בכל שלוש שעות מתרחש אירוע של התפרעות נוסעים בטיסות מעל אירופה ו-70 אחוזים מהמקרים כרוכים בצורה כלשהי של תוקפנות שלפעמים מאלצת את הטייסים לבצע נחיתת חירום. כך עולה מנתונים של הסוכנות האירופית לבטיחות בטיסה EASA. על פי נתוני הסוכנות, בשנת 2018 חל גידול של 34% במספר המקרים של התנהגות פרועה בטיסות והמגמה הולכת וגוברת. "מה שמטריד במיוחד הוא שלאירועים אלה יש השפעה ישירה הן על בטיחות הצוות והן על הנוסעים", כתבו מחברי הדו"ח. עוד נכתב כי "נוסעים פרועים הם מיעוט קטן, אך לפעולתם יכולה להיות השפעה לא מידתית על אחרים. לנוסעים ולצוות יש זכות לטיסה בטוחה ללא הפרעות והטרדות. העליה במקרים של התנהגות פרועה ואלימה של נוסעים גורמת לדאגה גדולה בקרב חברות התעופה ולכן החלטנו לצאת בקמפיין 'לא על הטיסה שלי' שיגרום לאנשים לחשוב על ההתנהגות שלהם ועל השפעתה על שאר הנוסעים ועל הטיסה".
2 צפייה בגלריה
קמפיין נגד התנהגות פרועה בטיסות
קמפיין נגד התנהגות פרועה בטיסות
נוסע מעשן בתא שירותים. אילוסטרציה מתוך הסרטון שמקדם את הקמפיין
(youtube / EASA)

2 צפייה בגלריה
נתונים התנהגות בלתי הולמת בטיסות
נתונים התנהגות בלתי הולמת בטיסות
אלימות במספרים
הדו"ח מחלק את הנוסעים שפוגעים בבטיחות הטיסה לכמה סוגים: נוסעים שעולים לטיסה כשהם תחת השפעה של סמים או אלכוהול וגם נוהגים להשתכר במטוס; נוסעים שנוהגים בגסות או באלימות פיזית כלפי הצוות או כלפי נוסעים אחרים; נוסעים שאינם מצייתים להוראות הבטיחות במטוס וכאלה שנוהגים לעשן בחדרי השירותים. לדברי רפאל שוורצמן, סגן נשיא לאירופה של יאטא (הארגון הבינלאומי לתובלה אווירית), "כל סוג של התנהגות פרועה, בין אם היא קשורה לשיכרון, תוקפנות או גורמים אחרים, יוצרת סיכון מיותר לפעולה הרגילה של טיסה ולכן החלטנו להצטרף לקמפיין ולקרוא לארגונים בכל רחבי תעשיית התעופה לסייע לעלות את המודעות לנושא משום שמדובר בתופעה שיש לה השפעה ישירה על בטיחותם של הנוסעים". יצוין כי לפני כמה ימים גזר בין משפט באנגליה עונש מאסר של חצי שנה על עורכת דין בריטית בת 50 המתמחה בזכויות אדם, לאחר שבטיסה של אייר אינדיה ממומביי ללונדון היא ירקה על אחת הדיילות ודיברה בגסות לקברניט, לאחר שצוות המטוס סירב להביא לה בקבוק יין רביעי במספר, שכן היא כבר היתה בגילופין.