בעקבות משבר הקורונה: בעלי דירות מגורים המושכרות בשנים האחרונות ל-Airbnb מוציאים אותן משוק ההשכרה לטווח קצר לטובת השכרה לטווח ארוך. הסיבה: ביטולים והיעדר הזמנות חדשות.
מה שעד לפני חודשיים נחשב למכרה היהלומים של ענף התיירות, הקוץ בעין של המלונות, הפך למדבר שממה ולפלח הכי מוזנח בענף, שספק אם המדינה תפצה את העוסקים בו. נגיף הקורונה היכה במארחים בעוצמה, והם לא בטוחים שיצליחו להתאושש מהחבטה, על אחת כמה וכמה אחרי ההנחיה שהתקבלה אמש כי כל השבים מחו"ל, כולל תיירים המגיעים לחופשה בארץ, ייכנסו לבידוד ביתי למשך 14 יום.
10 צפייה בגלריה
התיירים לא מגיעים, והדירות נותרות ריקות
התיירים לא מגיעים, והדירות נותרות ריקות
התיירים לא מגיעים, והדירות נותרות ריקות
(צילום: Airbnb)
"הורדתי מחירים לתחתית, זה מצב של מוות", מסביר אחד המשכירים שפנינו אליו כדי להתעניין באירוח בנכס. "התרגלתי לביטולים, כבר שכחתי איך נראית הזמנה חדשה", כתבה בעלת נכס אחרת, בקבוצת פייסבוק שמאגדת משכירי דירות לתיירים.
"מה דעתכם להתחיל להתארח אחד אצל השני, על בסיס מקום פנוי של הרגע האחרון? נעשה הזמנה אחד אצל השני, וכך בעצם זה לא יעלה לאף אחד, לא נראה את הנכסים שלנו ריקים וגם נבלה קצת ונפרגן בחוות דעת אחד לשני", כתבה אחת מהמשכירות לחבריה בקבוצת Airbnb host Israel, בניסיון ללקט שביבי תקווה אחרונים. היא זכתה לאהדה בקרב הקולגות שלה, אך גם ליידוע שיש לדווח על כל עסקת חליפין שכזאת לרשויות המס.
10 צפייה בגלריה
ריק מאנשים: נתב"ג
ריק מאנשים: נתב"ג
ריק מאנשים: נתב"ג

"הורדנו מחירים ביותר מ-50%"

שוק משכירי דירות ה-Airbnb נחלק לבעלי דירות שמשכירים דירה או כמה דירות שנמצאות בבעלותם, משכירים מזדמנים דוגמת ישראלים שטסים לחו"ל ורואים בהשכרת הדירה לתיירים מעין סאבלט, ולחברות ניהול שמנהלות מספר רב של נכסים.
ע' מחיפה, בעלים של חברה שמחזיקה מעל ל-20 דירות בתל אביב, סיפר ל-ynet כי "אנחנו בעיצומם של גלי ביטולים אדירים. הורדנו מחירים ביותר מ-50%, ואנחנו מתחילים לחשוב על אפשרות לשווק את הדירות לישראלים לחודשיים-שלושה, במחירים פחות גבוהים ואטרקטיביים". לדבריו, אם המצב יימשך כפי שהוא עד חודש מאי "נגיע לקריסה מוחלטת של השוק".
10 צפייה בגלריה
ת"א בצל הקורונה
ת"א בצל הקורונה
ת"א בצל הקורונה: כיכר הבימה ריקה מאנשים
(צילום: אסף קמר )
ע' אף הוסיף וסיפר כי "במקביל, אתה מקבל פתאום הזמנות ל-14 יום, ואתה מבין מה המשמעות שלהן. בתחילת המשבר עם איטליה, ב-28 בפברואר, אזרח איטלקי הזמין דירה אצלי ל-14 יום. אחרי שכבר הזמין, שאלתי אותו אם זה למטרת בידוד - והוא ענה שכן. לא רק שזה לא הוגן שלא אמר לי, זה גם סיכון שלא מתאים לתושבי הבניין. ואיך מחטאים אחרי זה?
"Airbnb ביטלו עבורי את ההזמנה. הוא כעס שתקעתי אותו בלי דירה, אבל במטוס שעלה עליו התגלו שלושה חולים. לא פשוט. אז Airbnb החזירו לו את הכסף, אבל אני לא הרווחתי כסף על הימים האלה. למזלי, כרגע הרוסים הם אלה שמחזיקים את השוק".
10 צפייה בגלריה
יריב לוין ראיון אולפן
יריב לוין ראיון אולפן
שר התיירות יריב לוין. אמר שעובדים על פיצויים
(צילום: אבי מועלם)
אתם בונים על סיוע מהמדינה? "לא אם מדובר בקרן הלוואות, כזו אני יכול גם לקחת בעצמי. אני צריך פיצוי, אבל אני יודע שאין סיכוי שנקבל פיצוי כזה. גם במקרה שבו יכריזו על מתן פיצויים למשכירים, סביר להניח שעד שנקבל אותו יוציאו לנו את המיץ".
עיקר הפגיעה: בירושלים ובתל אביב, שם הדירות פונות בעיקר לתיירי חוץ. לפי מנהלת עיר עולם ותיירות של עיריית תל אביב, על כל 25 תושבים בעיר יש נכס אחד להשכרה. ואולם, נראה שגם בנתניה סובלים כעת כתוצאה מהמחסור בתיירים.
10 צפייה בגלריה
אנשים עם מסכות בעיר העתיקה בירושלים
אנשים עם מסכות בעיר העתיקה בירושלים
תיירים במסכות בעיר העתיקה בירושלים
(צילום: רויטרס)
פנינה קרל, הבעלים של "וילה בנתניה על הים", שיתפה אותנו בהודעה נדירה למדי שקיבלה בתחילת השבוע האחרון: "דייר שמגיע לשבוע ביום ראשון הודיע שהוא לא מתכוון לבטל. הוא מתכוון להגיע כל עוד הממשלה תאפשר להיכנס". לצערה של קרל, ההחלטה שהתקבלה אמש על בידוד כל השבים מחו"ל - כולל תיירים - תאלץ את הדייר לחזור בו מהודעתו.
"יש ירידה של 50% בתיירות החוץ וירידה של 90% בתיירות הפנים, וכתוצאה מכך כמובן יש הרבה פחות פניות בחודשיים האחרונים", מודה קרל. "אנחנו ב-30% תפוסה, ומדובר בווילה עם תשעה חדרי אירוח שמיועדת לקבוצות, והן, כאמור, לא באות לפה כרגע", הוסיפה.
10 צפייה בגלריה
 נתב"ג ריק מאנשים בעקבות וירוס הקורונה
 נתב"ג ריק מאנשים בעקבות וירוס הקורונה
ירידה של 50% בתיירות החוץ: נתב"ג ריק מאנשים בעקבות וירוס הקורונה
(צילום: יאיר שגיא)
לדבריה,"במהלך החודשיים האחרונים לא קיבלתי פניות בכלל דרך Airbnb, אלא רק דרך האתר שלי. אי אפשר לסמוך על Airbnb כמקור הפרסום היחיד". קרל אף הוסיפה ואמרה כי "המשבר הזה הוא כמו בימי מלחמה ואינתיפאדה, והוא לא פוגע רק באזור המרכז. התקשרתי לחמישה צימרים בצפון, וכולם היו פנויים בפסח. והכי גרוע שכרגע המדינה לא מציעה לנו עזרה בכלל".
קורונה בישראל

הפתרון: לשדך בין אנשים בבידוד לבעלי הדירות

אלירן זוהר, אחד ממנהלי קבוצת הפייסבוק Airbnb host Israel, מנסה להתמודד עם המשבר באמצעות בניית מערך התאמה של דירות למבודדים. "יש לי כוונה לשדך בין מבודדים לבעלי דירות להשכרה, ללא מטרת רווח. אם יש בקהל מבודד או מישהו שמכיר מבודד שצריך מקום לינה במחיר אטרקטיבי - בבקשה תפנו אותם אליי, ונדאג למצוא להם מקום ראוי ובמהירות", כתב בפוסט בקבוצת הפייסבוק.
גם בירושלים עלתה יוזמה דומה. בקבוצת הפייסבוק "דירות בידוד – יחידות בידוד – קורונה", פורסם הפוסט הבא: "גם אתם חזרתם לירושלים וצריכים להיות בבידוד? שמרו על בני המשפחה שלכם ונסו ליהנות מהתקופה על הדרך. דירות נופש מאובזרות עם מטבחים, מרפסות פרטיות, גינות, שירות 24/7 שידאג לכל מה שצריך, אה וגם נטפליקס כמובן. הזמינו עכשיו ל-14 לילות".
10 צפייה בגלריה
יוזמה: דירות נופש לזקוקים לבידוד
יוזמה: דירות נופש לזקוקים לבידוד
יוזמה: דירות נופש לזקוקים לבידוד
(צילום: Airbnb)
בבירור שערכנו עם בעלי החברה, שמשכירה דירות יוקרה בירושלים, נאמר לנו: "אנחנו מציעים להתארח לתקופת הבידוד, במחיר עלות לתקופת הבידוד. רק לכסות הוצאות מבלי לגרור הפסדים".
אסנת שלומוביץ, הבעלים של "הדירות של אסנת בווינה", משכירה דירות בבירה האוסטרית, בעיקר לישראלים. בריאיון ל-ynet היא שיתפה בתחושותיה ואמרה כי "המצב מבאס. יש לי 12 דירות באזור היהודי, קרוב מאוד לעיר, עם הרבה מסעדות כשרות בסביבה. בשנתיים האחרונות אני עובדת בעיקר עם הקהל הישראלי, וכרגע יש רק ביטולים. למעשה, אין ישראלים שלא ביטלו. הורדתי מאוד את המחירים, אז יש אירופאים שמטפטפים אליי ואני מקווה לטוב".
10 צפייה בגלריה
וינה
וינה
כרגע יש רק ביטולים. וינה
(צילום: shutterstock)
בכמה הורדת את המחירים? "ב-50%. אני מציעה דירה ב-40 אירו ללילה, וזו עיר בירה במערב אירופה. מדובר במחיר נמוך מאוד".
הנחמה העיקרית של משכירי הדירות הישראלים בחו"ל, כך התברר לנו, היא בעובדה שגם כך מדובר בתקופת החורף, שנחשבת לפחות אטרקטיבית עבור תיירים. "בעסקי המלונאות השנה מתחילה מאוד נמוך", מסבירה שלומוביץ. "ידוע שבחודשים ינואר-פברואר לא מרוויחים. במרץ השוק מתחיל להתאושש, והרווח עצמו מגיע באפריל.
"אם המצב יימשך כפי שהוא גם בחודשים מאי-יוני, העסק יהיה בבעיה. כרגע יש עוד חודשיים של אוויר לנשימה אבל המצב מלחיץ, בזה אין ספק בכלל, וברור לי שייווצר לי חור גדול בכיס אם הדברים יימשכו כפי שהם. אני בדיוק לפני שיפוץ של אחת הדירות החדשות שלי, ומתלבטת אם יש לכך טעם בכלל".
לדבריה, "כרגע אנחנו מנסים להציע השכרה לתקופות ארוכות יותר של חודש-חודשיים. בסופו של דבר יש לי עסק קטן עם שלושה עובדים, לא עומד מאחוריי בנק ואף אחד לא יפצה אותי בעבור ההפסדים שאני סופגת כעת", סיכמה את דבריה.

"אתם במילא בארץ, אז בואו בפסח לאילת"

גם נותני השירותים למשכירים איבדו הכנסות. אלונה מור, אדריכלית במקצועה, חווה גם היא ירידה בהזמנות כתוצאה מהמשבר העולמי. "יש לי רק פרויקט אחד ב-Airbnb לזמן הקרוב, ובדרך כלל בתקופה הזאת אני עומדת על שישה פרויקטים".
10 צפייה בגלריה
קניון מלכת שבא במרכז הטיילת הצפונית
קניון מלכת שבא במרכז הטיילת הצפונית
המרוויחה העיקרית מהמשבר? קניון מלכת שבא במרכז הטיילת הצפונית, אילת
מוטי פרץ, הבעלים של חברת AR תיווך והשקעות נדל"ן, מנסה להציג את חצי הכוס המלאה ומאמין כי הבשורות החיוביות יגיעו דווקא מעיר התיירות הדרומית, אילת. "כרגע אין פה קורונה, ואנחנו מקווים שהישראלים יבואו לאילת", אמר פרץ והוסיף: "הרבה תיירים שיש להם פה דירות לא יגיעו בפסח, ואנחנו מנסים לפנות לישראלים שיבואו להתארח במקומם. אתם במילא בארץ בלי יכולת לטוס".
ואכן גיל בונן, הבעלים של "וילה אנונה" באילת, לא מתלונן כרגע. "אצלי הכול בסדר. אני מפעיל וילה עם 11 חדרי שינה שמתאימה לקבוצות. מגיעים אליי ישראלים מהמרכז ומהצפון, וגם תיירים מרוסיה, מבלגיה ומהולנד. המחיר ללילה הוא כרגע 3,500 שקלים, לא גבוה לווילה כזאת שמיועדת ל-30 איש, מחיר רגיל לעונה", הוא מספר.
10 צפייה בגלריה
הלת הקורונה בנתב"ג| הציבור עם מסכות, החניונים ריקים
הלת הקורונה בנתב"ג| הציבור עם מסכות, החניונים ריקים
התיירים לא מגיעים, והישראלים מבטלים
(צילום: משי בן עמי)
לעומת בונן, שירן ואנונו, הבעלים של חברת הניהול stay 55, שמנהלת 20 נכסים עבור בעלי דירות שמחפשים אחר הכנסה פסיבית, מספרת שהם "מתקשרים אליי מהבוקר עד הערב כדי לדעת מה קורה. הם מבינים שהבעיה היא לא בי, אבל הם בלחץ. אתמול קמתי בבוקר וראיתי 28 הזמנות קדימה שפשוט התבטלו. את לא יודעת כמה בכיתי באותו רגע, כבר רציתי להציע דירות לפי שעה מרוב ייאוש".
לדברי ואנונו, "כל המשבר הזה התחיל אחרי ינואר-פברואר, שבמילא אין בהם הרבה הזמנות וההכנסה גם כך מאוד נמוכה. התוצאה של זה היא רבעון שלם של הכנסה נמוכה". ואנונו מודה כי בחודש מרץ תכננה לגייס לקוחות נוספים, להשכיר עוד דירות ואף שקלה להקים מלון דירות בארץ, "ואז הגיעה הקורונה, וכל התוכנית העסקית שלי נכנסה להקפאה", היא משתפת.
כמה את מרוויחה על כל דירה? "אני לוקחת 20% מהרווחים, ובמצב שבו אין תיירים גם אין רווח. בשתיים מהדירות שלי שהו לאחרונה משפחות בבידוד, בדירה אחרת התגורר סטודנט מתאילנד שאוניברסיטת תל אביב שילמה על האירוח שלו. הייתה לי דירה עם משפחה שהגיעה מיפן ולא יכלה לחזור.
"גם אם אסב את העסק לדירות בבידוד, ההכנסה של דירה בת 3-2 חדרים נעה בין 15 ל-24 אלף שקלים בעונת השיא, שהיא אפריל-יוני. אני משכירה את הדירה בסאבלט תמורת 8,000-7,000 שקלים, כך שאם אני לוקחת 20% - אז אפשר להבין שהרווח לא רווח".

לדברי ואנונו, "דירת שלושה חדרים טובה ובמיקום מבוקש נמכרת בשיא העונה תמורת בין 750 ל-850 שקלים ליום. בינואר-פברואר המחיר יורד ל-450 שקלים, כי זו עונת השפל כאמור.
"עכשיו הורדתי את המחיר ל-300 שקלים, פחות מחצי מחיר, ודירות קטנות אני משכירה ב-170 שקלים ללילה, נטו לכסות הוצאות. ויש לי גם יותר הוצאות, למשל לעובדות הניקיון, שלהן אני משלמת במקום 220 שקלים לשעה סכום כפול כעת, כי הן מחטאות את כל הדירה בגלל ענייני הקורונה".
שר התיירות אמר שהמדינה עובדת על פיצוי. "שמעתי שהמדינה נותנת הלוואות בריביות מאוד נמוכות. זה לא פיצוי. אני משלמת מיסים, עובדת כחוק, משלמת מע"מ על כל הלקוחות שלי, הדירות האלה מוצהרות, אבל אין לי כוח כמו איגוד המלונות שפונים כקבוצה מאוגדת".