שרת התיירות אורית פרקש-הכהן התראיינה הבוקר (יום א') לאולפן ynet והתייחסה למצגת שפרסם משרד הבריאות ולפיה אילת הפכה מעיר ירוקה לעיר צהובה. "אנחנו בודקים את הנתונים", אמרה פרקש-הכהן, "בחלק מהפעמים שבהם נתוני התחלואה באילת הצטיירו כאילו הם עולים, זה נבע פשוט מהעובדה שכמות הבדיקות שם עלתה ליותר מ-10,000, ובסופו של דבר כשאיזנו את כמות הבדיקות עם הנתונים של הרמזור והנוסחאות התברר שאילת היא אכן ירוקה".
השרה מכחול לבן הוסיפה ואמרה: "אני אישית הזמנתי חופשה משפחתית ליום חמישי, ואני מקווה שנוכל לעשות את זה".
אילת הפכה לעיר צהובה על אף שרמת התחלואה בה היא בין הנמוכות בארץ. בעיר הנופש הדרומית אובחנו בשבעת הימים האחרונים 21 נדבקים חדשים ויש בה כעת 46 חולי קורונה פעילים. בסך הכול בוצעו לתושבי העיר 10,259 בדיקות קורונה ושיעור הבדיקות החיוביות עומד על 0.2% בלבד, נמוך מאוד לעומת הממוצע הארצי העומד על כ-3%.
מספר החולים הפעילים ל-10,000 תושבים גם כן נמוך לעומת יישובים אחרים והוא עומד על 8 מתוך 10,000. אולם, בגלל פרמטר ברמזור, העוסק בגידול במספר החולים – אילת איבדה את הצבע הירוק, ויש לומר שלא בצדק. מספר הבדיקות הגבוה מאוד ביחס לאוכלוסייה הוא אחד המשפיעים העיקריים על מספר הנדבקים.
2 צפייה בגלריה
אילת
אילת
אילת, עדיין אי תיירותי ירוק
(צילום: shutterstock)
"לא הייתי ממהרת להגיד שאילת אדומה", הוסיפה שרת התיירות. "המתווה של איים ירוקים עובד בצורה פנטסטית. הוא מאוזן, הוא מנוהל, יש כל הזמן שליטה לגבי הנתונים, וזה מה שחשוב. עצם העובדה שאתה שואל אותי מה קורה עם הנתונים שם, העובדה שכל הזמן נעשות שם בדיקות, שכל הזמן יש שם בקרה ואיזון, אני חושבת שזה מה שמראה שהמתווה הזה עובד וזאת הדרך".
מה תעשו אם יתברר שהעיר אדומה? "נצטרך לחזור לקבינט הקורונה, ולקבל החלטות ולראות אם מדובר בנתונים שעלו רק בגלל העובדה שאילת לבדה הפכה לשיאנית בעריכת בדיקות במדינת ישראל, או שיש באמת בעיה. אני ביקרתי באילת ביום חמישי ואני חייבת להגיד שהשמירה קפדנית, אנשים הולכים עם מסכות, אנשים מבצעים בדיקות בכניסה, ויש שמירה קפדנית על ההנחיות".
שרת התיירות הוסיפה ואמרה כי בשלב זה לא מדברים כלל על הפיכה של אילת לעיר אדומה. היא ציטטה את סגן ראש העיר אילת שדיבר גם הוא על מספר הבדיקות הגבוה ושהעריך שהעיר תשוב להיות ירוקה בקרוב. "אני סומכת עליו ומקווה שתוך יום-יומיים הנתונים האלה יתיישרו והמתווה ימשיך לעבוד", סיכמה פרקש-הכהן.
2 צפייה בגלריה
אילת במבט מהאוויר
אילת במבט מהאוויר
אילת במבט מהאוויר - תחלואה נמוכה, צבע צהוב
(צילום: חל״צ - יחידות האיתור והחילוץ הישראליות)
בבתי המלון באילת המשיכו הבוקר לעבוד כרגיל, ולא דיווחו על ביטולים חריגים. יוסי חן, מנכ"ל תאגיד התיירות באילת, שוחח עם ynet ומתח ביקורת חריפה על משרד הבריאות. "כל שיטת הספירה של משרד הבריאות לגמרי מבלבלת וגורמת להטעיה ואף לנזק כבד לבתי המלון באילת", אמר חן. "העיר היא לגמרי 'אי ירוק' ואנחנו ולא מתקרבים לצהוב וגם לא מבינים את כל מנגנון הספירה של משרד הבריאות. אמירה שאנחנו צהובים פוגעת בהזמנות לנופש ופוגעת בעיר אילת.
"אנחנו ערוכים ומוכנים לקלוט את כל הנופשים שהזמינו חופשות באילת, אנחנו יושבים על המדוכה ומאוד מקפידים, אפשר אף לומר שאנחנו למעשה יותר מקפידים מכל עיר שאינה נחשבת אי ירוק. אנחנו לא מבינים את הנתונים שפורסמו על ידי משרד הבריאות ומקווים שבמהרה יתברר שאנחנו ירוקים. חבל, זה נזק עצום לענף התיירות באילת שהחל בתהליך שיקום של העיר".
עיריית אילת הודיעה כי היא דורשת ממשרד הבריאות לתקן את שיטת הרמזור שמסבה נזק לאילת כאי ירוק. "אילת היא המובילה בארץ במספר הבדיקות המתבצעות בקרב התושבים ושומרת כבר שבועות על אחוז החיוביים הנמוך ביותר בארץ, ועל שליטה מלאה במצב התחלואה", נמסר מהעירייה. "מתוך 18 אלף בדיקות שבוצעו בשבועיים האחרונים, ישנם באילת 21 מאומתים, כולם מבודדים ולמרות זאת הוגדרה העיר אילת בגבול הצהוב על פי שיטת הרמזור, שלא נותנת ביטוי בפועל למספר הבדיקות העצום".
ראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי הוסיף כי "אלפים רבים מתושבי אילת עברו בדיקת קורונה ורק רבע אחוז מהנבדקים נמצאו כמאומתים. אין לזה אח ורע במדינת ישראל. כדי לשמור על אילת ירוקה, אנו מעודדים את התושבים להיבדק, זו השיטה לשלוט ברמת התחלואה ולא על ידי שיטת הרמזור שמעוותת את הנתונים". בפניה מהיום לשר הבריאות, לשרת התיירות ולשרי קבינט הקורונה, דרש ראש העירייה לתקן את נוסחת הרמזור כך שתיתן ביטוי למספר הבדיקות המתבצעות וכתוצאה מכך לשיעור החיוביים שנמצאו ודווקא תעודד רשויות לבצע יותר בדיקות".