גל של לקוחות מציפים מאז יום חמישי את מוקדי ההזמנות של חברות התיירות בעקבות אזהרת המסע שפרסם משרד הבריאות שקרא לכל הישראלים – כולל מחוסנים ומחלימים – להימנע מנסיעות לא הכרחיות לחו"ל. משרד הבריאות מיקד את האזהרה שלו במדינות הבאות: אוקראינה, אתיופיה, ברזיל, דרום אפריקה, הודו, טורקיה ומקסיקו. גל הפניות והבירורים לא הפך עדיין לגל של ביטולים, ומקורות בכירים בענף שעימם שוחחנו הסבירו כי הלקוחות הישראלים למודי ניסיון משנת הקורונה ולכן בשלב זה הם לא ממהרים לבטל.
אזהרת משרד הבריאות אומנם לא הביאה עדיין לגל ביטולים, אך כן ניכרת עלייה של יותר מ-50 אחוזים בהזמנות הנופש בבתי במלון ובצימרים בישראל.
זיו רוזן, מנכ"ל קבוצת גוליבר, הסביר בשיחה עם ynet כיצד הלקוחות מתייחסים בינתיים לאזהרת משרד הבריאות. "הישראלים מזמינים חבילות נופש בעיקר ליעדים ירוקים ובטוחים. היעדים המבוקשים ביותר כרגע הם ניו יורק, אתונה ואיי יוון, טביליסי ובטומי, דובאי ולרנקה. לאחר שנה של קורונה עם חוסר בהירות, הצרכנים יודעים לשאול את השאלות הנכונות ולבדוק את מדיניות הביטולים וההחזר הכספי לקראת הזמנת טיסה או חבילת נופש. אין ספק שהישראלים חוזרים לעשות חיים ואנו רואים שהציבור מקדים להזמין נופש כבר עכשיו לקיץ הקרוב".
לקוחות רבים שהזמינו חופשות בחו"ל בחברות השונות שילמו תוספת של כ-20 דולרים לנוסע שמאפשרת להם להשתהות ולהתלבט אם לבטל עד לרגע האחרון.
4 צפייה בגלריה
לינדוס רודוס יוון
לינדוס רודוס יוון
רודוס, יוון
(צילום: shutterstock)
4 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
לא מבטחים חרף האזהרות
(צילום: shutterstock)
ניר מזור, סמנכ"ל שיווק קשרי תעופה, אמר הבוקר כי "מרבית התנועה ממילא אינה לחודש הקרוב, וכמעט כל היעדים המדוברים אינם מבוקשים על ידי הנופש הישראלי. היעדים שהכי מוזמנים כיום הם דובאי וסיישל – שתיים מהמדינות המחוסנות ביותר בעולם".
לדבריו, הזמנות הנופש מתנקזות, כמו תמיד, בעיקר קדימה לתוך חודש יוני והלאה, ומתוך הבנה שגם מדינות אירופה הגבירו מאוד את מאמץ החיסונים ועשויות להיות במצב שונה לחלוטין בקיץ הקרוב, והכל תחת פרויקט "הדרכון הירוק" שהוסכם על ידי בכירי מנהיגי אירופה ויתחיל מאמצע חודש מאי".
אורן כהן מגורי, סמנכ"ל שיווק ומכירות בשטיח המעופף, אמר גם כי בחברה שלו לא מורגשים ביטולים או דחיות בעקבות אזהרת משרד הבריאות. "נכון לעכשיו נכנסות הזמנות לשבועות ולחודשי הקיץ", אמר כהן מגורי. "כולנו מבינים שביוון ובקפריסין נערכים לעונת התיירות הקרובה וכך גם הישראלים".
4 צפייה בגלריה
איה נאפה קפריסין
איה נאפה קפריסין
איה נאפה, קפריסין
(צילום: shutterstock)
אפרים קרמר, מנכ"ל אשת טורס, אמר גם הוא כי "ההנחיות של משרד הבריאות לא ממש משנות את התמונה. רוב המדינות שפורסמה אליהן אזהרת המסע אינן מדינות יעד מרכזיות עבור התיירות הישראלית, מלבד טורקיה – שקהל הנוסעים אליה פחות רגיש לאזהרות מסוג זה והתיירות אליה תימשך". גם קרמר הזכיר כי לקוחות יכולים תמורת תוספת של 20 דולרים להגמיש את מדיניות הביטולים ולאפשר לבטל את החופשה ללא דמי ביטול עד 48 שעות לפני ההמראה.

"הנחיות משרד הבריאות אינן הגיוניות"

גורמים בענף התיירות הביעו תמיהה מכך שמצד אחד משרד הבריאות קורא לישראלים שלא לטוס לחו"ל, אך במקביל משרד התיירות מקדם את פתיחת התיירות הנכנסת לישראל. על פי המתווה שגובש על ידי משרד הבריאות ומשרד התיירות, ישראל תפתח את שעריה החל מ-23 במאי לתיירים מחוסנים ממדינות זרות שיגיעו בקבוצות לפי מכסה שתיקבע. ובהתאם לתוצאות השלב הראשון תיבחן אפשרות להרחבת המתווה גם לתיירים שאינם בקבוצות, כל עוד התחלואה תמשיך במגמה הנוכחית.
התיירים יידרשו לעבור בדיקת PCR לפני העלייה למטוס, ובדיקות PCR וסרולוגיה להוכחת החיסון או ההחלמה, בהגעתם לנתב"ג. לצד זאת ימשיכו לקיים מגעים עם המדינות להסכמי הכרה בתעודות חיסון, במטרה לייתר את הצורך בבדיקה הסרולוגית.
"הנחיות משרד הבריאות אינן הגיוניות, לא עקביות ולא תואמות את הנעשה בעולם – לא בתיירות היוצאת ולא בתיירות הנכנסת", אמר קרמר. "בעולם מבדילים בין תיירים מחוסנים ללא מחוסנים, ואילו בישראל מערימים קשיים ובדיקות מיותרות גם על תיירים מחוסנים. בתיירות היוצאת ריבוי בדיקות הקורונה ובדיקת הקורונה השנייה במיוחד – 72 שעות לפני הנחיתה – מטרטרת את הנוסעים לשווא ומייקרת את החופשה.
"בחופשות קצרות, שמהוות את מרבית חופשות הקיץ של הישראלים, המשמעות היא שבתוך פרק זמן של כשבוע ישראלים מחוסנים יצטרכו לקיים שלוש בדיקות קורונה. בעוד בדיקות קורונה לפני היציאה והחזרה לארץ הגיוניות, הבדיקה השנייה מיותרת למי שמחוסן ועתיד לעבור בדיקה נוספת מיד עם הנחיתה בישראל. אין לכך הצדקה. תיירות הפנים והתיירות היוצאת פועלות ככלים שלובים, וב-2021 התיירות היוצאת לא תחזור להיקפים הרגילים. מכאן גם מגיע גידול של 50 אחוזים בתיירות הפנים לעומת התקופה המקבילה ועלייה של 10 אחוזים במחירים".
4 צפייה בגלריה
מתי התיירים ישובו לים המלח?
מתי התיירים ישובו לים המלח?
מתי התיירים ישובו לים המלח?
(צילום: Shutterstock)
יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, אמר בשיחה עם ynet: אנחנו עדיין לא מבינים מדוע ישראלי מחוסן ששב מיעד מסוים יכול להיכנס לישראל בכפוף לבדיקות, ואילו תייר מאותה מדינה, המחוסן באותו החיסון שבו מחוסן הישראלי, לא יוכל להיכנס לישראל. ישראל צריכה לאמץ תקנים בינלאומיים שמאשרים אישורי חיסונים, ולא להתנות את הכניסה של תיירים בבדיקות סרולוגיות, שהינן בדיקות דם המעלות בעיות מתחום השמירה על פרטיות המידע הפרטי.
"מדובר בתיירים שכולם, ללא יוצא מהכלל, אמורים להגיע לישראל באמצעות מארגני התיירות הנכנסת וכרגע לא ידוע כלום. אין קבוצות תיירים שיכולות להתארגן מהיום למחר. בנוהל המתוכנן, יש דרישה להגיש בקשה כ-30 יום מראש. כבר עתה לא ניתן לעמוד בדרישה זאת, אם הכוונה להתחיל ב-23 במאי, כפי שהיו אמורים".
פתאל התייחס גם לתוכנית כי לקראת מצעד הגאווה שייערך בחודש יוני ישראל תאפשר כניסת קבוצות תיירים של כ-50 איש, בדגש על קבוצות להט"בים שיגיעו מחו"ל למצעד. "עוד לא ברור לנו כיצד ניתן יהיה לאשר כניסת תיירים למצעד הגאווה בלבד", אמר פתאל. "מחד, מדובר בתיירים בודדים שאינם מגיעים במסגרת קבוצתית, כפי שנדרש בשלב הראשון. מאידך, לא ברור לנו כיצד יוכלו לבחון מי באמת רוצה להגיע למצעד, ומי ישתמש בסיבה זאת, בבקשה להיכנס ללא קשר למצעד. נכון לעכשיו, המדיניות היא להכניס ישראלים, בחורי ישיבות ומשתתפי מצעד הגאווה".
מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל הוסיף כי "צריך גם לזכור כי החל מחודש יוני המדינה מפסיקה לתמוך בעסקי התיירות הנכנסת, בעוד בקצב המתוכנן, החזרה לעבודה מלאה תהיה בעוד שנה ויותר".
מנכ"ל אשת טורס הוסיף וסיכם: "גם בתיירות הנכנסת ההתארגנות נעשית מעט מדי ומאוחר מדי, היו חודשים להתארגן אך הכל נעשה ברגע האחרון ובשליפות. אנחנו מפספסים פה דחיפה אדירה לכלכלה – למלונאים, לנהגי מוניות ואוטובוסים, למסעדנים ועוד. בשלב הראשון צריך לקבל תיירים מחוסנים ממדינות ירוקות, ולא להערים עליהם קשיים נוספים מעבר לבדיקה טרם היציאה ועם הנחיתה בארץ".