כשבועיים לאחר שהיעד החדש והמבוקש נפתח עבור הישראלים, כאוס גדול נרשם בקרב הנוסעים וספקיות חבילות הנופש לדובאי. גם היום, כמו אתמול, כמו שלשום: עשרות ישראלים שהיו אמורים להמריא לדובאי לא מורשים לעלות לטיסה בגלל שהוויזות שלהם לא אושרו ובינתיים הם ממתינים בנתב"ג בהתקהלות.
הטענה היא שיש מחדל גדול סביב סוגיית הוצאת ואישורי הוויזות. גורמים בכירים בענף הפנו אתמול אצבע מאשימה כלפי משרד החוץ על כך שהפקיר את החברות שמשווקות חבילות נופש אל היעד הכי פופולרי כרגע. האם ההאשמה הזאת מוצדקת ואיפה זה עומד כרגע? ניסינו לעשות סדר.
4 צפייה בגלריה
נוסעים לדובאי תקועים בנתב"ג
נוסעים לדובאי תקועים בנתב"ג
נוסעים לדובאי תקועים בנתב"ג הבוקר
עם תחילת הפעלת הטיסות בקו ישראל - דובאי הבינו שישנה בעיה והיא כניסת הישראלים לאיחוד האמירויות, כאשר הם מחזיקים בדרכון ישראלי בלבד ולא בזר. אלו מחוייבים בוויזת כניסה זמנית. איפה מוציאים אותה ובאחריות של מי לדאוג שכל נוסע ינפיק אחת כזאת? פה מתחיל הבלגן.
מה שהוביל למראות בנתב"ג מאז תחילת השבוע - של פקק והתקהלויות, בניגוד לתקנות כמובן, הוא אותם עשרות אם לא מאות ישראלים שהתכוננו לטוס לדובאי אבל באו ללא ויזה. הם יושבים בטרמינל ומסרבים לעזוב. "הזמנתי חופשה - טיסה ומלון, דרך בליק. שילמתי על הכל כולל על הוויזה ביום חמישי האחרון, כשהם (בליק) אמרו לי שהם מטפלים בוויזה. עד עכשיו אין לי ויזה ואני לא יכולה לעלות למטוס. אני תקועה בשדה התעופה ולא יודעת מה לעשות", סיפרה ל-ynet דבורה אטר, נוסעת שלא הורשתה לעלות לטיסה לדובאי.

באחריות מי להוציא את הוויזות?

מי שמוציא את הוויזות אלו סוכנים מקומיים, כשעד תחילת השבוע זה היה באחריות חברות התעופה. אבל במקביל האמירותים דורשים שזה ייעשה על ידי הנוסעים עצמם ולכן מאז יום ראשון האחרון יש כאוס בכל הנוגע להוצאת הוויזות.
לדוגמה, יש משפחות שהזמינו כרטיסי טיסה וויזות אבל חלק קיבלו אישור וחלק לא. כלומר ישנם מקרים שמתוך חמישה בני משפחה שניים קיבלו ושלושה לא קיבלו אישור על אותה הזמנה בדיוק. ולכן זה גורם להם להישאר בנתב"ג ולא לעזוב. הסוכנים האמירותים לא עומדים בעומס שנוצר, שכן יש אלפי נוסעים מידי יום ולכן יש פקק וצוואר בקבוק.
לצורך העניין, מחר צפויים להמריא מנתב"ג 12 אלף בני אדם, בהם מעל 4,000 לדובאי, כך שמספיק שלא יאשרו ל-200 איש את הוויזות ושוב יהיה מראות של התקהלויות, כי חברות התעופה לא מאשרות להעלות נוסעים לטיסותיהן ללא המסמך המודפס עם האישור לוויזה.
4 צפייה בגלריה
פליי דובאי
פליי דובאי
נוסעים רבים של פליי דובאי נשארו בארץ
(צילום: איתי בלומנטל)
זאת לאחר שמאז אותו מקרה שבו ישראלים שטסו עם פליי דובאי והגיעו אל היעד ללא הוויזות, לא הורשו להיכנס אליו והיו "כלואים" שעות בשדה התעופה בדובאי, החליטו חברות התעופה לא לאפשר להעלות נוסעים ללא הוכחה שלכל נוסע יש את הוויזה, עוד כשהם כאן בארץ.
אותם נוסעים שמצאו עצמם תקועים אתמול ושלשום בנתב"ג ניסו להשיג את חברת התעופה פליי דובאי אך ללא הועיל. מי שמייצגת את חברת הלואו קוסט מהאמירויות בארץ היא חברת "אופן סקיי", שלדברי אותם נוסעים - גם אותה לא היה ניתן להשיג.
בחברת אשת טורס החליטו לקחת את האחריות והחל מיום ראשון הקרוב (20.12.20), החברה תציע שירות להסדרת הוויזות לדובאי. השירות יהיה ללא תשלום נוסף מעבר לעלות הוויזה (כ-90 דולר).
הלקוחות יידרשו לשלוח צילום דרכון בלבד 72 שעות לפני הטיסה ושאר התהליך ינוהל בידי אשת טורס עד לקבלת האישור. השירות יהיה זמין החל מיום ראשון ליציאות החל מ-23.12, ובאשת טורס מתחייבים באחריות מלאה שהלקוח יקבל ויזה (למעט מקרים של סירוב על ידי הרשויות).
לדברי שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל השיווק והמכירות באשת טורס: "השינויים בהסדרי הוויזות לדובאי גרמו לתהליך מסורבל ומבלבל לקבלת הוויזה. החל משבוע הבא נבצע קפיצת מדרגה בשירות, שתאפשר ליוצאים לדובאי להסדיר את הוויזה בתהליך קל ומהיר כך שיוכלו לטוס בראש שקט וללא אי ודאות".

"המדינה צריכה לקחת אחריות"

"הלקוח לא מקבל שום אינדיקציה שהונפקה לו ויזה, למרות ששולמה באתר", מסביר רז מיוני, מנהל "מאטאר נסיעות ותיירות" שמכר עשרות חבילות ללקוחות מאזור כרמיאל ונהריה. מיוני סיכם את המצב בשתי מילים: "מפח נפש", וסיפר: "ארבעה לקוחות שלי לא ידעו עד הרגע האחרון אם יש להם ויזה, זאת למרות שאני רכשתי עבורם ביום ראשון ארבע ויזות באתר של 'אופן סקיי'. כל אחת ב-95 דולר - כפי שהנחו אותי בחברת התיירות קווי חופשה. עיכבו אותם והעלו אותם בסוף לטיסה כשעד הנחיתה שלושה מהם לא יודעים אם יש להם ויזה. הרביעי קיבל מייל עם אישור רגע לפני ההמראה".
4 צפייה בגלריה
המתנה של שעה על הקו עם "אופן סקיי"
המתנה של שעה על הקו עם "אופן סקיי"
המתנה של שעה על הקו עם "אופן סקיי"
הוא הוסיף ואמר: "לא יכול להיות שאנחנו הסוכנים וחברות התיירות חסרי אונים מול הלקוחות המסורבים לעלות לטיסה. יש נוסעים שנאלצו בלית ברירה לחזור הביתה ולדחות את הטיסה למועד אחר. ומה עם כל הלוגיסטיקה של בדיקות הקורונה? הרי הבדיקה שעשו ושילמו עליה הלכה לפח. שלא לדבר על כל הבלגן הנלווה של ביטול בתי המלון ביעד. יש מי שגוזרים קופון על נוסעים תמימים שבסך הכול רצו לממש חלום להגיע לאמירויות. המדינה צריכה לקחת אחריות שלא פתרה עד הקצה את סוגיית הוויזות. זה הפך להימור עץ או פאלי אם נוסע יעלה לטיסה או יישאר בארץ", אומר מיוני בכעס.
עם זאת אילן שלו, סמנכ"ל קבוצת החברות קווי חופשה, הדקה התשעים ובליק תיירות אומר כי "למרות הקשיים שאנו חווים בימים האחרונים בנוגע להשגת אשרות הכניסה ליעד, אנו שמחים לעדכן כי כל לקוחות קווי חופשה הגיעו כמתוכנן לדובאי עם ויזות על אחת משלוש הטיסות היומיות אותן אנו מפעילים לדובאי. קווי חופשה פועלת 24/7 בכדי לתת מענה ולוודא שאיש מלקוחותיה לא נשאר מאחור. כך גם נמשיך לפעול ככל שיידרש עד כניסת הסכם הפתור מויזות לתוקף".
מחברת "אופן סקיי" נמסר: "לצערנו ביומיים האחרונים התגלעו קשיים בקבלת אישורי הוויזה משלטונות דובאי. בהתאם לדרישת השלטונות באיחוד האמירויות, נוסעים בעלי דרכון ישראלי מתבקשים להגיש בקשה לאשרת כניסה למדינה וזאת עד לכניסתו לתוקף של ההסכם ההדדי לביטול הצורך באשרת כניסה.
דוברות רשות שדות התעופה: "ציבור הטסים לדובאי אשר אינו מחזיק בוויזה מודפסת ומאושרת לאמירויות, מתבקש לא להגיע לנמל התעופה בן גוריון ללא המסמכים הנדרשים".

הפתרון צפוי להגיע ב-17 בדצמבר

"אופן סקי משמשת כסוכן מכירות של פליי דובאי בישראל וצוות החברה פועל לסייע ללקוחות בהגשת בקשת אשרת הכניסה ומילוי השאלונים. החברה אינה אחראית או מוסמכת על אישור הוויזה. כאמור, אישור הוויזה ניתן רק על ידי הגורמים הקונסולריים בדובאי. החברה מתנצלת על אי הנוחות ועושה כמיטב יכולתה יומם וליל על מנת לסייע לנוסעים להגיע ליעדם".
לדברי שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית השיווק באשת טורס: "השבוע הוקשחו התנאים לכניסה לאמירויות, כך שהם מחייבים את כל הנוסעים להסדיר את הוויזות באמצעות חברת התעופה בטרם הנסיעה". לדבריה, חברת אשת טורס פנתה לחברת התעופה כדי לסייע לנוסעים, "אך חלקם לא השלימו את הליך הסדרת הוויזה מסיבות שונות. ללקוחות הוצעה יציאה במועד חלופי ללא תוספת תשלום ובכפוף לקבלת הוויזה, או ביטול הנסיעה בתשלום דמי ביטול".
4 צפייה בגלריה
תורי ענק בנתב"ג
תורי ענק בנתב"ג
תורי ענק בנתב"ג ובלגן עבור הנוסעים לדובאי
עוד הסבירה כהן עורקבי כי "החדשות הטובות הן שהחל מ-17.12.20 תהליך קבלת הוויזה צפוי להפוך לפשוט יותר ולאוטומטי. אנחנו עושים כל מאמץ לסייע ללקוחות, אבל צריך להבין שהתהליך הוא ברמה הממשלתית ושם הוא צריך להיפתר בהקדם האפשרי".
גלי רזניק מנהלת מחלקת איחוד האמירויות בקבוצת אמסלם, מציינת כי "נושא הוויזות אינו דבר אחיד לכל חברות התעופה, משמע כל חברת תעופה יש לה את הדרישות שלה לקבלת הוויזה. חשוב מאוד לעקוב מול סוכן הנסיעות היות שהמצב הוא דינמי ומשתנה בכל רגע, לכן סוכן מקצועי בקיא ומעודכן לגבי שינויים - עשוי לחסוך הרבה עוגמות נפש בדרך. עולם התעופה מורכב במיוחד בימים מאתגרים אלה ולכן החשיבות לעבוד מול סוכן משמעותית במיוחד".