מגפת הקורונה הובילה לסגירת גבולות ברחבי העולם, אך עם הזמן והשטחת העקומה חלק מאותם גבולות נפתחים. המידע משתנה מיום ליום, והבלבול גדול – אך יש מי שמנסה לעשות סדר. ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א פרסם באתר האינטרנט שלו מפה אינטראקטיבית שמאפשרת לבדוק בקלות ובבהירות מהן מגבלות הכניסה בכל מדינה ומדינה בעולם.
למפה האינטראקטיבית - הקליקו
2 צפייה בגלריה
מפת אינטראקטיבית של יאט"א
מפת אינטראקטיבית של יאט"א
כך נראית המפה. ככל שהגוון של צבע המדינה כהה יותר כך המגבלות חמורות יותר
(IATA)
"חברנו לחברות תעופה ופיתחנו יחסים בילטרליים עם סוכנויות ממשלה ברחבי העולם", נכתב באתר תחת הכותרת "כיצד השגנו את המידע". הנתונים נבדקים ומתעדכנים באופן שוטף על ידי אנשי יאט"א, אולם מומלץ כמובן לוודא את הדברים גם ממקור נוסף לפני שקובעים תוכניות לעתיד.
אז מה המצב בישראל? עד ל-15 ביוני, לפחות, חל איסור כניסת זרים לישראל וחובת בידוד לישראלים ששבים מחו"ל. ברשות שדות התעופה העריכו בחודש שעבר כי עליית המדרגה תתרחש ככל הנראה באמצע חודש יולי, כאשר על הלוח בנתב"ג יתחילו להופיע מדי יום עשרות טיסות מסחריות של חברות ישראליות וזרות, אך עם ההתפרצות המחודשות של הנגיף לא מומלץ להמר על כך בשלב זה.
2 צפייה בגלריה
מפת אינטראקטיבית של יאט"א
מפת אינטראקטיבית של יאט"א
אנחנו על המפה (עם מידע מדויק)
(IATA)




כך או כך המדינות בעולם מתחלקות בימים אלה ל"מדינות ירוקות" ו"מדינות אדומות". ה"מדינות הירוקות" הן מדינות עם שיעור תחלואה נמוך וה"מדינות האדומות" הן מדינות עם שיעור תחלואה גבוה.
מדינות עם רמת תחלואה נמוכה, כמו ישראל, מנסות ליצור הסכמים בילטרליים עם מדינות דומות כדי לאפשר תנועה ביניהן. הרעיון הוא שאין כל הבדל בין מעבר של אדם ממדינה אחת למדינה אחרת - כל עוד התנאים באותן מדינות דומים. במסגרת אותם הסכמים ייקבעו תנאי כניסה ויציאה מהמדינות (מדידת חום, הצהרת בריאות ועוד), תנאים בנוגע לשהייה באותן מדינות ובניית מאגר עם נתונים בזמן אמת שיאפשר מעקב אחרי תנועת הנוסעים כדי לוודא שאדם שנכנס ל"מדינה ירוקה" לא עבר ל"מדינה אדומה" במהלך שהותו מבלי לדווח על כך.
באופן כללי אפשר להגיד שרוב ה"מדינות הירוקות" כבר נמצאות בתהליך של חזרה לפעילות וכבר החלו בהכנות לפתיחת מקומות הבילוי ובתי המלון, בעוד שברוב ה"מדינות האדומות" עדיין נמצאים בשלבים מוקדמים ליציאה מהמשבר.
רשימת ה"מדינות הירוקות" עדיין נמצאת בבנייה, אך ישנן כבר מספר מדינות שברור שיכללו אותן באותה רשימה: יוון, קפריסין, איי סיישל, אוסטריה, סלובניה, קרואטיה, סרביה, מונטנגרו ואיסלנד. גורמי התעופה בישראל זועמים על משרד הבריאות שלטענתם גורר רגלים ומסרב לקבל החלטות עם המדינות הירוקות, כך שכיום גם השבים מאותן מדינות חייבים להיכנס עם שובם ארצה לבידוד.