מה קרה הלילה בחצות? בשעה 00:00 פגו ההגבלות על נתב"ג ובוטלה המגבלה על כניסת 3,000 איש מדי יום לארץ ואיתה גם הצורך לאישור של ועדת החריגים טרם היציאה לישראל עבור אלו שאינם מחוסנים או מחלימים.
אז הכל עכשיו כרגיל? לא. בקבינט הקורונה הדגישו כי היקף הטיסות היומי יוגבל לקיבולת האפקטיבית של נתב"ג, שמושפעת הן מהצורך לעמוד בדרישות תקנות הקורונה והן מהצורך לביצוע בדיקות וריחוק חברתי. באולם מקבלי הפנים ובאוהל הצמוד בטרמינל 3 מוצבות עשרות עמדות בדיקות קורונה לנוחתים בישראל.
גורמים בנתב"ג אמרו שאפשר לקלוט עד 10,000 איש ביום אם יש צורך לשמור על מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם, אבל בכל מקרה מנסים בשדה התעופה להקטין את מרחק זה ל-1.5 מטר בין אדם לאדם.
זרים שרוצים להיכנס לישראל עדיין יצטרכו להגיש בקשה לרשות האוכלוסין וההגירה לפני ההמראה. לצד זאת, תבוטל חובת מדידת החום לנוסעים בכניסה לטרמינל וטרם עלייה למטוס, בדומה לקיים בכלל המשק.
3 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בנתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג
(צילום: רויטרס)
ואפשר עכשיו לטוס לכל יעד בעולם? לא. הפתיחה הדרגתית ובכפוף למצב התחלואה ביעדים השונים ובהסכמים שהולכים ונחתמים בימים אלה מול המדינות השונות.
לאילו יעדים יכולים בעלי דרכון ירוק (מחוסנים או מחלימים) לטוס ללא צורך בבידוד או בדיקות קורונה עם הנחיתה? ארצות הברית (תלוי במדינה או בעיר שבה נוחתים), סיישל, איסלנד, בלגרד, טביליסי, בטומי, קייב, טורקיה ורואנדה. ב-14 באפריל צפויות להצטרף אליהן גם יוון וקפריסין.
גם אל פריז, ניתן להיכנס עם בדיקת קורונה שלילית ואז חלה חובת בידוד וולונטרית תוך חתימת התייר על מסמך שבו הוא מבטיח לשמור על הבידוד באופן עצמאי.
איזה מדינות מקבלות גם ישראלים שלא התחסנו, בהצגת בדיקת קורונה בתוקף בנחיתה? המלדיביים, מקסיקו, גיאורגיה, סרביה, מונטנגרו, אלבניה, בולגריה וטורקיה. עם זאת, יש לשים לב למצב התחלואה במדינה, שיכול להשפיע על כניסת הישראלים ליעד. קייב, למשל, נכנסה אתמול בבוקר לסגר, מה שמשנה את המצב. גם רומא ומילאנו נכנסו לסגר בימים האחרונים, מה שמשפיע על קבלת ההחלטות שם. מקסיקו וקוסטה ריקה מכניסות לתחומן גם תיירים שלא התחסנו או לא ביצעו בדיקת קורונה.
3 צפייה בגלריה
לינדוס רודוס יוון
לינדוס רודוס יוון
יוון, זה מתקרב
(צילום: shutterstock)
מהן הדרישות העדכניות מהנוסעים לקראת הטיסה בחו"ל? כל מי שלא מצויד בדרכון ירוק נדרש להציג בדיקות קורונה שליליות בתוקף, ביציאה ובנחיתה.
מה באשר לחזרה ארצה? כולם, מחוסנים ולא מחוסנים, מחויבים לבצע שתי בדיקות לקורונה: במדינת היעד, שתהיה בתוקף 72 שעות לפני הטיסה. ובדיקה נוספת בנתב"ג בעת הנחיתה.
מה קורה עם סיני? התקנות הנוגעות לסגירת מעבר טאבה פקעו בחצות, ועם פקיעתן אושרה בפועל פתיחת המעבר. שר הביטחון בני גנץ ושרת התיירות אורית פרקש-הכהן סיכמו עם השרים הרלוונטיים כי יינתנו כמה ימים להיערך למעבר בטוח ומאורגן, זאת במקביל לבחינה משפטית של המתווה שהציגה כחול-לבן, מתווה המגביל במכסה את כמות הנכנסים בכדי למנוע התקהלויות במעבר, בדגש על חג הפסח. השבים מסיני יידרשו לערוך בדיקות בדומה לכללי נתב"ג.
3 צפייה בגלריה
תמונת החוף בסיני
תמונת החוף בסיני
סיני. סקרוב יהיה אפשר לנפוש שם
(צילום: Shutterstock)
כמה יעלה ביטוח רפואי לנוסעים לחו"ל מעתה? אלון קצף, נשיא קבוצת דיווידשילד ופספורטכארד, אמר בשיחה עם ynet כי תעריפי הביטוח יעלו בין 5 ל-9 דולרים ליום, תלוי בהיקפי הכיסוי ובמדינת היעד.
מי יחויב לבחור בנחיתה בין צמיד אלקטרוני לחובת בידוד במלונית? כל מי שלא התחסן או החלים מחויב בבידוד במלונית או בצמיד אלקטרוני. גם ילדים עד גיל 16 יחויבו בבידוד בחזרה מכל יעד לארץ.

התעוררות במוקדי ההזמנות

גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק והמכירות של ישראייר, סיפר בשיחה עם ynet כי ניתן לראות גידול משמעותי בביקושים.
עוז ברלוביץ, משנה למנכ"ל ארקיע, אמר כי בחברה מזהים קצב שיא בהזמנות מאז אתמול: "הישראלים רוצים לצאת לחופשה והיעדים החמים הם סיישל, בטומי ודובאי".
אלון קצף ציין כי "בליל הסדר יהיו הרבה משפחות שיטוסו לראות את הילדים והנכדים שלא יכלו לראות עד כה. מגמה בולטת נוספת מרגע ההכרזה על פתיחת השמיים היא בקרב הצעירים שהשתחררו לפני שנה מהצבא וייצאו לטיול הגדול. הם כבר אורזים מזוודות ומזמינים טיסות לאזור אמריקה הלטינית, מקסיקו, קולומביה, קוסטה ריקה וברזיל".