נשיא התאחדות המלונות אמיר חייק שיגר היום (ב') מכתב לקבינט הקורונה ובו דיווח על ביטולים של 30% בהזמנות למלונות לראש השנה באילת. חייק שלח את המכתב על רקע חוסר הוודאות ששורר מאז אמש באילת עד שיתברר אם היא בין היישובים שמוגדרים "אדומים" על פי תוכנית הרמזור למאבק במגפת הקורונה – ולכן יוטל עליה סגר לילי והגבלות נוספות דוגמת סגירת מערכת החינוך.
"אנחנו מבקשים לציין כי כמות החולים בעיר אילת, המונה 65 אלף תושבים, נאמדת כיום בכ-90 חולים", כתב חייק. "סגר על העיר אילת משמעותו אבדן הכנסה של כ-250 מיליון שקלים, לענף המלונאות בעיר והוצאתם לחל"ת של כ-7,500 עובדים מתוך 8,000 עובדי המלונות.
"מאז פורסמה אמש רשימת היישובים 'האדומים' הצפויים לסגר לילי ואילת ביניהם, נרשמו ביטולים היסטריים של 30% מההזמנות לחג. בתוך שעות ובמידה והעיר תישאר 'אדומה', צפוי כי לא יישאר בה ולו נופש אחד לרפואה. אחרי הכול, הישראלים המגיעים לעיר הדרומית מחפשים חופשה ולא כליאה".
2 צפייה בגלריה
אילת - תיכנס לסגר לילי?
אילת - תיכנס לסגר לילי?
אילת - תיכנס לסגר לילי?
(צילום: Shutterstock)
חייק הוסיף וכתב: "השיקול הבריאותי של שמירה על בריאות אורחינו ועובדינו הוא הראשון העומד לנגד עינינו מרגע שפתחנו שוב את מלונות העיר וחיברנו את התו הסגול המחמיר. יחד עם העירייה הפועלת בנחישות ובאמצעות כוח אדם ייעודי לשמירה על הכללים הנדרשים, אנחנו מוכנים לעשות הכול על מנת לשמור על העיר ירוקה וחיה".
צעירים שחזרו אתמול מחופשה בעיר הדרומית סיפרו בשיחה עם ynet כי הם לא מתפלאים כלל שהעיר נהפכה לאדומה. "אנשים מזלזלים בהנחיות ולא עוטים מסכות או שומרים מרחק", סיפר אדם בן ה-26. "חששנו לצאת מגבולות המלון".
בוריס מילמן, שנופש כעת באילת עם אשתו ושני ילדיו, אמר בצהריים: "לא היינו שנים באילת, אז אין סיכוי שעכשיו נתקפל חזרה לכפר יונה. זה אירוע מתגלגל והעיר שבה אנחנו גרים יכולה להפוך לאדומה".
מילמן סיפר כי הם בילו בחוף קורל ביץ' בבוקר שלא היה עמוס. לאחר מכן המשיכו לקניון אייסמול. "אם חלילה יהיה עוצר בערב נצטרך להזמין אוכל בטייק אוואי או לשנות את האירוח לחצי פנסיון", אמר. "אנחנו כאן עד יום חמישי, נפעל לפי ההנחיות ונשתדל לא להיכנס לפאניקה מיותרת".
2 צפייה בגלריה
אייסמול אילת
אייסמול אילת
אייסמול, הבוקר
(צילום: בוריס מילמן)

כך המלונות מנסים להתמודד עם המשבר

רשת ישרוטל מסרה כי היא ערוכה מראש למצבים מסוג זה. "זו המציאות שבה אנו חיים כרגע ולכן נערכנו לכל תרחיש אפשרי", נמסר מהרשת. "אנחנו ערוכים לתת ללקוחות המלון את מלוא השירות. יתקיימו גם מופעים של אמנים שהנופשים צופים בהם מהמרפסות, כך שלא צריך לצאת מהחדר והסגר בערב יכול לעבור בבילוי נעים. יש לנו הנחיה במוקדי ההזמנות שלקוחות יכולים לבטל עד ארבעה ימים לפני ההגעה ללא דמי חיוב. נופשים שכבר נמצאים במלון בעיר וחוששים להישאר יכולים לעזוב ונאפשר להם לשוב במועד אחר לפי בחירתם".
נחום קרה, סמנכ"ל שווק ומכירות ישרוטל, הוסיף: "מה שקורה כאן זה הזוי, אי אפשר שהחלטות על עתידה של עיר נופש כמו אילת יתקבלו על בסיס של שיקולים פוליטיים ולא ענייניים".
מנכ"לית רשת מלונות פתאל אביה מזרחי מגן התייחסה גם היא לסגר לילי אפשרי ואמרה כי "זו החלטה מסוכנת מאוד שמשמעותה גזירה כלכלית קשה שעלולה למוטט את העיר אילת. לא ייתכן שאין קורלציה בין מספר החולים בעיר שעומד על 72 בלבד, לבין החלטה לא ריאלית וחסרת הגיון, אשר השלכותיה גורליות לעתיד והמשך קיום העיר אילת. ברור שאילת חזרה לחיים בזכות העובדה שהיא מתבססת על תיירים רבים שמניעים את הכלכלה שלה".
גם רשת קלאב הוטל הודיעה כי תדע להתמודד עם המגבלות ותקיים הופעות בשטח מרכזי במלון כך שהנופשים יוכלו להישאר במרפסת של חדרם. לגבי האוכל, ברשת הסבירו כי בחדרים יש מטבחונים מצוידים ופינות אוכל, כך שהאורחים יכולים לקנות אוכל בסופר שנמצא במלון או לקחת ארוחות בקופסאות בטייק אווי. "לפי התו הסגול חדר האוכל יהיה פתוח לקחת ארוחת בקופסה", נמסר מהרשת. "אצלנו לא ממהרים לבטל הזמנות לחגים עדיין".
מנהלת מלון קיסר פרימייר אילת, זיו אזרואן, אמרה ל-ynet כי "לאור הנסיבות הנהלת המלון תעשה הכול להיות יצירתית לתת חווית אירוח טובה לאורחים גם בשעות הערב במידה וייפול סגר על העיר".