כל נוסע שחוזר לארץ חייב לעבור בדיקת קורונה גם אחרי הנחיתה, כלומר לשריין תור בסמוך למועד הנחיתה, אבל מאתמול הבדיקה הזאת כבר אינה בחינם, אלא בתשלום של 80 שקל בהרשמה מראש ו-100 שקל במקום. ככל הידוע ישראל היא המדינה המערבית היחידה בעולם שדורשת מאזרחיה המחוסנים לבצע את הבדיקה הנוספת לאחר נחיתתם. נזכיר כי הנוסעים נדרשים גם לבצע בדיקה במדינה שממנה הם שבים, 72 שעות לפני חזרתם ארצה. כמו כן, עוד לפני הנסיעה, בישראל, מחויבים הנוסעים לבצע בדיקות בהתאם לדרישות היעד שאליו הם נוסעים. גם בדיקה זו בוצעה בחינם עד תחילת חודש יוני, אך כעת עולה כסף.
במשרד הבריאות הסבירו את החיוב בבדיקה בתשלום לאחר הנחיתה בכך ש"מדובר בהחלטה של ממשלת ישראל, כך שהאזרח הנוסע ישלם על הבדיקות ולא קופת המדינה".
חוץ מהמעמסה הכספית הבלגן הישראלי כמובן שורר גם בתחום זה. הרישום לבדיקה שלאחר הנחיתה נעשה באתר של חברת אומגה, שמטפלת בשלב זה בביצוע הבדיקות. מאחר שהנחיות חדשות של משרד הבריאות מתייחסות גם לנוסעים שהזמינו תור לפני 1 ביוני, לא כולם ערים לשינוי. מי שניסה להירשם מחדש באתר כדי לשלם על הבדיקה נתקל בסירוב. כלומר, מי שרשום באתר אינו יכול להזמין תור חדש כי הוא רשום במערכת ולא יכול לשלם בעבורה.
משרד הבריאות נמסר כי "ביום הראשון להפעלה ישלמו הנוחתים בנתב"ג את המחיר המוזל הניתן מראש. בנוסף, בהודעה לציבור של משרד הבריאות מ-27 במאי צוין כי מי שהזמין בדיקה לפני 1 ביוני באתר אומגה, הזמנתו תבוטל ויקבל הודעה מן החברה, יחד עם לינק לרישום מחדש ותשלום".
בינתיים, חברת אומגה מתמודדת מאז אתמול עם "תיקוני תוכנה" אחרונים של מערכת התשלומים, ולכן היא אינה מחייבת את הנוסעים הנוחתים בתשלום על הבדיקות. המשמעות: נוסעים שנוחתים עוברים את בדיקת הקורונה אך בשל המצב מרוויחים ולא משלמים.
2 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה לנכנסים לארץ
בדיקת קורונה לנכנסים לארץ
בדיקת קורונה בנתב"ג לנכנסים לארץ
(צילום: רויטרס)
אבי ח', בן 48, תושב המרכז, נשוי ואב לארבעה ילדים, שנמצא כעת בארצות הברית ויטוס ארצה בסוף השבוע אמר בשיחה עם ynet כי "החלטות ממשיכות להתקבל בארץ בשלוף, ומרגע לרגע משתנים דברים. גם עכשיו יד ימין לא יודעת מיד שמאל. משרד הבריאות מחייב בדיקה בתשלום, אבל המערכת שאמורה לאפשר לנו להירשם מחדש ולשלם לא מאפשרת כניסה חוזרת כי אנחנו רשומים. זה אומר שאצטרך לשלם 100 שקל כשאנחת בארץ בעוד יומיים? למה? גם כך זו הוצאה גדולה, ועכשיו מדובר ב-6 נפשות כפול 100 שקל. אם דורשים מאיתנו לפעול על פי ההנחיות החדשות, למה המערכת לא מאפשרת זאת?".
אבי הוסיף והתלונן כי ביציאה מישראל הבדיקה בנתב"ג עולה 45 שקלים לאדם בעוד בחזור מחיר הבדיקה הוא בין 80 ל-100 שקלים. מדובר באותה בדיקה (מטוש PCR) שמבצעת אותה חברה. ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לתלונה זו כי "המשרד קבע את המחיר בהתאם לתוצאות הליך התמחור שפרסם משרד הבריאות. המחיר שמשולם היום על ידי משרד הבריאות לחברת אומגה עבור הבדיקות המבוצעות לנכנסים גבוה משמעותית מהמחיר שקבע משרד הבריאות, המשמעות שהמשרד מסבסד את עלות הבדיקה שכיום מבוצעת עד ידי חברת אומגה עד 10 ביוני, וזאת על מנת להקל על הציבור. בזכות הליך התמחור שפרסם המשרד, הופחתה עלות הבדיקה עבור האזרח. נציין כי השירות הניתן לנכנסים שונה מהשירות הניתן ליוצאים שכן הוא כולל ניהול תורים, מערך סדרנות, מענה ישיר לאזרחים".
מאומגה נמסר: "לפני שבוע ביקש משרד הבריאות את היערכותנו לגביית תשלום מהבאים בשערי המדינה. למרות שהחוזה עם אומגה עומד לפני סיום הוקמה בתוך פחות משבוע מערכת טכנולוגית יעילה לגביית התשלום. עם זאת, למרות הצהרות משרד הבריאות בדבר מתן קנסות לנכנסים שלא יירשמו מראש, אומגה מבהירה שסוכם על תקופת למידה ובה כל הצדדים יפעלו כדי לסייע לנוחתים להירשם לפני בואם לדלפקים ולהימנע מתשלומים עודפים ומיותרים". אומגה תמשיך לטפל בבדיקות שלאחר נחיתה עד 10 ביוני, ואז תתפוס את מקומה פמי פרימיום.

וכעת, קצת סדר במחירים

נתחיל עם הבדיקות שמבצעים לקראת סוף החופשה, 72 שעות לפני הטיסה ארצה.
ברומניה תשלמו 440 שקלים לבדיקה שתיערך במלון בבוקרשט.
באתונה תשלמו 470 שקלים לבדיקה במלון.
רומא: 235 שקלים לבדיקה במעבדה.
פורטוגל: 510 שקלים לבדיקה במעבדה בליסבון.
ניו יורק: החל מ-100 דולר בקליניקה עם מעבדה ובין 200 ל-300 דולר בבדיקה שמזמינים למלון. או דרך חברת LABQ שמאפשרת להיבדק במעבדות שלה בחינם בכפוף להרשמה מראש. התוצאה: תוך 24 עד 48 שעות מראש.
קוסטה ריקה: 100 דולרים בקליניקה ובין 115 ל-130 דולרים בבדיקה שמזמינים במלון.
2 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בנתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג
העלות משתנה מיעד ליעד
(צילום: רויטרס)
נמשיך עם השוואה במחירי הבדיקה בישראל לפני הטיסה.
נדגיש כי לכל מדינה יש את הדרישות שלה. יש מדינות כגון יוון, רומניה, גיאורגיה, קרואטיה, קפריסין, ספרד ואיסלנד שפוטרות ישראלים מחוסנים מביצוע בדיקות לפני ההמראה. בכל מקרה מומלץ לבדוק במעמד רכישת הכרטיס מול סוכן הנסיעות מה הדרישות בכל יעד.
נתב"ג, בדיקה רגילה (14 שעות): 44.88 שקל.
נתב"ג, בדיקה מהירה (4 שעות): 134.64 שקל.
אסותא, בדיקת מטוש רגילה עם תשובה תוך 24 שעות: 300 שקל באמצע השבוע. בסופ"ש: 400 שקל.
אסותא, בדיקה מהירה (תשובה תוך 3 שעות): 550 שקל באמצע השבוע. בסופ"ש: 750 שקל.
איכילוב, בדיקה רגילה (תשובה תוך 24 שעות): 297 שקל.
הדסה מדיקל, בדיקה רגילה: 297 שקל.
רמב"ם, בדיקה רגילה: 297 שקל.
רמב"ם, בדיקה מהירה (9 שעות): 500 שקל.
רמב"ם, בדיקה מהירה מבית הלקוח (9 שעות): 550 שקל.
אסף הרופא, בדיקה רגילה: 200 שקלים.
מדיקל סנטר (הרצליה), בדיקה רגילה: 550 שקל.
מדיקל סנטר, בדיקה מהירה (15 דקות): 650 שקל.
שיבא, בדיקה רגילה: 297 שקל.
וולפסון, בדיקה רגילה: 297 שקל באמצע השבוע, 347 שקל בסופ"ש.
יוספטל אילת, בדיקה רגילה: 297 שקל.
פוריה, בדיקה רגילה (3-2 ימי עסקים): 240 שקל.
זיו, בדיקה רגילה: 297 שקל (א'-ה').
סורוקה, בדיקה רגילה: 297 שקל.
מעבדת LAB 2DOOR, בדיקה רגילה בבית הלקוח: 499 שקל.
AID Genomics היא חברה שמבצעת בדיקות בקרבת נתב"ג בחניון שפירים. בדיקה מהירה עם תוצאות תוך 24 שעות עולה 99 שקל. ניתן להיבדק גם ב-30 סניפי רשת ביקור רופא ברחבי הארץ. תוצאה תוך 24 שעות והמחיר: 99 שקלים. הרשמה לשירות באתר.
לנוסעי ישראייר, בהדסה מדיקל סנטר: 250 שקל. ברמב"ם: 260 שקל.