אסון הרכבל התרחש אמנם באיטליה, אך הוא צריך להדליק לא מעט נורות אדומות גם בישראל. בעקבות הטרגדיה, "ידיעות אחרונות" בדק מי למעשה הגורם שאחראי על בטיחות הרכבלים בארץ הממוקמים באתרי התיירות השונים, מי מפקח על תקינותם וכיצד אפשר להיות בטוחים שנעשה הכל על מנת שאירוע כזה לא יתרחש כאן.
אחרי שנת הקורונה, שבה הרכבלים הושבתו ולא עבדו זמן רב, אין ספק שהאסון באיטליה מעלה תהיות רבות באשר לחזרה לשגרה של כלים אלו. מומחים בענף עימם שוחחנו הסבירו כי בדיקת תקינות הרכבלים בישראל מבוצעת מדי שנה, בדומה לבדיקת תקינות מעליות. הבדיקה, כמו גם תחזוקת הרכבל, נעשים לפי תקן המחייב את המפעיל, ללא קשר האם הרכבל היה פעיל בתקופה זו או לא.
5 צפייה בגלריה
הרכבל בחיפה
הרכבל בחיפה
הרכבל בחיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
בבדיקה שבוצעה מול אתר החרמון על תקינותו של הרכבל, שבו נוסעים מדי שנה עשרות אלפי מבקרים, הפנו אותנו למשרד התחבורה והטכניון שהינם הגורמים המפקחים על הפעלת רכבלים. התעקשנו בכל זאת להבין מי אחראי לשלומם של המבקרים ומה חלקו של האתר במשימה זו. למרבה הצער, התחושה הייתה שכל גוף לא ממהר להשיב לשאלות ומעביר אותנו מאחד לשני.
5 צפייה בגלריה
הרכבל בחרמון
הרכבל בחרמון
הרכבל בחרמון
(צילום: shutterstock)
"אתר החרמון פועל על פי הנחיות משרד התחבורה ותקנות הרכבלים", אמרו בתגובה באתר, "באתר מקיימים את כל בדיקות הבטיחות הנדרשות על פי התקן. הרכבל שהוקם ב-1971 עובר טסט כל שנה לפני עונת החורף". הטסט האחרון ברכבל בחרמון בוצע בנובמבר 2020.
גם בפנייה לרשות המקומית תמר שבאזורה פועל רכבל באתר ההיסטורי מצדה, הפנו אותנו לרשות הטבע והגנים כאחראית תפעול. "הרשות מבצעת בדיקות שוטפות בהתאם לתקן הרכבלים האירופי על פי הנחיות הייצרנים. בנוסף הרישוי מתקבל לאחר טסט שמתבצע אחת לשנה", הבהירו ברשות הטבע והגנים. הבדיקה השנתית האחרונה ברכבל זה התבצעה בינואר 2021.
5 צפייה בגלריה
גן לאומי מצדה
גן לאומי מצדה
הרכבל בגן לאומי מצדה
(צילום: shutterstock)
באתר ראש הנקרה ציינו כי הקרונות הוחלפו כבר מספר פעמים ואילו הקרונות הנוכחיים הם משנת 2015: "הרכבל עובד בהתאם להוראות היצרן, עובר בדיקה שנתית וטסט ונמצא בפיקוח משרד התחבורה". לדברי האתר, גם בימי הקורונה, בהם המקום היה סגור למבקרים, הרכבל טופל ותוחזק בהתאם להנחיות.
5 צפייה בגלריה
הרכבל בראש הנקרה
הרכבל בראש הנקרה
הרכבל בראש הנקרה
(צילום: גיל נחושתן)
הרכבל בחיפה, המקשר בין שכונת בת גלים ושכונת סטלה מאריס, בנוי משש קרוניות והקמתו נעשתה למטרות תיירות. בתקופת הקורונה האתר היה סגור ובוצעו בו רק עבודות תחזוקה תקופתיות. "פעם בשנה מגיע בודק מוסמך מאוסטריה, שעושה בדיקה כללית ומקיפה על הרכבל", מספר מנהל רכבל חיפה פאחר ביאדסי, "ללא הבדיקה הזאת, אתה לא מקבל את הרישיון להפעלת האתר".
5 צפייה בגלריה
הרכבל בחיפה
הרכבל בחיפה
הרכבל בחיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
ממשרד התחבורה נמסר: "המשרד מקיים פיקוח שנתי על הרכבלים בישראל באמצעות מעבדות מוסמכות אירופיות וישראליות לפי דרישות תקן EN1709 המתקדם בעולם לתחזוקת רכבלים". מהטכניון נמסר: "המעבדה להנדסת רכב בטכניון הינה מוסמכת ומבצעת בדיקה שנתית של מערכת הרכבלים בחרמון לפי תקן אירופי. ההסמכה מחודשת אחת לשנתיים".