אתמול (ד') אישרה הכנסת את חוק "איי התיירות הירוקים" בוועדת חוקה, חוק ומשפט לקריאה שנייה ושלישית. אך כעת נראה שסיום התהליך לאישור החוק נתקע ולא הועבר לקריאה שנייה ושלישית כמצופה, מה שאומר שהמלונות באילת ובים המלח לא יוכלו להיפתח בימים הקרובים כפי שציפו.
"הגענו עד למשפך במרוץ המרתון המטורף הזה ואתמול, ככל הנראה, אחרי שוועדת חוקה, חוק ומשפט אישרה את אשר אישרה, האישור לא היה מקובל על חלק מחברי הממשלה ולכן לא הגיע לקריאה שנייה ושלישית", אמר ראש עיריית אילת מאיר יצחק-הלוי בריאיון לאולפן ynet.
2 צפייה בגלריה
קראון פלזה אילת
קראון פלזה אילת
"עיר שלמה תקועה". מלון קראון פלזה אילת
(צילום: אורי אקרמן)
לדבריו, הוא ימשיך לפעול על מנת להעביר את החוק ביום שני הקרוב והוסיף כי "מצער אותי מאוד שההחלטות לא רואות את העניין עצמו - המצוקה שבה העיר אילת נמצאת. המצוקה הכלכלית והנפשית, ולכן אני מקווה שביום ראשון-שני הם (חברי הכנסת בוועדת חוקה, חוקה ומשפט) יתעשתו וימצאו שיח מגשר.
על השאלה ממה נובע העיכוב ענה יצחק-הלוי: "החוק נועד לתת מענה לאילת ולים המלח. נקודה. אין ויכוח. כשנכנסו פה אלמנטים נוספים אז העסק נדחה וזה המצב. אני לא מספר פה אגדות".
עוד כתבות בנושא:
לדברי ראש העיר אילת, "הצעת החוק הייתה מושתתת על מתווה 'מגן אילת' שתכליתו לסייע לעיר אילת. נקודה. אם מתמקדים רק בזה ברור לי לגמרי שהיו מעבירים את הצעת החוק והיא הייתה מאושרת בכל הקריאות. מאחר ונכנסו עוד גורמים ושיקולים שאינם קשורים ישירות לאילת, יש עיכוב. אז אני זועק שוב, בפני חבריי בכנסת ישראל, תתעשתו ומהר ותעבירו את ההחלטה בשני. אין לנו יותר סבלנות".

"הדברים מנוהלים בצורה של שלוף"

"התחלנו להיערך לפתיחת המלונות, לצערנו הרב הדברים מנוהלים בצורה של 'שלוף'. אני בטוח שהנבחרים יודעים שבתי המלון צריכים לעשות היערכויות שהן לא תהליך של יום-יומיים. מדובר בהזמנות של סחורות, להחזיר ולגייס עובדים, מדובר בעשרות-אלפי עובדים באילת ובים המלח. זה תהליך שלוקח זמן", הסביר רן בלבוס, סמנכ"ל חברת נקש שבבעלותה מלון בים המלח, כיצד המצב ה"תקוע" לכאורה, גורם לבעיות עבור המלונאים בבואם לפתוח את המלונות בזמן.
2 צפייה בגלריה
מלון מילוס ים המלח
מלון מילוס ים המלח
מחכה להיפתח. מלון מילוס ים המלח
(צילום: דני שדה)
"במקום אי ירוק, קיבלנו אי וודאות. וזו הנקודה המרכזית. אי הוודאות הזו גורמת לנו להפסדים עצומים, הפסדים של זמן ושיווק. זו מערכת שלמה שצריכה להניע את הגלגלים ושרשרת מזון, שבה התהליך מתחיל בנקודה מסוימת והוא מסתיים בצ'ק אאוט של האורח. צריך להבין שבשביל תהליך כזה צריך היערכות מאוד גדולה וקשה לנו להיערך בצורה מיטבית ומקצועית כשאנו לומדים כל יום שהמתווה משתנה מחדש".
בלבוס הוסיף כי "כל וודאות בתחום של בתי מלון היא ברכה, קל וחומר כשאנו סגורים, כשאין לנו תיירים. אבל יש לנו המוני ישראלים שרוצים לבלות ולנפוש בים המלח. טיותר מזה, חשוב להבין שאנו לא מדברים רק על אירוח של אורחים אלא להחזיר את השוק לעבודה. בים המלח ובאילת הדברים אקוטיים ומשמעותים. זה יכול לעזור להמון בתי-אב להתפרנס בחזרה. זה מסר שצריך להעביר לבית הנבחרים. לא רק המשמעות של חופשה, אלא משמעות מה זה נותן לעובדים שחוזרים לעבוד".

"אילת במצב הקשה ביותר שהעיר הייתה בו"

ראש עיריית סיכם את הדיון באולפן: "החיים והצורך לשרוד הם יותר חזקים מתחושות אישיות. מבחינה כלכלית אנו בכאוס המון שבועות, במצב הקשה ביותר שהעיר הייתה בו ולכן אנו רוצים אופק אופטימי. אני רואה איפה זה תקוע".
יצחק-הלוי הדגיש כי לא מדובר רק על בתי מלון אלא גם על בתי עסקים ומסעדות שהתארגנו לפתיחה בסוף השבוע הזה. "אין גרוע מזה - כשאתה אומר הכל בסדר, ויש תמיכה מקיר לקיר ובסוף, בגלל שיקולים לא רלוונטיים, עיר שלמה תקועה, זה לא הגיוני".
בתגובה לדיונים אתמול בוועדת חוק חוקה ומשפט בעניין ה"איים הירוקים", נמסר בתשובה מהתאחדות המלונות: "אנו אנשי עסקים, לא ממשלה ולא כנסת. כשיש הסכמה ואנו מעודכנים, אנו מגייסים עובדים, מנקים, מכינים את המלונות וקונים אוכל. כעת אנו עומדים שוב בפני שוקת שבורה ומול אלפי עובדים שישמעו שוב שלא נוכל לגייס אותם. אנו קוראים לממשלה שזו הצעת החוק שלה, לאשר אותה עוד הערב".