2 צפייה בגלריה
מטוס מזהם
מטוס מזהם
מטוס מזהם, אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
חברת Swedavia, חברה ממשלתית שמנהלת 10 שדות תעופה בשבדיה, מסרה כי מספר הנוסעים שהמריאו או נחתו בשדות תעופה במדינה ירד ב-4 אחוזים – מ-42 מיליון בשנת 2018 ל-40 מיליון בשנת 2019. באתר "יורוניוז" דווח כי מומחים סבורים כי הירידה במספר הטסים בשבדיה, ארץ הולדתה של פעילת איכות הסביבה גרטה טונברג, נבעה בחלקה בשל תנועת תנועת ה-Flygskam (בושת הטיסה, בשבדית).
"הצניחה במספר הנוסעים היא סימן שתנועת בושת הטיסות מצליחה לייצר אפקט אמיתי", אמר אנדרו מרפי, מומחה תעופה בארגון "תחבורה וסביבה". עוד עולה מהנתונים כי מספר הנוסעים הבינלאומיים בשבדיה ירד במהלך השנה ב-2% ל-28 מיליון, זאת בזמן שמספר הנוסעים המקומיים צנח ב-9% יחסית ל-2018 והסתכם ב-12.4 מיליון.
בנמל התעופה שטוקהולם ארלנדה, הגדול בשבדיה, עברו ב-2019 יותר מ-25.6 מיליון נוסעים, ירידה של 4% יחסית לשנת 2018.
"כדי לצמצם את פליטות הגז בקצב הנדרש, אנחנו צריכים שממשלות יתערבו ויקבעו מכסות פליטה", הוסיף מרפי. "חייבים להתחיל עם הטלת מס על דלק מטוסים, ולהמשיך עם פיתוח של חלופות לדלק מאובנים שהסקטור תלוי בו".
תנועת ה-Flygskam נולדה בשבדיה בשנת 2018. את הרעיון הגה האתלט השבדי ביורן פרי, אך התנועה עלתה לתודעה העולמית לאחר שאמה של גרטה טונברג, הזמרת מאלנה ארנמן, הודיעה כי תפסיק לטוס, הודעה שגררה הצהרות דומות של ידוענים בשבדיה.
2 צפייה בגלריה
שיימינג טיסה
שיימינג טיסה
בושת הטיסה
(צילום: shutterstock)
התנועה לא עושה שיימינג לנוסעים, אלא עוסקת בהפצת הרעיון והמודעות שגורמים לאנשים לחוש בעצמם תחושת בושה ואז להעדיף נסיעה ברכבת או בכלי תחבורה אחר כדי לצמצם עד כמה שאפשר את חלקם בזיהום הסביבה.
עדיין לא ניתן לדעת אם מדובר בתחילתה של מגמה עולמית, מה שבטוח הוא שלא מדובר במגמה ישראלית. מנתוני למ"ס שפורסמו בשבוע שעבר עולה כי 8.3 מיליון מהיציאות של הישראלים לחו"ל בשנת 2019 היו בדרך האוויר, עלייה של 7%, יחסית לשנת 2018.
אינפו
במהלך העשור החולף הישראלים טסו יותר ויותר. מאז שנת 2010 חלה עלייה רצופה (פרט לשנת 2012) במספר היציאות לחו"ל של הישראלים. החל משנת 2013 גדל מספר יציאות הישראלים לחו"ל ביותר מ-8% בשנה, ככל הנראה בעקבות הסכם "השמיים הפתוחים" שהוביל להוזלת הטיסות.
ב"אינדיפנדנט" הבריטי דווח כי מקורן של 2.5% מפליטות הפחמן בעולם נוצר כתוצאה מטיסות מסחריות, נתון שצפוי לעלות אם מספר הטיסות ימשיך לגדול. אולם, מומחי תעופה מציינים כי טביעת הרגל הפחמנית כבר נמצאת בהליכי צמצום בשל כניסתם לפעילות של מטוסים קלים יותר שצורכים פחות דלק.