הצהרתו אמש (יום ד') של ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר וחתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, לפיה חברות תעופה ישראליות יוכלו לטוס מזרחה מעל סעודיה ובחריין, מהווה מהפכה של ממש בענף התעופה הישראלית. מאחר וההודעה הדרמטית פורסמה בשעת לילה מאוחרת, היא לא זכתה למספיק תשומת לב, אולם מדובר באירוע מכונן של ממש אם אכן ייצא אל הפועל.
כיום חברות התעופה הישראליות שממריאות מנמל התעופה בן גוריון ליעדים במזרח הרחוק, כגון סין והודו, נאלצות לטוס במסלול ארוך במיוחד כדי להימנע מכניסה למרחב האווירי של סעודיה. המסלול העקיף, שעובר מעל מפרץ אילת, דרך הים האדום, מפרץ עדן סמוך לתימן והים הערבי, מאריך את זמני הטיסות בשעתיים בממוצע.
אם המסלול מישראל יעבור מעל סעודיה ובחריין, השולטת כמעט לחלוטין על המרחב האווירי של שכנתה קטאר, יוכלו מטוסים ישראליים לקצר משמעותית את זמני הטיסות שלהם, לחסוך עלויות בזמני טיסה ודלק ולהעמיד תחרות אטרקטיבית מול חברות תעופה זרות שמוציאות טיסות למזרח הרחוק ולהודו.
2 צפייה בגלריה
מטוס אל על בואינג 787
מטוס אל על בואינג 787
מטוס אל על בואינג 787
(צילום: דני שדה)
המסלול האדום: הדרך הנוכחית של חברות ישראליות לניו דלהי. המסלול הכחול: הדרך החדשה והמקוצרת אם הצהרת קושנר תתממש. המסלול הירוק: מעל סעודיה ועומאן, כמו שאייר אינדיה טסה כיום.
לפני שנתיים קיבלה חברת התעופה ההודית אייר אינדיה אישור תקדימי מהרשויות הסעודיות לחלוף בשטחה אווירי בטיסות החברה מדלהי לנמל התעופה בן גוריון. בחודש מרץ הפעילה אל על טיסת חילוץ מדלהי, יעד שהיא לא טסה אליו בדרך כלל. הטיסה הלא שגרתית מאפשרת להשוות בין המסלול של אייר אינדיה למסלול שהחברה הישראלית נאלצה לעבור. בעוד זמן הטיסה הממוצע מנתב"ג לבירה ההודית עמד על כשש שעות בלבד עם אייר אינדיה, טיסה לאותו היעד בטיסת אל על אורכת מעל שמונה שעות. כמו כן, לפני הקורונה הפעילה אל על טיסות סדירות לעיר מומבאי שארכו כשבע שעות בממוצע, זמן שצפוי להתקצר משמעותית לאחר קבלת האישור המיוחל.
בהכרזות הרשמיות בשבוע שעבר של שתי הממלכות, סעודיה ובחריין, צוין כי הן יאפשרו ל"כל המטוסים" שמגיעים מאיחוד האמירויות או נוחתים בתחומן לעבור בשטחן האווירי. ההודעה גרמה לזעם בקרב בכירים באל על שטענו שהדבר יוביל לתחרות לא הוגנת בינם לבין החברות מהמפרץ, שכן רק מאבו דאבי ומדובאי יהיה אפשר לבצע טיסות המשך ליעדים אחרים.
אם הצהרתו של קושנר תתממש, יוכלו חברות התעופה הישראליות להציע טיסות במחירים אטרקטיביים המגלמים גם חיסכון בדלק ליעדי המזרח הרחוק, ללא הדרישה שהטיסות יעברו באיחוד האמירויות.