מתי נוכל לנפוש שוב בחו"ל?

נופשים וטיסות לחוץ לארץ הם חלק בלתי נפרד מאסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה. מאחר שרוב הנדבקים, עם התפרצות המחלה בישראל, שבו מחוץ לארץ, הרשויות בישראל נזהרות מהחזרת הטיסות הסדירות ומנסות להחיות את התיירות לחו"ל בצורה מוגבלת.
חברות תעופה רבות כבר הכריזו על חזרה לטיסות בהקדם, אולם ישנם שני חסמים עיקריים: איסור כניסת זרים לישראל וחובת בידוד לישראלים ששבים מחו"ל. ברשות שדות התעופה מעריכים כי במהלך חודש יוני יחזרו לפעול טיסות בודדות מדי יום לחו"ל, אך עליית המדרגה תתרחש ככל הנראה רק באמצע חודש יולי, כאשר על הלוח בנתב"ג יתחילו להופיע מדי יום עשרות טיסות מסחריות של חברות ישראליות וזרות.

מה זה "מדינות ירוקות" ו"מדינות אדומות"?

ה"מדינות הירוקות" הן מדינות עם שיעור תחלואה נמוך וה"מדינות האדומות" הן מדינות עם שיעור תחלואה גבוה.
מדינות עם רמת תחלואה נמוכה, כמו ישראל, מנסות ליצור הסכמים בילטרליים עם מדינות דומות כדי לאפשר תנועה ביניהן. הרעיון הוא שאין כל הבדל בין מעבר של אדם ממדינה אחת למדינה אחרת - כל עוד התנאים באותן מדינות דומים.
במסגרת אותם הסכמים ייקבעו תנאי כניסה ויציאה מהמדינות (מדידת חום, הצהרת בריאות ועוד), תנאים בנוגע לשהייה באותן מדינות ובניית מאגר עם נתונים בזמן אמת שיאפשר מעקב אחרי תנועת הנוסעים כדי לוודא שאדם שנכנס ל"מדינה ירוקה" לא עבר ל"מדינה אדומה" במהלך שהותו מבלי לדווח על כך.
באופן כללי אפשר להגיד שרוב ה"מדינות הירוקות" כבר נמצאות בתהליך של חזרה לפעילות וכבר החלו בהכנות לפתיחת מקומות הבילוי ובתי המלון, בעוד שברוב ה"מדינות האדומות" עדיין נמצאים בשלבים מוקדמים ליציאה מהמשבר.
3 צפייה בגלריה
מדידת חום בכניסה לטרמינל
מדידת חום בכניסה לטרמינל
מדידת חום בכניסה לטרמינל
(צילום: יריב כץ)

נוסעים שיטוסו ל"מדינות ירוקות" לא יצטרכו להיכנס לבידוד עם חזרתם?

לא, הם לא יצטרכו.

אילו מדינות נחשבות ל"ירוקות"?

רשימת ה"מדינות הירוקות" עדיין נמצאת בבנייה, אך ישנן כבר מספר מדינות שברור שיכללו אותן באותה רשימה: יוון, קפריסין, איי סיישל, אוסטריה, סלובניה, קרואטיה, סרביה, מונטנגרו ואיסלנד.

ומה לגבי כניסת תיירים לישראל?

כיום חל איסור כניסה לתיירים שתקף עד ל-15 ביוני, במסגרת החלטה של רשות האוכלוסין וההגירה כחלק מהמלצות משרד הבריאות. ייתכן שבשלב הראשון, שבו ישראלים יוכלו להמריא לחוץ לארץ, תיירים עדיין לא יורשו להיכנס ארצה.
3 צפייה בגלריה
עדיין ריק
עדיין ריק
עדיין ריק
(צילום: יריב כץ)

מה לגבי נסיעות עסקיות?

אין כל הבדל בין טיסות לצורכי פנאי לבין טיסות לצרכי עבודה. גם היום, אנשי עסקים ישראלים טסים מישראל לטיסות עסקיות במטוסים פרטיים ברחבי הגלובוס, גם למדינות שמוגדרות "מדינות אדומות" באירופה ובארה"ב, בהתאם לצורכיהם.
רשויות התעופה בישראל הכינו נוהל מסודר כיצד להתמגן באותן טיסות, הן לגבי הנוסעים והן לגבי אנשי הצוות, כדי להקטין ככל הניתן את סיכויי ההדבקה. הנוסעים בטיסות אלה חייבים לדווח עם שובם למשרד הבריאות, ולהיכנס לבידוד עצמי של 14 יום.

אילו חברות תעופה חזרו ואילו צפויות לחזור?

עם היציאה ההדרגתית ברחבי העולם ממשבר הקורונה, הכריזו חברות תעופה רבות על חזרה הדרגתית לפעילות, אולם בגלל חסמים בישראל – חובת בידוד ואיסור כניסה לזרים - רוב החברות דוחות את מועד חזרתן. אחת החברות שכבר חזרה בפועל היא חברת הלואו-קוסט הפופולרית בישראל וויזאייר. בין החברות שכבר הכריזו על שובן ארצה: לופטהנזה, סוויס, ריינאייר, בריטיש איירוויז, דלתא, אייר אינדיאה, אייר קנדה, אליטליה, אגיאן איירליינס ועוד.

איך בלואו-קוסט יפתרו את בעיית הריחוק החברתי במטוסים קטנים?

בתחילת המשבר חשבו חברות תעופה ליצור ריחוק חברתי ואף הפרדה פיזית בין נוסעים בתוך המטוסים, אולם כיום מבינים כי הדבר איננו יעיל כלל, בין היתר בגלל מערכות האוויר במטוס. בשגרת הקורונה חברות התעופה מקפידות לחטא את מטוסיהן, חלק מצוותי האוויר ממוגנים בסרבלים מיוחדים, לנוסעים נבדק חום לפני העלייה למטוס והם נדרשים למלא הצהרת בריאות ובנוסף חלה חובת עטיית מסכות פנים במשך כל זמן הטיסה.
3 צפייה בגלריה
שלט לנתב"ג
שלט לנתב"ג
געגועים לנתב"ג
(צילום: shutterstock)

כיצד פעל נתב"ג לאורך ימי הקורונה?

למרות הפסקה כמעט מוחלטת של טיסות נוסעים לישראל וממנה, בנמל התעופה פעלו במתכונת מצומצמת בזמן המשבר. מלבד טיסות מטען רבות, הפעילו חברות התעופה הישראליות אל על וישראייר טיסות חילוץ רבות להחזרת אלפי ישראלים שנתקעו בחוץ לארץ.
במקביל, המשיכו חברות תעופה זרות לשמור על קשר אווירי של ישראל לעולם באמצעות טיסות מסחריות, שפעלו גם בעיצומו של המשבר. חברת יונייטד איירליינס המשיכה בהפעלת קו הטיסות מניו ג'רזי שבארה"ב (קו שהוביל לביקורת בגלל שחולי קורונה טסו בו לפני שהייתה חובת בידוד לשבים מחו"ל), חברת בלאביה הפעילה קו ממינסק בבלארוס, אירופלוט המשיכה בהפעלת הקו ממוסקבה ואתיופיאן המשיכה בהפעלת הקו מאדיס אבבה.