמים פרמיה נוספת כדי לעבור לראש התור. עבור רבים – הטיסה עצמה היא רק דרך להגיע ליעד".
ומצד שני, אל על מרווחת את המושבים ואנשים חברים במועדוני לקוחות גם על מנת לשדרג את הטיסה. "יש פה שני קצוות: או שאטוס באוטובוס מעופף - או שאחפש יותר מרווח לרגליים. אנחנו רואים את האוכלוסייה נחלקת לשניים: ההרפתקנים שלא אכפת להם לאן הם טסים ומחפשים את המלון בטיסה עצמה, ומשדרגי המיקום ושורפי הפנסיות שקונים חבילות חופשה.
"עוד שינוי בצריכה בא לידי ביטוי במבצעים האטרקטיביים המוגבלים בזמן; אנשים מזמינים בספונטניות, לפני עשור לא היית רואה דבר כזה. אבל לפני 10 שנים מכרו כרטיס טיסה ב-500 דולר, כשהיום זה מחיר של חבילה".
9 צפייה בגלריה
חוויה משודרגת? לא בטוח
חוויה משודרגת? לא בטוח
עדיין מחפשים את המרווח לרגליים
(צילום: shutterstock)
כל זה קרה במקביל ובזכות העובדה שהלקוח הישראלי, כמו הבינלאומי, טכנולוגי יותר ומחפש טיסות וטיולים דרך אתרים שונים, משווה מחירים, מחפש טיפים בקבוצות פייסבוק, חבר בקבוצות של טיסות ומתעדכן ביעדים החמים גם דרך דוגמניות אינסטגרם. כמו כן, הוא מחפש שירות בצ'אטים ופחות בטלפון, אם כי עדיין אוהב לדבר עם נציג.
למעשה, השולטים בשוק ההזמנות הם אתרי האינטרנט הגדולים. חלקם שייכים לסוכנויות כמו גוליבר, השטיח המעופף ואחרים, וחלקם הם מנועי חיפוש אגריגטורים כמו סקיי סקאנר.
לדברי סתיו, "באמצע העשור היה לי ברור שבחברות הלגאסי יש מזוודה ובטיסות של חברות הלואו-קוסט - אין מזוודה. היום הכל היברידי; גם חברות הלואו-קוסט מייצרות מסלולים עם מזוודה, וחברות הלגאסי מציעות מסלולים בלי מזוודה. "בעוד שנה עד ארבע שנים, השוק יגיע למצב בו כל אחד יוכל להרכיב את מה שמתאים לו.
9 צפייה בגלריה
מערכת ה-HBS
מערכת ה-HBS
לא רק המחירים הצטמצמו - גם המזוודות
(צילום: רשות שדות התעופה)
"עוד תופעה שהתעצמה: אנשים נוסעים למשחקי ספורט ולהופעות. יש חברות שחוכרות מטוסים לשם כך. במקביל, המחיר הממוצע נשחק, לכן היעילות של חברות התעופה משחקת תפקיד מאוד גבוה - כי מרוויחים 76 דולר לנוסע. תצרוכת דלק, מספר המושבים שיש במטוס, כמה זמן הוא באוויר - אלו פרמטרים מאוד חשובים בשוק תחרותי. בשנתיים האחרונות היו בין 8-7 חברות שהפסיקו את הפעילות, בין היתר אייר ברלין, מונרך, גרמניה אייר, מאלב, וואו אייר. גם מצב התעופה הישראלי מאתגר מאוד; כל החברות הישראליות עורכות פעולות כדי לעמוד בעוצמת התחרות".
עוד אירוע מכונן שאירע בעשור האחרון, היה פתיחת שדה התעופה רמון וסגירת שדה דב. "יש שחיקה של 35%-30% בטיסות לאילת", מסביר סתיו. "מצד שני, זה יצר הזדמנות לחיפה: הכפלנו ואף יותר מכך את מספר הטיסות מחיפה לאילת, ובחיפה פועל כיום שדה התעופה העירוני היחיד במדינת ישראל וכנראה גם המהיר ביותר מבחינת צ'ק אין. אפילו התחלנו להוציא טיסות מחיפה לקפריסין".

איי סיישל והמלדיביים הפכו ליעדי טיסות מבוקשים

עודד חודורוב, סמנכ"ל פיתוח עסקי של חברת הנסיעות דיזנהאוז, טוען שהישראלים כבר לא טסים לטיול במספר בירות באירופה: "לפני עשור, ההיצע כלל בעיקר ערים מרכזיות. היום, הוא כולל הרבה ערים לא מרכזיות. לפני 10 שנים היית טס לאירופה, וכולל שניים שלושה יעדים באותו טיול כי זה היה פחות נגיש, היו פחות טיסות. היום, לא רק שלא טסים לכמה מדינות בנסיעה אחת - לא טסים גם לכמה ערים. אני טס למדריד? אז אבלה שם חמישה ימים. יש איזשהו שינוי בהתנהגות הצרכנים; כל האוכלוסייה טסה לפחות פעם בשנה, זה הפך למשהו בסיסי.
"עוד מגמה מעניינת שאנחנו רואים בשנים האחרונות: יעדים הרבה יותר אקזוטיים. יותר ישראלים מגיעים למלדיביים ועושים שיט לקאריביים. זה עדיין לא במיין סטרים, אבל המספרים הרבה יותר גדולים מלפני 10 שנים בזכות היצע טיסות טוב יותר, וגם בזכות שינוי בתרבות הצריכה של הישראלים: להוציא יותר, ליהנות מזה ולהראות לכולם, מה שלא היה בעבר. זה לא טרנד, זה שינוי מגמה ולפי ההערכות שלנו - זה רק יילך ויגדל"