כמה מאות בני אדם מרחבי העולם כבר רכשו כרטיסים והחלו להתאמן לקראת מסע מרהיב שיימשך כמה דקות או כמה ימים בחוסר משקל מוחלט. תיירי החלל העתידיים, רובם אנשים עשירים ביותר, מתכוננים לקחת חלק באחת מהמשימות הפרטיות שנמצאות בימים אלה בשלבי תכנון.
60 שנה לאחר שהקוסמונאוט הרוסי יורי גגארין הפך לאדם הראשון בחלל, עידן תיירות החלל נמצא בצמיחה. שתי חברות – וירג'ין גלגטיק ובלו אוריג'ין – בונות חלליות שיכולו לשלוח לקוחות פרטיים למשך כמה דקות אל גבול החלל החיצון, בגובה של כ-100 קילומטרים, לטיסות תת-מסלוליות שיימשכו כמה דקות.
גלן קינג, מנהל מרכז האימונים ומחקר תעופת החלל הלאומי (Nastar – National AeroSpace Training and Research Center), חברה פרטית מפנסילבניה שכבר אימנה 400 נוסעים עתידיים של חברת וירג'ין גלגטיק, סיפר בשיחה עם סוכנות הידיעות הצרפתית כי הנוסע המבוגר ביותר שאימן היה בן 88. תוכנית האימונים נמשכת יומיים וכוללת הדרכה בכיתה ומבחנים בצנטריפוגה. הנוסע העתידי נכנס לתא טייס חד מושבי שנמצא בקצה של זרוע באורך של שמונה מטרים שמסובבת אותו ומדמה הפעלה של כוחות ג'י. צוות רפואי עוקב מקרוב.
נאס"א מאמנת את אנשי הצוות שלה במשך שנתיים, אבל משך האימון של נוסעי חלל מסחריים קצר כמובן באופן משמעותי. "אנחנו לא יכולים להשקיע שנתיים באימון של האנשים האלה", הסביר קינג. "אנחנו צריכים לצמצם את זה למשך כמה ימים. הם לא אנשי צוות, הם רק נוסעים. לא תהיה להם הרבה עבודה לעשות חוץ מלהירגע, ולסבול את כוחות הג'י בשיגור או בכניסה מחדש לאטמוספירה. ברגע שאתה נמצא במסלול סביב כדור הארץ, פשוט תיהנה מהנוף שמחוץ לחלון".
לדבריו, 99.9 אחוזים מהנוסעים עוברים בהצלחה את קורס ההכנה. המחיר: בין כמה אלפי דולרים עד ל-10,000 דולרים אם יש צורך במעקב רפואי מיוחד או תשומת לב מיוחדת מסיבה כלשהי. "אתה לא צריך להיות בריא במאה אחוזים כדי לטוס", סיכם קינג. "אימנתי אנשים עם פרוטזות וקוצבי לב. כל מיני סוגים של אנשים".
6 צפייה בגלריה
תיירות חלל אילוסטרציה
תיירות חלל אילוסטרציה
משתעשעים על הירח, אילוסטרציה. אנחנו עוד רחוקים משם
(shutterstock)
רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב, שמפקחת על תעשיית התעופה, המליצה ב-2006 שנוסעים עתידיים בטיסות תת מסלוליות מסחריות לחלל ימלאו טופס היסטוריה רפואית פשוט. טיסות מסלוליות, שבהן החללית מקיפה את כדור הארץ, נמשכות זמן רב יותר ויצריכו מילוי טופס מפורט יותר וביצוע בדיקות, דם, צילומי רנטגן, ומתן דגימות שתן.
אז איפה עומד שוק תיירות החלל? כ-600 אנשים רכשו עד כה כרטיסים לטיסות של חברת וירג'ין גלגטיק שייסד המיליארדר ריצ'רד ברנסון ועוד אלפים נמצאים ברשימת ההמתנה. מחיר טיסה: בין 200 ל-250 אלף דולר.
ברנסון הודיע כי הוא יטוס בעצמו לגבול החלל עד סוף הקיץ במטוס החלל VSS Unity. עוד לפני כן החברה של ברנסון תפעיל שתי טיסות מבחן מחודש מאי: הטיסה הראשונה תאויש בטייסים בלבד והטיסה השנייה תהיה עם צוות שלם. וירג'ין גלגטיק מקווה לקחת את האסטרונאוט הפרטי הראשון שלה לטיסה תת-מסלולית בתחילת 2022, ובסופו של דבר היא מתכננת לבצע 400 טיסות כאלה בשנה.
6 צפייה בגלריה
ריצ'רד ברנסון
ריצ'רד ברנסון
ריצ'רד ברנסון
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
מטוס החלל VSS Unity בטיסת ניסוי ב-2018
מטוס החלל VSS Unity בטיסת ניסוי ב-2018
מטוס החלל VSS Unity בטיסת ניסוי ב-2018
(צילום: וירג'ין גלקטיק)
בלו אוריג'ין, שבבעלות יו"ר אמזון ג'ף בזוס טרם פרסמה את המחירים או את לוח הטיסות שלה.
6 צפייה בגלריה
ג'ף בזוס
ג'ף בזוס
ג'ף בזוס
(צילום: EPA)
טיסת מסלוליות, שעולות מיליוני דולרים, נמצאות בתכנון של חברת ספייס איקס (SpaceX) שייסד אילון מאסק. החברה מתכננת להוציא לפועל לפחות ארבע טיסות בשנים הקרובות, כאשר השיגור הראשון של אזרחים בחללית Inspiration4 מתוכנן לחודש ספטמבר.
6 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק
(צילום: AP)
המיליארדר האמריקני ג'ארד אייזקמן רכש כרטיס למסע שיחל בשיגור של טיל פאלקון 9 שייקח אותו ושלושה נוסעים נוספים לטיסה של שלושה ימים במסלול סביב כדור הארץ.
בינואר 2022, חברה בשם Axiom Space מתכננת לשלוח אסטרונאוט לשעבר ושלושה נוסעים לתחנת החלל הבינלאומית. היא מתכננת בסופו של דבר לבצע טיסות לתחנה בכל חצי שנה. זו לא תהיה הפעם הראשונה שתיירי חלל מבקרים בתחנה, שבעה תיירי חלל כבר ביקרו בה בין השנים 2001 ל-2009.
6 צפייה בגלריה
תחנת החלל הבינלאומית
תחנת החלל הבינלאומית
תחנת החלל הבינלאומית
(צילום: shutterstock. נאס"א סיפקה חלק מהאלמנטים שמופיעים בתמונה)

"תאונה עלולה לעכב כל תוכנית"

חברה בשם ספייס אדוונצ'רס (Space Adventures), שמשמשת מתווכת עבור הטיסות הללו, משתפת פעולה עם ספייס איקס במטרה לשלוח ארבעה תיירי חלל למסלול סביב כדור הארץ בשנה הבאה.
כמו כן, מיליארדר יפני בשם יוסאקו מאזאווה הזמין טיסה בספינת חלל של ספייס איקס לשנת 2023 יחד עם שמונה אנשים נוספים שיצטרפו אליו .
מתי נוכל לצפות שתיירות החלל תהיה עניין נפוץ? "קשה לומר", אמר פרופסור רוברט גאוליך מאוניברסיטת אמבריי-רידל לאווירונאוטיקה. "טיסות תיירות מסלוליות ותת מסלוליות יקרו בקרוב, אבל מתן תחזית מדויקת זה אתגר בכל תסריט שיתפחת. משקיע חדש יכול להאיץ את לוח זמנים, בעוד שתאונה עלולה לעכב כל תוכנית".
שלושה גורמים עיקריים יצטרכו להתממש: הטיסות יהיו צריכות להיות בטוחות, משתלמות מבחינה כלכלית, וידידותיות לסביבה. "בטווח הארוך, אם חושבים על שוק תיירות חלל גדול, גורמי קיימות יתפסו לבטח מקום מרכזי יותר".