3 צפייה בגלריה
פסל החירות
פסל החירות
פסל החירות
(צילום: shutterstock)
בשורה טובה לעשרות אלפי הישראלים שמחזיקים בדרכון פולני: החל ממחר (יום ב') כל אזרחי פולין יוכלו לבקר בארצות הברית למשך 90 יום ללא צורך בוויזה.
מזכיר המשרד לביטחון המולדת בפועל קווין מקאלינן הודיע, בתיאום עם מזכיר המדינה מייק פומפיאו, כי פולין כלולה מעתה בתכנית הפטור מוויזה. פולין תהיה המדינה ה-39 שנכנסת לתוכנית היוקרתית.
פטור מוויזה חוסך כסף וזמן יקר של המתנה בתורים בשגרירויות ובקונסוליות ארה"ב וכולל גם כניסה מהירה יותר למדינה לאחר הנחיתה. הגשת בקשה לוויזה לארה"ב עולה 160 דולרים ובנוסף, יש להתייצב לריאיון אישי, אך מי שזכאי לטוס ללא ויזה צריך רק להירשם בפלטפורמה מקוונת שנקראת ESTA ולשלם אגרה של 14 דולרים פעם בשנתיים.
חשוב להדגיש כי אם בעבר קיבלתם סירוב לבקשה לוויזה, או אם קיים נימוק למניעת כניסתכם לארה"ב (כגון הרשעה פלילית) לא תוכלו להיכנס לארה"ב ללא ויזה, גם אם אתם אזרחים של אחת מאותן מדינות שלארה"ב יש עמן הסכם.
לפני כחודש צייץ נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי פולין התקבלה לתוכנית הפטור מוויזה, אך מומחים סברו כי ייקח עוד זמן רב עד שתיכנס בפועל מכיוון שהיא לא עמדה באחת מדרישות הסף של התכנית: היקף סירובי ויזה מתחת לשלושה אחוזים מכלל הבקשות, אך טראמפ התעקש שהפולנים ייהנו מהפטור מהר יותר.
3 צפייה בגלריה
בעלי דרכון פולני יזכו לפטור מויזה לארה"ב
בעלי דרכון פולני יזכו לפטור מויזה לארה"ב
דרכון פולני
(צילום: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התעקש להכניס את הפולנים במהרה לתוכנית
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התעקש להכניס את הפולנים במהרה לתוכנית
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התעקש להכניס את הפולנים במהרה לתוכנית
(צילום: רויטרס)
בשנת 2017 נכנסו לארה"ב 23 מליון בני אדם שמדינותיהם חברות בתכנית הפטור מוויזה ותרמו לכלכלת ארה"ב 190 מיליארד דולר. "הכללת פולין בתכנית הפטור היא עדות ליחסים המיוחדים שקיימים בין שתי המדינות ולידידות המתמשכת ולשיתוף הפעולה בתחומי הביטחון", אמר מקאלינן. אנחנו מצפים להמשיך לעבוד עם ממשלת פולין ולהעמיק את שיתוף הפעולה הביטחוני כמו גם לעשות את הביקורים ההדיים קלים יותר".
מאז שנת 2002 ועד שנת 2017 קיבלו כ-28 אלף ישראלים דרכון פולני. בשנתיים האחרונות קיבלו עוד כמה אלפים. בסך הכל לפי הערכות מדובר ביותר מ-50 אלף בני אדם. הדרכון הפולני נחשב מבוקש מאוד ומהווה גם כרטיס כניסה לאיחוד האירופי. השגתו לא פשוטה מבחינה בירוקרטית וגם לא זולה. השוק מלא בעורכי דין ומאעכרים שמתמחים בהשגת דרכון פולני. כדי להשיג את הדרכון הפולני הישראלים נדרשים להשיג מסמכים רשמיים שמוכיחים שהוריהם או סביהם היו אזרחי פולין.
ישראל חולמת כבר שנים להתקבל לתוכנית הפטור מוויזה אך נבלמת מסיבות פוליטיות למרות שהאמריקנים מתרצים זאת בכך שישראל לא עומדת בתנאי התכנית (אחוזי סירוב נמוכים, גישה חופשית למאגרי מידע על עבריינים ועוד). בשנים האחרונות מתנהלים מגעים דיפלומטיים בין המדינות לצרף את ישראל לתכנית ופוליטיקאים ישראלים מתרברבים חדשות לבקרים כי הפטור מעבר לפינה, אך זה לא המצב. לאחרונה דומה שהאמריקנים גוררים רגליים וישנם גורמים בממשל שלא מתלהבים מצירופה של ישראל לפטור וזאת למרות היחסים הטובים בין המדינות וקרבתו של טראמפ לישראל. בינתיים הפולנים, כאמור, עקפו את ישראל בסיבוב.