"הנוסעים שיושבים ליד החלון מתבקשים לעלות למטוס" - זו ההודעה שמקבלים בימים אלה נוסעים שטסים מנמל התעופה גטוויק שבלונדון כשהם עולים על אחת מטיסות חברת התעופה איזיג'ט. הסיבה: ניסוי בן חודשיים שבו החל נמל התעופה בשיתוף עם חברת התעופה. המטרה: לקצר בכ-10 אחוזים לפחות את הזמן שצריך כדי להעלות את הנוסעים למטוס.
הניסוי יבדוק רצף עלייה למטוס בתנאים שונים, זאת על מנת למצוא את הדרך היעילה ביותר לעשות את הבורדינג. עורכי הניסוי הציבו בשער היציאה תצוגות דיגיטליות גדולות שיציגו לנוסעים את הדרך לעלות למטוס מהשורה האחרונה קדימה, זאת כאשר הנוסעים שיעלו ראשונים יהיו אלה שיישבו ליד החלונות בשורות האחרונות, לאחר מכן אלה שיושבים במושבי האמצע בשורות האחרונות ובהמשך היושבים ליד המעבר בשורות האחרונות.
2 צפייה בגלריה
ניסוי עליה למטוס של חברת איזיג'ט
ניסוי עליה למטוס של חברת איזיג'ט
כך זה אמור להתבצע
(תרשים באדיבות גטוויק איירפורט)
במקביל להצבת המסכים, צוות עובדים גדול יסייע לנוסעים, יבדוק את המושבים שלהם, ימדוד זמני עלייה וכל דרך שתקצר את התהליך. באשר לנוסעים שהזמינו ושילמו עבור עדיפות בעלייה למטוס או נוסעים שנזקקים לסיוע מיוחד, או כאלה שנוסעים עם ילדים – אלה עדיין יהיו הראשונים שיעלו למטוס.
כיום הליך הבורדינג במטוס מסוג זה שבו משתמשים בחברת איזיג'ט עורך כ-16 דקות ועל פי הניסוי בתהליך החדש יהיה חסכון של 2 דקות שהוא משמעותי לחברות תעופה שהמטוסים שלהן אמורים לשהות בקרקע כמה שפחות זמן.
2 צפייה בגלריה
מטוס איזיג'ט
מטוס איזיג'ט
כולם במקומות, אפשר להמריא
(צילום: דני שדה)
אבהי צ'אקו, ראש תחום טכנולוגיות וחדשנות דיגיטלית בשדה התעופה גטוויק, הסביר: "אנחנו בוחנים אם בורדינג לפי מיקום המושבים יוכל למנוע תורים במתחם העלייה למטוס. לטכניקה החדשה יש פוטנציאל להפחית את הזמן. אנחנו מצפים גם כי חוויית העלייה למטוס תהיה מרגיעה יותר וגם תימנע את המספר הגדול של הנוסעים שממהרים לעלות למטוס".
גורם בענף התעופה אמר בתגובה לניסוי כי הוא בעיקר נחמד כגימיק, אבל מקפח נוסעים רבים. "היום יש לא מעט נוסעים שעומדים ליד שער העלייה למטוס כדי להיות ראשונים, זאת משום שבתאי האכסון מעל המושבים יש מקום מאוד מוגבל ואנשים שטסים רק עם טרולי רוצים להיות בטוחים שיהיה מקום לכבודת היד שלהם. במצב הנוכחי, אלה שיושבים במרכז המטוס ובקידמתו, ולא שילמו עבור עלייה מועדפת (שגם מבטיחה להם לעלות עם הטרולי), פשוט יגלו שמורידים להם את התיקים לבטן המטוס והם יצטרכו להמתין בעת הנחיתה עד הגעת כבודת היד שלהם כמו נוסעים שמסרו מזוודות".