סערה סביב הפיילוט התקדימי לרחצה נפרדת לנשים וגברים במקורות מים שבשמורות הטבע, שאמור להתחיל מחר (שני) בעינות צוקים שבצפון ים המלח.
שדולת הנשים בישראל קראה לרשות הטבע והגנים לא לקיים את הפיילוט המתוכנן. "בשונה מחופי ים נפרדים, במסלולי מים, באתרים ושמורות טבע אין אפשרות לרחצה במקביל של אוכלוסיות המעוניינות בהפרדה לעומת כאלה שלא. הטבע, משאב ציבורי השייך לכלל, אמור להכיל את כולם וכולן באותו הזמן", נמסר מהשדולה. "במקרה הזה, התחשבות בקהילה אחת תחסום את הכניסה בפני 50 אחוזים מן האוכלוסייה לחלקים של המסלולים או אתרי הטבע. אנחנו בשדולת הנשים נפעל בכל האמצעים שברשותנו כדי למנוע כל הדרה של נשים במרחב הציבורי".
שדולת הנשים פנתה כבר לפני יותר מחודש במכתב אל מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, בעקבות הפרסומים על דרישת ארגון "בצלמו" מהמשנה ליועמ"ש דינה זילבר לאשר מועדים נפרדים לנשים ולגברים במסלולי הליכה בטבע הכוללים מקורות מים. במכתב קראה השדולה לרשות להמשיך לקיים את הפעילות בשמורות הטבע, האתרים ומסלולי הטיול "תוך שמירה על עקרון השוויון ובהיעדר אפליה, בדיוק כפי שהיה עד כה, במשך יותר משבעה עשורים מקום המדינה".
עוד הזהירה השדולה במכתב כי "הפרדה בין גברים לנשים במרחב הציבורי מהווה אפליה אסורה ומנוגדת לדין", וטענה כי רשות הטבע והגנים כלל אינה מוסמכת בחוק לקבוע מועדים שבהם תותר לאתריה כניסה לפי מין.
4 צפייה בגלריה
בריכה בעינות צוקים
בריכה בעינות צוקים
בריכה בעינות צוקים
(צילום: ערן קרוזאל, רשות הטבע והגנים)
4 צפייה בגלריה
בריכת קנה בשמורת טבע עינות צוקים
בריכת קנה בשמורת טבע עינות צוקים
בריכת קנה בשמורת טבע עינות צוקים
(צילום: יעקב שקולניק)
ובתוך כך, ח"כ תמר זנדברג פנתה היום ליו"ר ועדת הפנים והסביבה מיקי חיימוביץ' בבקשה לקיים דיון דחוף בנושא.
לינור דויטש, מנכ"לית לובי99, אמרה כי הפיילוט המתוכנן בשמורת עינות צוקים הוא "תקדים מסוכן מאין כמוהו". לדבריה, "ראינו בשנים האחרונות שאין באמת סוף להפרדה - ומשעות נפרדות זה יתדרדר לתורים נפרדים, לשיבוץ עובדים על פי מין ולהעדפת עובדים גברים שיכולים לשרת את שני המינים, כי נשים לא יכולות לשרת גברים אבל להיפך מותר. זה מייצר לחץ חברתי קהילתי על דתיים, ובעיקר על דתיות ללכת לשעות המופרדות. גם כאלה שאין להם צורך או רצון בהפרדה".
במסגרת הפיילוט, שתיים משלוש בריכות המעיינות שבשטח השמורה ייסגרו בשני מועדים שונים לרחצה נפרדת לגברים בלבד, ובשני מועדים אחרים לרחצה נפרדת לנשים בלבד.
4 צפייה בגלריה
עיינות צוקים
עיינות צוקים
עיינות צוקים
(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)

"מנסים למצוא פתרונות"

ברשות הטבע והגנים אומרים כי הפיילוט יוצא לדרך בגלל פניות שהגיעו אליהם מאוכלוסייה דתית ומסורתית אשר מקפידה על רחצה נפרדת. "אנו מנסים למצוא פתרונות עבור ציבור מטיילים זה, שללא העמדת האפשרות לרחצה נפרדת - תימנע ממנו האפשרות, שקיימת לשאר הציבור, ליהנות ממשאבי הטבע הציבורי", הוסבר בהודעה שפורסמה בשולי אתר האינטרנט של הרשות.
הרשות לא הודיעה על הפיילוט בהודעה לתקשורת וגם לא פרסמה זאת בעמוד הפייסבוק שלה ואף לא בעמוד הפייסבוק של שמורת עינות צוקים עצמה. גם כאשר מנסים לתאם ביקור בשמורה, כנדרש בהתאם להנחיות התו הסגול, במועדי הפיילוט – אין שום הערה שמתריעה על כך שחלק מהשמורה יהיה סגור לציבור הרחב בימים הללו.
עוד נכתב באתר הרשות כי "תפעול הרחצה הנפרדת ייעשה תוך השפעה מידתית ומינימלית על הציבור ותוך הקפדה על מספר מועדים רלוונטיים על פני השנה, למספר שעות מצומצם ובמספר אתרים נבחרים".
יש לציין כי במקביל לסגירת שתי בריכות בעינות צוקים לרחצה נפרדת במסגרת הפיילוט, הבריכה השלישית והגדולה מהן תישאר פתוחה כרגיל לכלל הציבור. "הרחצה הנפרדת תיערך בבריכות התחתונות, שבהן יבוצע תיחום מוגדר לטובת העניין", נמסר.
ברשות הטבע והגנים מסבירים עוד כי "בתום הפיילוט, שיתופעל על ידי צוות האתר, ייבחנו וייבדקו לעומק ההשלכות העתידיות. לאחר הפקת הלקחים ובדיקת שביעות רצון ציבור הרוחצים, יוחלט אם וכיצד להמשיך בתהליך". ברשות מתכוונים לבחון האם אכן יש ביקוש לרחצה הנפרדת – ובאילו עוד אתרים ניתן לעשות זאת.
הפיילוט מגיע ברקע פנייה של ארגון "בצלמו", שמגדיר את עצמו כארגון זכויות אדם ברוח יהודית, למשנה ליועמ"ש זילבר. לפני כשלושה חודשים פנה הארגון אל זילבר בדרישה לאשר מועדים נפרדים לנשים ולגברים במסלולי הליכה בטבע הכוללים מקורות מים. זילבר הודיעה בתגובה כי הנושא ייבחן.
מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה לטענות: "הפיילוט הוצג גם למשנה ליועץ המשפטי לממשלה בדיון שנערך בנושא. סוכם כי הנושא ייבחן בדיון המשך לאחר ביצוע הפיילוט. הרשות בוחנת את המהלך על כל היבטיו יחד עם גורמים משפטיים נוספים בהם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה".
על פי הרשות, גם באוגוסט האחרון בוצע פיילוט דומה בגן הלאומי גן השלושה (הסחנה) - אך כמו בשנה שעברה, האתר אפשר רחצה נפרדת רק אחרי שעות הפעילות הרגילות, בשעות שבהן האתר אמור היה להיות סגור. גם המהלך הזה בוצע בשקט וללא פרסום לציבור הרחב.
"הניסיון בגן השלושה לימד אותנו שהדבר בהחלט נדרש", נמסר מרשות הטבע והגנים. "אנחנו מקווים שגם הציבור הכללי, שאינו נזקק להפרדה, יגיב בהבנה לצרכי מגזרים אחרים. הרשות הינה רשות ממלכתית ועל כן עושה מאמצים רבים לתת מענה למגוון האוכלוסיות הקיים במדינה בצורה מידתית ותוך מיזעור הפגיעה בקבוצות אחרות".

"לא מדברים על לסגור את הטבע"

בעימות שנערך הבוקר באולפן ynet בנושא אמרה אלינור דוידוב, מנהלת תחום הדרת נשים בשדולת הנשים בישראל, כי "ההפרדה המגדרית היא מפלצת שלא יודעת שובע". יהודה פואה, יו"ר ארגון "בצלמו" שתומך בהפרדה, אמר מנגד כי כל עוד אין הפרדה, "יש כמות גדולה של אנשים שלא זוכים ליהנות מהטבע".
4 צפייה בגלריה
בריכה בעינות צוקים
בריכה בעינות צוקים
בריכה בעינות צוקים
(צילום: ערן קרוזאל, רשות הטבע והגנים)
פואה הוסיף ואמר: "ביקשנו זמן מצומצם ומוגדר שבו יתאפשר לאנשים שמקפידים על תורה ומצוות להיות בטבע. אנחנו לא מדברים על לסגור את הטבע. מתוך 365 ימים בשנה, תן לנו חמישה-עשרה ימים". יו"ר ארגון "בצלמו" הדגיש כי מדובר בשתי בריכות בלבד ולזמן מאוד מוגבל.
דוידוב השיבה לו: "שוב פעם שמים את הרגל בדלת. גם כשאמרו שיעשו הפרדה באקדמיה, אמרו: 'זה יהיה רק בכיתות, זה יהיה רק בשיעורים, לא בקפטריה ולא בספריה ולא יהיה במרחב הציבורי. אבל תלכו היום למקומות שבהם יש הפרדה מגדרית באקדמיה ותראו שיש ספריה נפרדת לפי שעות לנשים וגברים". נציגת שדולת הנשים הוסיפה: "זה נראה לנו נורא קטן וזה בעצם חוסר התחשבות שלנו, אבל כשזה יהיה הרבה יותר, אז פתאום לא נדע להפסיק את הדבר הזה.
פואה, מצידו, הוסיף ואמר כי אם יש חופים נפרדים, אז אין סיבה שלא תהיה הפרדה גם במעיינות. לדבריו, התנגדות לכך היא עמדה קיצונית.