חברת התעופה וירג'ין, שהחלה לפעול בישראל לפני מספר שבועות, עושה לאחרונה מהלכים שנועדו לנגוס עוד יותר בנתח השוק של החברות בקו, דרך חיזור אחרי הנוסעים החרדים. הללו, נחשבים לקהל הביתי של אל על, המתחרה העיקרית של וירג'ין בקו.
בין היתר, נערכים בווירג'ין להיענות לדרישות המיוחדות שמציב ציבור הנוסעים החרדי, החל מהכנסת תפריטים בכשרות מחמירה, דרך חלוקת חטיפים בהכשר מיוחד לנוסעי המחלקה הראשונה ועד להתחשבות בהסדרי ההושבה - נקודה שנחשבת לרגישה במיוחד עבורם, ועוררה לא מעט סערות ציבוריות בעבר.
גורמים בווירג'ין, הדגישו אתמול כי אין בכוונתם לקבוע את הסדרי ההושבה כמדיניות של הרשת, וכי ינסו לסייע לעמוד בדרישות הנוסעים החרדיים, "כפי שאנו עושים מול כל הנוסעים". עם זאת, הדגישו גם כי לא יוכלו להתחייב לכך שיעמדו בכולן.
4 צפייה בגלריה
התחרות על החרדים: מטוס של חברת וירג'ין
התחרות על החרדים: מטוס של חברת וירג'ין
התחרות על החרדים: מטוס של חברת וירג'ין
קייטרינג כשר למהדרין והפרדה מגדרית
וירג'ין, חברת התעופה הבריטית של המיליארדר ריצ'רד ברנסון, חנכה לפני חודשיים את הקו, והביעה תקווה שהישראלים, בין השאר, ישתמשו בו כדי להמשיך איתה ליעדים בצפון-אמריקה. ריבוי הקהילות היהודיות בלונדון ובארה"ב, הופך את הציבור החרדי לקהל מועדף עבור חברות התעופה.
עדות למהלכים שמובילה וירג'ין אטלנטיק, המנוהלת על ידי שי ויס הישראלי, התקבלה השבוע כשויס צוטט באתר "ותוליכנו לשלום", העוסק בתיירות לציבור דתי־חרדי, כאומר שלקראת פתיחת הקו לתל-אביב, שלחה החברה צוותי שירות לשכונת גולדרס גרין בלונדון, שבה מתגוררת אוכלוסייה יהודית, כדי להבין את צרכיה.
4 צפייה בגלריה
התמונה של ריצ'רד ברנסון
התמונה של ריצ'רד ברנסון
ריצ'רד ברנסון, הבעלים של חברת וירג'ין
(צילום: GettyImages)
התושבים נשאלו על ההבדלים בין הכשרויות השונות, למשל בין כשרות גלאט לכשרות רגילה, ושוחחו גם עם סוכני נסיעות מקומיים מהם שמעו, בין היתר, על דרישת גברים חרדים להימנע מישיבה ליד נשים במטוס.
בעקבות המהלך, וירג'ין ביצעה מספר מהלכים, בהם התקשרות עם קייטרינג כשר למהדרין - Hermolis, שנחשב לאחד המבוקשים בקרב הציבור החרדי.
הציבור החרדי נחשב, כאמור, לאחד מקהלי הבית של אל על, שמשקיעה מאמצים רבים בשימורו, כאלה שאף עלו לה לא מעט בסערות תקשורתיות. כך למשל, בשנת 2016 נוסעת של החברה נדרשה לעבור מקום במטוס בעקבות דרישה של נוסע חרדי שלא לשבת ליד נשים. הפרשה עוררה אז זעם רב בקרב הציבור החילוני ולתביעה, שבעקבותיה פסק בית המשפט כי לדיילים אסור לבקש מנוסעות לזוז ממקומן.
4 צפייה בגלריה
הציבור החרדי הוא אחד מקהלי הבית של אל על
הציבור החרדי הוא אחד מקהלי הבית של אל על
הציבור החרדי הוא אחד מקהלי הבית של אל על
(צילום: עמית בן נתן )
ביוני 2018, למרות פסק הדין, שוב היה מקרה דומה באל על. ובעקבותיו הוציא מנכ"ל חברת נייס, ברק עילם, הצהרה על כך שימנע מאנשיו לטוס עם החברה עקב הדרת נשים. מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, הודיע אז על חידוד נהלים, וכי "להבא נוסע שיסרב לשבת ליד נוסע אחר, יורד באופן מיידי מהטיסה".
מוירג'ין נמסר: "אנחנו קשובים לפידבק מקהל לקוחותינו בקו ת"א-לונדון. הצוות שלנו עושה את כל המאמצים כדי להתאים את השירות לצרכן הישראלי. יחד עם זאת, אין לנו מדיניות הושבה מיוחדת".

גם בריטיש חוששת

התחרות על הקהל הישראלי מצד וירג'ין, לא מדאיגה רק את אל על אלא גם את בריטיש איירווייז, שעד כה הובילה בקו לצד אל על. בריטיש, תקיים היום (ה') מסיבת עיתונאים בהשתתפות אנדרו ברם, המנהל המסחרי העולמי שלה, שהגיע לרגל השקת מטוס איירבוס A350-1000 החדשני, שייכנס לשירות בקו לתל־אביב, כחלק מהמענה לתחרות.
4 צפייה בגלריה
מטוסי בריטיש איירווייז בנמל התעופה הית'רו שבלונדון
מטוסי בריטיש איירווייז בנמל התעופה הית'רו שבלונדון
לוקחת חלק בתחרות: מטוסי בריטיש איירווייז בנמל התעופה הית'רו שבלונדון
(צילום: AFP)
באוקטובר, חודש הפעילות הראשון שלה, וירג'ין כבר השתלטה על 22% מהטיסות בקו ת"א-לונדון, כשהיא נוגסת גם באל על וגם בבריטיש. לונדון היא היעד השמיני בעולם בכניסות תיירים, ומתחילת השנה נרשמה עלייה של 3.8% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.