האם שופטי העליון יאפשרו לישראלים לשוב ולנפוש בסיני? 120 ישראלים מקהילת הפייסבוק "אוהבי סיני" הגישו לפני כשבוע עתירה לבג"ץ בבקשה שיורה על פתיחת מעבר טאבה שנסגר בחודש מרץ בשל מגפת הקורונה. בריאיון לאולפן ynet אמר היום (ד') עו"ד אלון ספיר, שמייצג את העותרים, כי ההחלטה לסגור את הגבול אינה הגיונית.
"חשוב להדגיש שאיסור לישראלים לצאת לכל מדינה או מקום בעולם דרך האוויר או הים", הסביר ספיר, "על אף הקורונה, השמיים בעצם פתוחים. הדבר היחיד שיש זה חובת בידוד של שבועיים בחזרה, שאנחנו בעתירה לא טוענים נגדה. לכן ההחלטה בעניין סיני, בעניין סגירת הגבול היבשתי, היא משום מה ייחודית ומוזרה. ההחלטה התקבלה ב-18 במרץ, לפני הרבה מאוד זמן, זה עידן מאוד מוקדם בהתמודדות עם המגפה, היו אז 39 חולים במצטבר בישראל, ולפני שנפטר חולה ראשון מקורונה בישראל.
"מאז אמצע חודש מרץ אף אחד לא חשב מחדש אם הדבר בכלל הגיוני. ומדוע זה לא הגיוני? לכאורה המטרה מאחורי ההחלטה הזאת היא למנוע מאנשים לחזור מסיני או מחו"ל עם קורונה ולהדביק בישראל, אבל זה לא הגיוני מכמה סיבות: קודם כל אפשר להגיע לסיני דרך טיסה לטורקיה, וישראלים עושים את זה וכבר עכשיו מבזבזים הרבה יותר כסף וזמן כדי להגיע לשם. גם מותר לחזור דרך הגבול היבשתי לאחר שהמצרים פתחו את הגבולות שלהם לתיירים".
2 צפייה בגלריה
חוף בשארם א-שייח' סיני
חוף בשארם א-שייח' סיני
ריחוק חברתי בשארם א-שייח'
(צילום: shutterstock)
2 צפייה בגלריה
מעבר הגבול טאבה
מעבר הגבול טאבה
מעבר הגבול טאבה
(צילום: מאיר אוחיון)
לדברי ספיר, סיבה נוספת שבגינה צריך לפתוח את הגבול היא השאלה מה ההבדל בין סיני למקומות אחרים: "הישראלים יכולים לטוס לכל מדינה הכי מוכת קורונה בעולם, למשל ארצות הברית, ולחזור לישראל בלי בעיה, אז איך דווקא סיני היא בעייתית? במיוחד שסיני לא מוכת קורונה, היא מספקת חופשה מאוד בטוחה בהקשר של קורונה. היא מאוד דלת אוכלוסין, יש שטחים פתוחים, וגם המעבר לסיני הרבה יותר בטוח מבחינת קורונה מאשר נמל תעופה.
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: מאז פרוץ הקורונה לעולם, מרבית המדינות, אם לא כולן, סגרו את שעריהן לכניסת זרים וכך גם מדינת ישראל - וזאת במטרה למנוע או לצמצם את כניסת הנגיף לישראל. במסגרת זו, הורה שר הפנים - בהמלצת משרד הבריאות - על סגירת מעברי הגבול היבשתיים ליציאת ישראלים: בגין (טאבה), נהר הירדן (שייח חוסיין) ורבין (ערבה). אזרחי מדינת ישראל רשאי להיכנס בכל רגע נתון ואילו זרים לא. עד להמלצה אחרת, גבולות אלה סגורים, כאמור. עם זאת, הדברים נבחנים כל העת בהתאם למצב במדינה.