3 צפייה בגלריה
בידוק ביטחוני אילוסטרציה
בידוק ביטחוני אילוסטרציה
בידוק ביטחוני, אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
כמו כל הנוסעים הרגילים: מ-1 במרץ יידרשו לראשונה גם טייסי אל על לעבור בידוק ביטחוני הכולל את שיקוף הכבודה האישית שלהם בטרמינל 3 לפני עלייתם למטוס. הסיבה: הנחיה של שירותי הביטחון.
עד כה היו הטייסים עוברים את הבידוק, לפחות פורמלית, במשרדי אל על בנתב"ג, הליך שאיפשר להם הסעה ישירות מהמשרדים למטוס. עכשיו עליהם לעבור דרך אולם הנוסעים כמו כולם. הטייסים זועמים על דרישת שירותי הביטחון בטענה כי עכשיו יידרש מהם להקדים את זמן האיסוף מביתם לנמל התעופה לפני הטיסה, משום שהליך הבידוק דורש זמן נוסף.
בעולם, על פי התקנות הבינלאומית, הטייסים חייבים לעבור בידוק כמו שאר הנוסעים לפני כניסתם למרחב האווירי המתחיל מיד לאחר הטרמינל, כלומר מסלולי הטיסה.
במשך שנים הסתפקו השלטונות בישראל בנוהל הקיים באל על בנוגע לטייסים, כנראה מכיוון ש-99% מטייסי אל על הם יוצאי חיל האוויר, אבל עכשיו הוחלט בשירותי הביטחון כי נוהל הבידוק וביקורת הגבולות שלהם אינו מספק.
3 צפייה בגלריה
טייסים בשדה תעופה
טייסים בשדה תעופה
טייסים בשדה תעופה, אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ועד הטייסים טיפל ביישום הדרישה החדשה מול רשות שדות התעופה, והסיכום שהושג הוא שהטייסים יצטרכו לעבור בידוק כמו כולם, אבל לא ממש: הטייסים לא יצטרכו לעמוד בתור עם שאר הנוסעים. הבידוק שלהם ייעשה בטרקלין ארבל, טרקלין ה-VIP שמפעילה רש"ת ומיועד לאורחים מכובדים מאוד, או מי שיכול לשלם תמורת שירותיו. הטרקלין מציע בין השאר שירות מהיר לצ'ק-אין ולבידוק.
התקנות החדשות כבר היו אמורות להיכנס לתוקפן, אבל ועד הטייסים ביקש עוד זמן להתארגנות, ולכן הן ייכנסו לתוקף רק בתחילת מרץ.
3 צפייה בגלריה
תארזו הרבה סבלנות לתורים
תארזו הרבה סבלנות לתורים
תורים בטרמינל 3. פה לא תתקלו בטייסים
(צילום: שירי הדר)
טייסי אל על אמנם נחשבים מהטובים בתחומם בעקבות עברם והניסיון הרב שצברו כטייסי חיל האוויר, אבל הם גם מקבלים תנאי שכר מופלגים, ויש להם ועד לוחמני שאינו מהסס לפתוח בסכסוכי עבודה מול ההנהלה, בכלל זה שיבושי טיסות.
על פי ההסכם האחרון שנחתם ב-2018 בין הטייסים להנהלה, עולה כי שכרם השנתי יעלה לחברה בעוד 80 מיליון שקל ויסתכם ב-635 מיליון שקל לשנה. פירוש הדבר שכר של כ-620 שקל לשעה לטייס. בתמורה התחייבו הטייסים לשש שנים של שקט תעשייתי. כמו כן, סוכם שמענק הפרישה של טייס ותיק יגיע ל-500 אלף שקל.