יועצו הבכיר וחתנו של נשיא ארצות הברית, ג'ארד קושנר, אמר אמש (ד') כי סעודיה ובחריין הסכימו לאפשר לכל הטיסות מישראל לעבור מעל שטחן האווירי - דבר שעשוי לקצר דרמטית את הקווים למזרח הרחוק.
1 צפייה בגלריה
ג'ארד קושנר תדרוך עיתונאים הבית הלבן
ג'ארד קושנר תדרוך עיתונאים הבית הלבן
קושנר. הטיסות להודו יקוצרו בשעתיים
(צילום: MCT)
משמעות הדבר, אם הודעתו של קושנר אכן נכונה, היא שחברות תעופה ישראליות יוכלו מעתה לחסוך זמן רב בטיסות להודו ולמזרח הרחוק ובכך לדלג על העיקוף שנהגו לעשות דרך הים האדום ומפרץ עדן כדי לא להיכנס לשטח האווירי של סעודיה.
כך, טיסות ליעדי הודו, סין ודרום קוריאה יתקצרו בכשעתיים. בשנתיים האחרונות חברת התעופה אייר אינדיאה קיבלה אישור לעשות את טיסותיה מדלהי לישראל מעל סעודיה, ובכך למעשה קיבלה עדיפות על חברת התעופה הישראלית אל על בטיסותיה למומבאי, שארכו כשעתיים יותר.
ההודעה של קושנר, ימים ספורים לפני החתימה בבית הלבן על ההסכם לכינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל לאמירויות, מגיעה אחרי שסעודיה ובחריין כבר הודיעו שתיהן בשבוע שעבר כי יאפשרו למטוסים שממריאים מאיחוד האמירויות או נוחתים בה לעבור מעל שטחן, כך שיוכל להיווצר קו ישיר בין ישראל לאבו דאבי.

בהכרזות הרשמיות בשבוע שעבר של שתי הממלכות, סעודיה ובחריין, לא הוזכר במפורש שמה של ישראל, אך צוין כי הן יאפשרו ל"כל המטוסים" שמגיעים מאיחוד האמירויות או נוחתים בה לעבור בשטחן האווירי. ההודעות שלהן הגבילו אז את הטיסות מעל השטח האווירי של המדינות רק לקווים ישירים בין ישראל לאמירויות, ולא ליעדים רחוקים יותר במזרח - דבר שכעת יתאפשר לפי דברי קושנר.
אם הודעתו אכן מדויקת, מדובר בעוד הישג למאמציו של קושנר, שמנסה לגייס מדינות מפרציות נוספות למהלך של נרמול היחסים עם ישראל. רק בשבוע שעבר נפגש קושנר עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, כחלק מסבב פגישות שקיים עם מנהיגים במפרץ. סוכנות הידיעות הסעודית דיווחה אז שקושנר ובן סלמאן שוחחו על הסיכויים לשלום במזרח התיכון, ועל החשיבות של חידוש המשא ומתן בין הפלסטינים לישראל.
פורסם לראשונה: 23:53, 09.09.20