600 ק"מ מהחרמון ועד ערד: בשעה טובה החלה העבודה על חלקו הצפוני של שביל אופניים חוצה ישראל. העבודות שהתחילו לא מזמן צפויות להסתיים בעוד כשלוש-ארבע שנים. העבודות על המסלולים מתכוננות וממומנות על ידי רשות מקרקעי ישראל.
כתבות נוספות:
במסלולו הצפוני יעבור השביל דרך נופי הגולן, הירדן והכנרת, לעבר הגליל התחתון, עמק יזרעאל ורמת מנשה, כמו גם נחל חדרה, שמורת גדורה, נחל תנינים, השרון, פאתי תל אביב, לטרון, ירושלים, עמק האלה, בית גוברין, לכיש, דביר, להב, יער יתיר ותל ערד.
2 צפייה בגלריה
שביל ישראל לאופניים מקטע צפוני
שביל ישראל לאופניים מקטע צפוני
מפת המקטע הצפוני
השביל יורכב ממקטעים שונים: חרמון-רמת מנשה באורך של כ-250 ק"מ, קיסריה-תל אביב כ-150 ק"מ, תל אביב-ירושלים-ערד באורך של כ-266 ק"מ, כאשר המקטעים עצמם נבחרו לפי ערך נופי, מוקדי עניין ונקודות תצפית, חווית הרכיבה, דרגת קושי והגבלות סטטוטוריות.
"בגדול אנחנו כבר לקראת סיום של תכנון וכניסה לעבודה", מספר רון גלעד, מצוות התכנון של רשות מקרקעי ישראל. "העבודות כבר התחילו באזור עין זיוון ואנו מקווים שתוך חודש-חודשיים נוכל להיכנס לעבודות מסיביות במקטעים הצפוניים. בפועל כל מקטע שמסתיימת בו העבודות נפתח לציבור. גם אם אין לו המשכיות הוא נפתח כמקטע עצמאי", מוסיף גלעד.
רשות מקרקעי ישראל הקצתה באמצעות הקרן לשמירה על שטחים פתוחים 45 מיליון שקלים לתכנון וביצוע חלקו הצפוני של שביל ישראל לאופניים. לאחרונה הוחל ביצוע השביל שיתחיל בחרמון ויסתיים בערד. זאת כאשר העבודות על החלק הדרומי, הממשיך מערד עד לנקודה הכי דרומית באילת, נמצא כבר בעיצומן של עבודות ההקמה.
"החלק הדרומי ברובו גמור. המקטע משדה בוקר עד אילת כבר פתוח לציבור, ובין ערד לשדה בוקר התבצעה כבר שליש עבודה. כעת נשאר להשלים את החלק הצפוני מערד עד החרמון", אמר גלעד.

מתכוננים לאלפי רוכבים

הפרויקט רחב ההיקף מורכב מלא מעט אתגרים, כאשר בניית השביל בפועל מתבצעת באופן ידני על ידי צוותים המורכבים מ-15 פועלים, אשר עמלים בפינוי ושבירת הסלעים באמצעות מעדרים, טוריות ומקושים.
המטרה העיקרית היא פיתוח ועידוד ענף הרכיבה בארץ תוך ביסוס תיירות ברת-קיימא וחיבור קהילת הרוכבים לטבע, כמו גם חיזוק התיירות והכלכלה בפריפריה, וחינוך לאהבת הארץ, הטבע והסביבה.
השביל מיועד לקהל רוכבים ממוצע של רוכבים מקומיים ותיירים ובו יהיו שלושה סוגי שבילים: סינגלים, דאבלים ושבילים סלולים. דרגת הכושר הנדרשת לרכיבה בו היא בינונית, כאשר ישנם מקטעים קלים לרמת כושר רגילה ומקטעים מאתגרים מעט יותר הדורשים כושר טוב.
יום רכיבה סטנדרטי יכלול כ-30-40 ק"מ בדרגות קושי שונות והוא יתחיל ויסתיים באזורים בהם קיימת תשתית תיירותית המאפשרת לינה והסעדה. כמו כן, השביל הוקם כך שיהיה בר קיימא תוך שאיפה למזעור התערבות של האדם.
2 צפייה בגלריה
שביל ישראל לאופניים
שביל ישראל לאופניים
לרכוב בלב הטבע הפראי של צפון ישראל
(אורטל צבר)
"בעונות רכיבה הצפי הוא למאות ואפילו אלפי רוכבים בסופי שבוע, עם תנועה דלילה של תיירות פנים וחוץ במשך השבוע", מפרט גלעד. "מהניסיון שלנו ניתן כבר לדעת שמקטעים שמבוססים על ירידות, כמו זה אשר מתוכנן ברמת הגולן, מושכים הרבה מאוד רוכבים. ניתן לראות את זה כבר בדרום, שם יש מקטע זהה שמבוסס על ירידה שמתחיל בערד ומסתיים בשפך זוהר".
יעקב קוינט מנהל רשות מקרקעי ישראל ויו"ר הקרן לשטחים פתוחים: "רשות מקרקעי ישראל רואה חשיבות בשמירה על איזון בין צורכי פיתוח לצורכי שימור השטחים הפתוחים ופיתוחם לטובת הציבור בישראל. מצאנו לנכון לבחור בפרויקט זה כפרויקט לאומי של הקרן לשטחים פתוחים ולהשקיע בפיתוח השביל מהחרמון ועד ערד כדי לעודד את ענף רכיבת אופני השטח בישראל.
"בד בבד עם חשיפת המטיילים לאתרים היסטוריים, אתרי מורשת קרב ומפעלי פיתוח חקלאיים ותעשייתיים ואחרים, מקדם השביל מטרות של עידוד תיירות פנים וחוץ המחברת את האדם לטבע ולסביבה".