2 צפייה בגלריה
ים המלח מלונות
ים המלח מלונות
מלונות בים המלח
(צילום: shutterstock)
ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה בצהריים (יום ד') פה אחד לקריאה שנייה ושלישית את "חוק איי תיירות". יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר הכריע כי נוסח החוק יאפשר לערים נוספות להיות מוכרזות כ"איי תיירות", זאת בניגוד להסתייגויות שהגיש משרד הבריאות ונדחו. לפי החוק, הממשלה תהיה רשאית להכריז על אזורים נוספים כאיי תיירות ותוכל לשקול הקלות לאטרקציות, עסקים ופעילויות נוספות באותם אזורים.
עוד החליטה הוועדה כי הממשלה תוכל לשקול להעניק הקלות למי שיישא "אישור החלמה". כמו כן, יהיה על הממשלה לקבוע פטורים מבדיקות בכניסה לאיי התיירות לתושבי האזור עם מוגבלות ולילדים בהתאם לסוגי מוגבלות והגילים שתקבע הממשלה. הכרזת קבינט הקורונה על "אי תיירות" תיכנס לתוקף לאחר 24 שעות כדי לאפשר היערכות לכלל הגורמים.
על פי נוסח הצעת החוק, "רשאית הממשלה להכריז על העיר אילת או על אזור עין בוקק - חמי זוהר או על אזור אחר בישראל שהוא רשות מקומית נפרדת או אזור מבודד במועצה אזורית, כאזור תיירות מיוחד, אם התקיימו לגביו התנאים המפורטים ולאחר ששקלה את הפגיעה בזכויות כתוצאה מההכרזה".
2 צפייה בגלריה
אילת, בדרך להפוך ל"אי תיירות"
אילת, בדרך להפוך ל"אי תיירות"
אילת, בדרך להפוך ל"אי תיירות"
(צילום: Shutterstock)
התנאים שפורטו בנוסח הוועדה התבססו על התנאים שציינה הממשלה כהסבר לאפשרות להכריז על אילת וים המלח: רמת תחלואה נמוכה באופן משמעותי וכן ביחס לרמת התחלואה הכללית בישראל, ומצב תחלואה כללי בישראל שיאפשר הכרזה לפי עמדת משרד הבריאות.
כמו כן, צריך שיהיה אפשר לבצע בדיקות קורונה מידיות בזמינות ובכמות הנדרשת בתוך זמן סביר. בנוסף, צריך שהמאפיינים הגיאוגרפיים של האזור יאפשרו את ניטור הכניסות. תנאי נוסף הוא שהפעילות הכלכלית של האזור תהיה מבוססת במידה ניכרת על פעילות תיירותית והיקף הפעילות התיירותית יצדיק זאת, וכי נגרמה פגיעה חמורה בפעילות הכלכלית כתוצאה מההגבלות על הפעילות התיירותית.

מהתאחדות המלונות נמסר בתגובה: "אנו אנשי עסקים, לא ממשלה ולא כנסת. כשיש הסכמה ואנו מעודכנים, אנו מגייסים עובדים, מנקים, מכינים את המלונות וקונים אוכל. כעת אנו עומדים שוב בפני שוקת שבורה ומול אלפי עובדים שישמעו שוב שלא נוכל לגייס אותם. אנו קוראים לממשלה, שזו הצעת החוק שלה, לאשר אותה עוד הערב".
ליאור מוצ'ניק, מנכ"ל מלונות דן אילת ויו"ר התאחדות המלונות באילת, אמר ל-ynet בתגובה: "אנחנו מקווים שעוד היום אכן תתקבל הכרעה סופית בנושא, משמע קריאה שנייה ושלישית. גם אם היום יינתן אור ירוק שאילת היא 'אי ירוק', הרי שאנחנו נפתח רק ביום ראשון הקרוב את מלון דן אילת ובחמישי הבא נפתח את דן אילת ודן פנורמה". מוצ'ניק בירך על כך שגם אזורים אחרים בארץ יוכלו להיחשב "איי תיירות". הוא הדגיש עוד כי בתי המלון של הרשת לא יחייבו לקוחות שיתגלו כחיובייים לנגיף הקורונה.
ישראל חייט, סמנכ"ל רשת מלונות קיסר פרימייר, אמר ל-ynet: "אני מברך על ההחלטה לפתוח מלונות נוספים שלא רק בעיר אילת וים המלח וכולי תקווה שזה גם יעבור בקריאה שנייה ושלישית, כי אנחנו ערוכים ומגיע למי שחפץ בחופשה גם בעיר טבריה ובירושלים הבירה לנפוש אחרי הסגר".
זיו ארזואן, מנכ"לית מלון "קיסר פריימר" באילת, אמרה ל-ynet כי המלון מתוכנן להיפתח מחדש ב-12 בנובמבר: "אנו למודי ניסיון בהפעלת המלון בהתאם להנחיות ה'תו הסגול' תוך יצירת נהלים וסטנדרטים מחמירים שקבענו לעצמנו ברשת לטובת איכות השירות ובריאות האורחים והצוות. מחלקת ההזמנות והמכירות במלון פעילה ואתרי המכירות הדיגיטליים פתוחים להזמנות. פתיחתו המחודשת של המלון תלווה במבצעים ושיתופי פעולה אטרקטיביים למזמינים".
שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות, אמר כי "החלטת ממשלת ישראל לפתוח את המלונות באילת כאי תיירותי ולהשאיר את המסעדות סגורות, התקבלה ללא כל ביסוס אפידמיולוגי. מדובר בהתאכזרות בתושבי העיר, שיצטרכו לגור בתוך כלוב ללא התאפשרות להתפרנס. לדאבוננו, ממשלת ישראל שוב ירקה בפניהם של 200 בעלי מסעדות בעיר ומעל 4,000 עובדים. נפנה עוד היום לממשלה בדרישה מיידית לאפשר למסעדות לפעול. במידה שממשלת ישראל לא תיענה לדרישתנו, נאלץ לפנות לבג״ץ נגד ההחלטה המקפחת הזו".