מוקדי ההזמנות והשירות של חברות התיירות הוצפו היום (ה') החל משעות הצהריים, אז הודיע ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס כי החל משבת יוטל סגר כללי במדינה שיימשך שלושה שבועות. גם ישראלים רבים שנמצאים כעת ביעד התיירות הפופולרי פנו למוקדי חברות התעופה וספקי התיירות וביררו לגבי אפשרות של הקדמת הטיסה לארץ. ביקשנו לעשות סדר בכל מה שידוע עד כה בנושא.
חברת ישראייר הבטיחה להמשיך להפעיל את הטיסות המתוכננות ליוון לימים הקרובים, גם אם הן ייצאו ריקות מישראל, וזאת כדי לחלץ את הישראלים שנמצאים שם ולהחזירם ארצה.
חברת אל על, שבתחילת השבוע ביטלה את טיסותיה לסלוניקי, הודיעה כי היא מתכוונת להמשיך את פעילותה בנתיבים לאתונה ולבלגרד, אך לפי שעה בתדירות מופחתת. אל על עדכנה את מדיניות השינויים והביטולים ואת לוחות הזמנים של הטיסות ליוון ולבולגריה.
על פי המדיניות החדשה, לקוחות שהיו אמורים לטוס ליעדים אלו בטיסות שמועד המראתן עד ה-22 בנובמבר יכולים לדחות ולשנות את הכרטיסים לאותו היעד להמראה לתאריך 28 בפברואר ללא תוספת תשלום, או לשמר את כרטיסי הטיסה בהתאם לערכם המקורי ולממשם בטיסות עתידיות עד 31 בדצמבר 2021, או לבטלם ללא דמי ביטול.
6 צפייה בגלריה
תיירים עם מזוודות באתונה
תיירים עם מזוודות באתונה
תיירים עם מזוודות באתונה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
מסעדה סגורה באתונה
מסעדה סגורה באתונה
מסעדה סגורה באתונה
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
אתונה יוון קורונה מוזיאון סגור
אתונה יוון קורונה מוזיאון סגור
מזויאון סגור באתונה
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
מסעדה ריקה בנמל פיראוס
מסעדה ריקה בנמל פיראוס
מסעדה ריקה בנמל פיראוס
(צילום: EPA)
חברת התיירות אשת טורס הודיעה שהיא עוצרת את המכירות שלה ליוון לתקופה הקרובה. שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית השיווק של החברה, אמרה: "נחדש את המכירות עם תום הסגר ובהתאם להתפתחויות. מי שרכש כרטיסים ומעוניין לבטל יוכל לעשות זאת ללא עלות".
במועצה לצרכנות התייחסו לישראלים שרכשו כרטיסים ליוון או נמצאים בה, והדגישו כי "אם טיסה חזרה ארצה בוטלה כשהנוסע נמצא בחו"ל, חלה על חברת התעופה החובה להציע חלופות כדי לאפשר לנוסע להגיע ליעד. בנוסף, על חברת התעופה לספק שירותי סיוע – מזון ומשקאות בהתאם לזמן ההמתנה עד לטיסה הבאה. זאת בנוסף לאספקה של שירותי תקשורת ולינה (עד שני לילות). היה וחברת התעופה לא סיפקה טיסה חלופית, הנוסע זכאי להחזר כספי, אך לא לפיצוי כספי".

6 צפייה בגלריה
סלוניקי יוון אנשים עם מסכות קורונה
סלוניקי יוון אנשים עם מסכות קורונה
סלוניקי, היום
(צילום: AFP)

הסגר ביוון: שאלות-תשובות

האם היוונים יסגרו את שדות התעופה? לפי שעה שדות התעופה בערים הראשיות צפויים להמשיך לפעול, כך שטיסות חילוץ יוכלו להמשיך להחזיר ישראלים לארץ כפי שהיה בסגר הראשון.
האם חברות יקדימו טיסות חוזרות למי שקנה כרטיס הלוך-ושוב? יש שינויים בלוח הטיסות של כל חברה וצריך לבדוק ישירות מול מוקד ההזמנות באתר של כל חברה. נוסעי ישראייר יכולים להיכנס לאתר החברה ובמידה שיש מקום פנוי להקדים את הטיסה ללא תשלום נוסף
איזה חברות עושות טיסות חילוץ וכמה עולה כרטיס? חברת ישראייר מחזירה ישראלים מיוון במחיר שמתחיל מ-110 דולרים לאדם. כמו כן, לקוחות "קווי חופשה", "הדקה ה-90" ו"בליק תיירות" יוכלו לשוב ארצה בטיסות של חברת התעופה היוונית בלו בירד שמתוכננות לצאת בשבוע הקרוב מאתונה ומכרתים. בלו בירד גם מוכרת כרטיסים, לטיסות חילוץ למי שנתקע, מאתונה לתל אביב ב-99 אירו לנוסע.
מי שחוזר מיוון צריך להיכנס לבידוד? רק מי שישוב ארצה עשרה ימים לאחר כניסת הסגר לתוקף יצטרך להיכנס לבידוד.
6 צפייה בגלריה
תיירות באתונה
תיירות באתונה
תיירות באתונה
(צילום: AFP)

מה נשאר? התעניינות גוברת בדובאי ובארה"ב

אילן שלו, מנהל שיווק ומכירות בחברת קווי חופשה, אמר ל-ynet: "עם הפיכתה של יוון לאדומה, בעצם ישראל נסגרת לתקופה הקרובה מבחינת אופציה יציאה לחופשה ירוקה ביעד הכי אהוב ומתוייר על הישראלים – יוון. העיניים של כולנו נשואות כרגע בתקווה שקפריסין תפתח את שעריה לישראל לקראת סוף החודש".
בשורה התחתונה, נראה שנצטרך להתרגל לרעיון שהשמיים די נסגרו עלינו שוב לצד העובדה הלא פחות מעודדת כי גם חופשה ב"איים ירוקים" בארץ באילת או ים המלח גם נראה שמתרחקת ממימוש בפועל.
יעקב אמסלם, הבעלים והמנכ"ל של קבוצת אמסלם טורס, אמר ל-ynet כי "ההתעניינות עברה כעת ליעדים אחרים, כגון דובאי וארצות הברית. כמו כן, נרשמת תנועה ערה של נוסעים לטורקיה, על אף העובדה שיעד זה מצריך בידוד בחזרה ארצה".
ההודעה על הסגר המתקרב הביוון התקבלה כשברקע תוכנית "האיים התיירותיים הירוקים" בישראל נתקעת. אתמול אישרה ועדת החוקה של הכנסת את הצעת החוק בנושא לקריאה שנייה ושלישית, אך סיום התהליך לאישור החוק נתקע והמלונות באילת ובים המלח לא ייפתחו בימים הקרובים כפי שציפו.