משרד הבריאות מעביר את קרואטיה והונגריה לרשימת המדינות האדומות. משמעות ההחלטה היא שכעת יש רק שתי מדינות – יוון ובולגריה – שישראלים יכולים להיכנס אליהן ולשוב ארצה ללא צורך בבידוד. הונגריה הייתה ברשימה של מדינות ירוקות שרק החזרה מהן ארצה לא הצריכה בידוד. נציגי משרד הבריאות הזהירו היום כי גם בולגריה עשויה לעבור בקרוב לרשימה האדומה.
בקרואטיה מתגוררים כ-4.1 מיליון בני אדם, ועד כה מתו במדינה 227 בני אדם מנגיף הקורונה, ו-13,598 בני אדם נמצאו חיוביים לנגיף. בהונגריה מתגוררים כ-9.6 מיליון בני אדם, ועד כה מתו במדינה 642 בני אדם מנגיף הקורונה, ו-13,153 נמצאו חיוביים לנגיף.
המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו אמר היום בתדרוך לכתבים כי "יכול להיות שכבר מחר נוציא רשימה חדשה של חלק מהמדינות הירוקות שהפכו לאדומות".
2 צפייה בגלריה
דוברובניק, קרואטיה
דוברובניק, קרואטיה
דוברובניק, קרואטיה
(צילום: shutterstock)
כמו כן, יוון שוקלת להטיל מחדש מגבלה על כמות הישראלים שיורשו לבקר בה בזמן נתון. לאחר שיוון פתחה את שעריה לתיירים מישראל לפני כחודש היא הסכימה תחילה כי רק 600 ישראלים בשבוע יורשו להיכנס לתחומה. לאחר מכן מכסה זו הוכפלה ל-1,200 ישראלים ולבסוף בוטלה לגמרי. כעת, בעקבות הזינוק בתחלואה בישראל, שוקלים באתונה לקבוע מחדש מכסות של כמות ישראלים שיורשו לבקר ביוון. מדובר ככל הנראה בכמה אלפי תיירים מדי שבוע.
מוקדם יותר היום, ארבעה ימים לפני הסגר הכללי שצפוי להיכנס לתוקף ביום שישי ב-14:00, סיכמו השרים רגב אדלשטיין, דרעי ואשכנזי כי תתאפשר תנועה אווירית, אך רק טיסות שאושרו מראש יוכלו להמריא ולנחות בנמל התעופה בן גוריון.
כמו כן, הגעה לנמל התעופה תתאפשר רק בהצגת כרטיסי טיסה בתוקף ארבע שעות לפני מועד הטיסה. "על כלל הנוסעים לוודא את חובתם כלפי מדינת היעד מבחינת הצגת תוצאות בדיקות הקורונה הנדרשות", נמסר.
בדיון הוסכם עוד כי תתאפשר יציאת וכניסת ישראלים לישראל דרך נמל התעופה בן גוריון בהתאם לכללי התו הסגול. כפי שצוין, מדובר רק על טיסות שכבר אושרו. כמו כן, תתאפשר הגעת עולים לישראל באופן סדיר. בנוסף, אזרח היוצא לנמל התעופה יצטייד בכרטיס טיסה בתוקף ארבע שעות לפני מועד הטיסה, מה שיאפשר מעבר ללא הגבלת 500 מטרים.
2 צפייה בגלריה
איפה התורים הגדולים? דלפקי הצ'ק אין באולם הכניסה
איפה התורים הגדולים? דלפקי הצ'ק אין באולם הכניסה
נתב"ג יישאר פתוח
(צילום: גלעד ילון)
עוד סיכמו השרים כי אזרחים היוצאים למדינה ירוקה - ישובו לארץ ללא בידוד ולתנאי הסגר בישראל. ישראלים הנוסעים למדינה אדומה - ישובו לבידוד בישראל. במקרה שמדינה ירוקה תהפוך לאדומה - תינתן התרעה מראש של ארבעה ימים שבמהלכם ניתן יהיה לשוב לישראל ללא בידוד. תיירים ואזרחים זרים עדיין לא מורשים להיכנס לישראל.
יש לציין כי נמל התעופה בן גוריון לא נסגר מעולם, אפילו לא במלחמות, אלא רק בימי כיפור. גם בשיא הקורונה, ולאורך כל התקופה, נתב"ג נשאר פתוח מתוך הבנה שאי אפשר לסגור את שער הכניסה האווירי והראשי של ישראל. לכן, בנתב"ג אמרו שהמסגור במערכת הפוליטית כאילו נתב"ג היה בסכנת סגירה זמנית לא היה ריאלי, ונועד רק כדי לתת "הישג" לפוליטיקאים שכביכול מנעו זאת.