לראשונה מאז חודש מרץ 2019 התבצעה בארצות הברית טיסת נוסעים מסחרית עם מטוס מדגם בואינג 737 MAX, שהיה מקורקע בשל שתי תאונות קטלניות. טיסת אמריקן איירליינס 718 המריאה אתמול (יום ג') ממיאמי ונחתה לאחר כשעה וחצי בניו יורק. במטוס, שבו 172 מושבים, היו 87 נוסעים. בטיסה בחזרה מנמל התעופה לה גוארדיה למיאמי היו במטוס 151 נוסעים.
נשיא אמריקן איירליינס, רוברט איסום, אמר: "המטוס מוכן לטוס. זה מטוס חדש יותר שאני יודע שהלקוחות שלנו מאוד יאהבו לטוס בו בזכות עיצוב הפנים והנוחיות שהוא מציע. אבל המטוס הזה גם הרבה יותר יעיל, הרבה יותר ירוק, זה מטוס חדש שצריך לטוס".
3 צפייה בגלריה
בואינג 737 MAX של אמריקן איירליינס ממריא בטיסה מסחרית לאחר קרקוע של 20 חודשים
בואינג 737 MAX של אמריקן איירליינס ממריא בטיסה מסחרית לאחר קרקוע של 20 חודשים
המטוס ממריא ממיאמי
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
בואינג 737 MAX של אמריקן איירליינס בטיסה מסחרית ראשונה לאחר קרקוע של 20 חודשים
בואינג 737 MAX של אמריקן איירליינס בטיסה מסחרית ראשונה לאחר קרקוע של 20 חודשים
בואינג 737 MAX של אמריקן איירליינס בטיסה מסחרית ראשונה לאחר קרקוע של 20 חודשים
(צילום: רויטרס)
בחודש שעבר רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב FAA הודיעה כי הבואינג 737 MAX יכול לשוב לטוס, זאת לאחר קרקוע של כמעט שנתיים בעקבות שתי התרסקויות קטלניות שגבו את חייהם של 346 בני אדם. באוקטובר 2018 התרסק מטוס ליון אייר בשמי אינדונזיה כ-13 דקות אחרי ההמראה, כשעל סיפונו 189 בני אדם. אף אחד מהם לא שרד את ההתרסקות.
חצי שנה מאוחר יותר, בחודש מרץ 2019, התרסק מטוס נוסף מדגם מקס של אתיופיאן איירליינס כשעליו 157 נוסעים, בעת שהיה בדרכו מאדיס אבבה לניירובי. שני ישראלים נהרגו באסון, שמעון ראם (59) מזכרון יעקב ואבי מצליח (49) ממעלה אדומים.
החקירה בנושא ייחסה את ההתרסקויות לשורה של בעיות ובהן כשלים הנדסיים וניהול כושל. עם זאת, עיקר הבעיה היה קשור לתוכנה שתוכננה כך שהחלק הקדמי של המטוס יירד אוטומטית בעת הצורך, מה שלפי ההערכות גרם להתרסקויות. האישור מגיע לאחר שכבר באוגוסט אישרו במינהל התעופה שורה של הצעת תיקון שהגישה בואינג, ובהן שינויים בתוכנה, הכשרות נרחבות יותר לצוות ושינוי בעיצוב המטוס.
"הלב של כולנו באמריקן איירליינס יוצא אל מי שהיה מעורב בתאונה", אמר נשיא אמריקן איירליינס. "זו הזדמנות עבורנו ללמודת מאותן תאונות ולוודא שהתעופה בטוחה יותר ממה שאי פעם הייתה". אמריקן איירליינס היא חברת התעופה השלישית שמחזירה את המטוסים לשימוש לאחר חברת התעופה הברזילאית גול ואארומקסיקו. שתי החברות הללו הטיסו כבר את ה737 MAX ב-250 טיסות מסחריות.
3 צפייה בגלריה
נוסעת שטסה בטיסה המסחרית הראשונה של בואינג 737 MAX לאחר הקרקוע הממושך
נוסעת שטסה בטיסה המסחרית הראשונה של בואינג 737 MAX לאחר הקרקוע הממושך
נוסעת שטסה בטיסה המסחרית הראשונה של בואינג 737 MAX לאחר הקרקוע הממושך
(צילום: AP)
יונייטד איירליינס מתכננת להשיב את המטוס לפעילות בחודש פברואר וסאות'ווסט איירליינס תשוב להטיס אותו בחודש מרץ. כל שלוש חברות התעופה האמריקניות הודיעו כי יאפשרו ללקוחות שלהם לשנות את טיסותיהם אם לא יחושו בנוח לטוס בבואינג 737 MAX.
חזרתו של המקס מגיעה בזמן שהתעופה העולמית נמצאת במשבר ענק בשל מגפת הקורונה. חברות תעופה מקרקעות אלפי מטוסים בשל צניחה של 30 אחוזים בביקוש לטיסות יחסית לשנת 2019. כאשר ה-737 MAX קורקע בשנת 2019 חברות תעופה בארה"ב נאלצו לבטל טיסות כי לא היו להן מספיק מטוסים. כעת, חברות תעופה מעכבות מסירות של מטוסים והתעשייה לא צפויה להתאושש עד שהחיסונים יהיו זמינים ברחבי העולם.