התפשטות וירוס הקורונה ממשיך להכות בענף התיירות הישראלי, ונראה כי הגרוע מכל עוד לפנינו: בשבועיים האחרונים נרשמה מגמת עזיבה מואצת של זרים הנמצאים בישראל, ובעיקר אזרחי המדינות שנכללות באזהרות ובצווים של משרד הבריאות, שפורסמו בעקבות התפרצות נגיף הקורונה. בתוך כך, חברות התיירות הישראליות מציגות מתחילת המשבר מצוקה אמיתית - החל מחברות תעופה ונסיעות, דרך חברות שמוכרות טיולי שיט ועד לבתי המלון, שיוצאים במבצעים בניסיון למשוך אליהם ישראלים. אמש (ב') הודיעה חברת אל על כי היא צופה ירידה בהכנסות בטווח של כ-140 עד 160 מיליון דולר, בעקבות המלצת משרד הבריאות על צמצום הטיסות לחו"ל.
המשבר בענף התיירות עלול אף להחריף אם יוחמרו הנחיות משרד הבריאות, וכלל החוזרים מחו"ל ייאלצו להיכנס לבידוד עם שובם ארצה. למעשה, זה עלול להוביל את מדינת ישראל למצב של סגר מוחלט.
5 צפייה בגלריה
ריק מאנשים: נתב"ג
ריק מאנשים: נתב"ג
ריק מאנשים: נתב"ג
לדברי שר התיירות יריב לוין, שהתארח הבוקר באולפן ynet, לא מדובר בסגר אלא בהרחבת הצעדים על מנת למנוע הידבקות המונית. "אני לא חושב שההגדרה הנכונה היא הסגר מוחלט, אבל אנחנו בהחלט הולכים ומרחיבים את הצעדים שנועדו להבטיח את זה שמינימום אנשים שייכנסו לכאן יהוו סכנה להדבקה מצד אחד, ושאם ייכנס לכאן אדם שנושא את הנגיף - הוא יהיה בכמה שפחות מגע עם שאר האוכלוסייה", הסביר השר והוסיף: "צריך לומר בכנות, אנחנו עשינו הרבה צעדים מרחיקי לכת ראשונים, לפני מדינות אחרות בעולם".
למה לא ללכת עם זה עד הסוף באמת? לוין: "מכיוון שאתה לא יודע כמה זמן הדבר הזה יימשך, ואין שום ביטחון שגם סגירה מוחלטת של השערים תאפשר לפתור את כל הבעיה. לכן מנסים למצוא כל הזמן את האיזון, שמצד אחד יצמצם למינימום האפשרי את הפגיעה בשגרת החיים, ומצד שני ייתן את מקסימום היכולת האפקטיבית לצמצם את התפשטות המחלה. ואם משווים מה שקורה כאן למקומות אחרים בעולם, בינתיים הצעדים שנקטנו השיגו תוצאות".
5 צפייה בגלריה
יריב לוין ראיון אולפן
יריב לוין ראיון אולפן
יריב לוין: "תעשיית התיירות נכנסת לתוך המשבר הזה מנקודת המוצא הכי טובה שהייתה בה אי פעם"
(צילום: אבי מועלם)
אדוני השר, ענף המלונאות קורס בישראל? "אין ספק שחברות תעופה, מארגני תיירות נכנסת, סוכני נסיעות שמוכרים חבילות טיולים לישראלים לחו"ל וגורמים נוספים העוסקים בתחום הזה נמצאים כעת על סף קריסה של ממש. הפעילות שלהם נעצרה לחלוטין, אגב לא רק במובן הזה שאנשים אינם נוסעים עכשיו, אלא גם הפסיקו להזמין חופשות קדימה, ולכן הבעיה היא בעיקר בתחום תזרימי המזומנים".

"ללא סיוע כלכלי, עסקי התיירות יקרסו בזה אחר זה"

לדברי לוין, נוכח המצב הקשה של הענף בימים אלה הוקמה קרן סיוע לעסקים בתחום התיירות, שמטרתה להעניק להם סיוע כלכלי. אחרת "העסקים האלה פשוט יקרסו בזה אחר זה", הוא מודה. עם זאת הוסיף השר כי "מצבם של רוב המלונות כרגע קצת יותר טוב, מאחר שיש עדיין תנועה של ישראלים אליהם, אולם הם סופגים ירידות קשות מאוד, עצירה והידלדלות בהזמנות, וללא שום ספק גם הם יזדקקו לסיוע ומהר מאוד, אחרת גם הם לצערי יגיעו למצב של קריסה".
אבל מי יפצה את כל בעלי העסקים שקורסים? "למשך הזמן שיארך האירוע הזה יש השלכה ישירה על היקף הנזקים. לכן, אין יכולת אמיתית כיום לקבוע את מנגנון הפיצוי והיקפו, משום שלא יודעים כמה זמן זה ייקח ולא יודעים בכמה ענפים המשבר הזה יפגע בסופו של דבר".
5 צפייה בגלריה
ת"א בצל הקורונה
ת"א בצל הקורונה
ת"א בצל הקורונה: כיכר הבימה ריקה
(צילום: אסף קמר )
אתם שוקלים את עניין הפיצוי? "אנחנו לא רק שוקלים, אלא ההחלטה שהתקבלה בשלב הראשון היא לתת סיוע תזרימי במקומות שהדבר אפשרי, ואכן מדובר בדבר נדרש. בשלב השני, כשיהיה אפשר לראות ולקבל תמונה מדויקת יותר באשר למשך הזמן שהתופעה הזאת תימשך, כמו גם להיקף המשוער של הנזקים - אז יגיע הזמן שבו נידרש לשאלת הפיצוי.
"צריך לזכור דבר אחד - למזלנו, תעשיית התיירות הישראלית נכנסת לתוך המשבר הזה מנקודת המוצא הכי טובה שהייתה בה אי פעם, עם שיא של כל הזמנים של תיירים שנכנסו לישראל והרבה מאוד הכנסות. לכן, אני מאוד מקווה שאם המשבר והאירוע הזה לא יהיה ארוך מדי, היא תוכל להתאושש ממנו בצורה טובה, ואנחנו בוודאי נסייע לה כדי שזה יקרה".

בישראל יש שלוש חברות תעופה גדולות, הן כבר מפטרות מאות ואולי אלפי עובדים יחד. איך הם יסתדרו? "אין בכלל ספק שאין להן יכולת לשרוד במצב הקיים, וכפי שאמרתי קודם - זו לא רק העובדה שמתבטלות טיסות, אלא גם זה שאין הזמנות עתידיות ולכן אין תזרים מזומנים. בדיוק מסיבה זו קיבלנו ביום חמישי האחרון החלטה להעניק סיוע תזרימי לשלוש חברות התעופה הישראליות.
"אגב, במקרה של חברות התעופה המצב בעייתי מאוד, שכן הן נמצאות כל הזמן במצב של תשלומים בהיקפים עצומים עבור המטוסים שרכשו. לכן, גם צמצום כוח אדם לא פותר את העניין באופן אמיתי כי הן נדרשות לשלם סכומי עתק באופן שוטף עבור המטוסים, ולכן הן חייבות סיוע. אני מקווה שזה יקרה כמה שיותר מהר".
5 צפייה בגלריה
מטוס אל על כמעט ריק
מטוס אל על כמעט ריק
כמעט ריקה: טיסת אל על מנתב"ג לצרפת
אנשי עסקים וגורמים שונים מענף התיירות טוענים כי ההנחיות המחמירות בישראל הן תוצאה של היסטריה מוגזמת, וכי התוצאות שלהן עלולות, בסופו של דבר, להוביל לקריסת התעשייה. לדברי לוין, "יש כאן שאלה לא פשוטה הניצבת בין בין שני צדדים - מצד אחד, לכל צעד שנעשה יהיו מחירים כלכליים לא פשוטים, ומצד שני, אם לא נעשה אותו והמגפה תשתולל בהיקף עצום, המחיר הכלכלי יהיה גדול פי כמה - לא פי 10 וגם לא פי 20".
אינפו אינפוגרפיקה אל על ישראייר ארקיע מטוסים טיסה קורונה

"ארצות הברית היא לא כמו שאר המדינות"

כאמור, מאז התפרצות הקורונה בסין והתפשטותה בעולם התארכה רשימת המדינות שהשבים מהן לארץ הונחו להיכנס לבידוד למשך שבועיים. בסוף השבוע האחרון אמר גורם מדיני כי ישראל בוחנת הוספה של עוד מדינות לרשימה, בהן גם ארצות הברית. במהלך תדרוך שנערך אמש (יום א') בלשכתו אמר ראש הממשלה כי ביממה הקרובה יוחלט אם התפשטות הנגיף תוביל להחלטה על חובת בידוד ביתי של המגיעים לישראל מכל מדינות העולם. "אנחנו לא מדברים על לסגור את שערינו, אלא רק על לחייב בידוד למי שמגיע לארץ", הוסיף נתניהו.
השר ליצמן אמר שהוא תומך בבידוד לכל מי שחוזר לישראל, ומנגד יש גורמים שמאשימים את מקבלי ההחלטות בשיקולים פוליטיים. "זה מגוחך לחלוטין. המדיניות שלנו עקבית, והיא הוכיחה את עצמה לחלוטין. אני יכול לומר שבתור שר תיירות, לראות קווי תעופה מתבטלים ממדינות שתיירים לא יכולים להגיע מהן וכולי, זה בוודאי מראות קשים עבורי, אבל צריך להבין שאנחנו נמצאים כעת באירוע של מגפה שמתפשטת בכל העולם, ומי שלא ינקוט צעדים משמעותיים ובזמן - ישלם על כך מחיר כבד".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויעקב ליצמן. חלוקים בנוגע לארצות הברית?
בנימין נתניהו ויעקב ליצמן. חלוקים בנוגע לארצות הברית?
בנימין נתניהו ויעקב ליצמן. חלוקים בנוגע לארצות הברית?
(צילום: עמית שאבי)
האם יש ויכוח בין ראש הממשלה למשרד הבריאות לגבי בידוד השבים ממדינות מסוימות? ארצות הברית הרי איבדה שליטה על התפשטות הנגיף, וישראל לא רוצה להתעסק עם טראמפ. "קודם כל זה לא המצב, אבל אני כן אומר בצורה ברורה שהיחסים בין ארצות הברית לישראל הם שונים מהיחסים עם מדינות אחרות, ולפני שאנחנו עושים צעדים חשוב לתאם אותם מולם".
ובגלל זה אנחנו מסכנים ישראלים? "אנחנו לא מסכנים ישראלים".
איך אתה יודע? "אנחנו נמצאים תמיד בצעדים הרבה יותר מחמירים משאר המדינות בעולם".
קורונה בישראל
מבטלים טיסות מהולנד, ואנשים יושבים בבידוד אחרי שחזרו מאוסטריה. "צריך להבין דבר אחד - אף אחד לא ביטל טיסות. ההחלטה לא לקיים טיסות היא של חברות התעופה בעקבות ירידה דרמטית בביקושים, מדינת ישראל לא אסרה על חברות תעופה לטוס לכאן. אנחנו עשינו צעדים שאף מדינה בעולם לא נקטה, ואנחנו ממשיכים לפעול מתוך הנחות העבודה המחמירות ביותר שיכולות להיות. ועדיין, אני חושב שלא צריך לקחת כל דבר לנקודת הקצה, במיוחד אם אפשר להימנע מזה.
"שורה תחתונה - הכלכלה הישראלית נכנסה לאירוע הזה במצב הכי טוב שיכול להיות, ולכן היא גם תצליח להיחלץ ממנו מהר מאוד. בהחלט יכול להיות שיהיה פה אירוע ארוך, וגם לזה צריך להיערך. ובכל מקרה, אנחנו כבר עובדים על 'היום שאחרי' וחושבים איך נשקם את ענף התיירות, איך נצליח למשוך כמה שיותר תיירים ואיך נקדים את כולם בשיווק. אין ספק שבסוף תהיה משמעות עצומה לשאלה מה יהיה היקף המחלה כאן ביחס למקומות אחרים בעולם, ואם ניתפס כמקום שבו שיעורי התחלואה יהיו נמוכים - היכולת שלנו להתאושש מהמשבר הזה תהיה הרבה יותר מהירה, והיכולת שלנו אולי אפילו להתאושש למקומות גבוהים יותר מאיפה שהיינו תהיה מעשית, ולכן גם את זה צריך לקחת בחשבון".