בשבוע שעבר הוכרזה באופן רשמי שמורת הטבע אלות סירין, באזור בגליל התחתון אשר היה מאוים בשנים האחרונות בשל הכוונה להקים בו חווה של טורבינות רוח. בשטח השמורה עובר "שביל ישראל", וכעת יסומנו בה מסלולי טיול נוספים.
בקרוב בגולן: שמורת טבע קסומה במקום בסיס צבאי מעיין עין נון נפתח מחדש אחרי שנים של הזנחה הכרזת השמורה, שנחתמה על ידי שר האוצר משה כחלון האמון על מינהל התכנון, היא השלב הסופי בתהליך ארוך ומורכב שהובילה רשות הטבע והגנים ב-14 השנים האחרונות מול גורמים ממשלתיים וציבוריים רבים.
שמורת אלות סירין, שנמצאת במזרח הגליל התחתון, משתרעת על פני 4,590 דונם וכלולים בה שניים מיובלי נחל תבור – נחל אולם ונחל חדה.מסלול הטיול המסומן היחיד שעובר כיום בשמורה עובר במעיין עין אולם, וכאמור הוא חלק מ"שביל ישראל". בכוונת רשות הטבע והגנים לפעול עתה לטובת השקת מסלולי טיול נוספים בתוך השמורה לרווחת המטיילים וכן לשקם את המעיינות שבשמורה בשיתוף המועצה האזורית גליל תחתון ורשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי. שניים מהמעיינות שבשטח השמורה – עין אולם ועין חדה – מהווים כבר היום מוקד משיכה לחובבי הטבילה במעיינות. מימיהם צלולים וראויים לרחצה, ובניגוד למעיינות רבים הם בדרך כלל לא עמוסים במטיילים.
4 צפייה בגלריה
שמורת אלות סירין
שמורת אלות סירין
שמורת אלות סירין
(צילום: נמרוד להב, רשות הטבע והגנים)

4 צפייה בגלריה
מעיין עין חדה
מעיין עין חדה
מעיין עין חדה
(צילום: גלעד אורן)
סביב הנביעה של עין חדה נבנתה בעבר בריכת בטון סגורה לצורך שאיבת המים בנוחות, וממנה זורמים המים אל בריכה מלבנית פתוחה ששימשה מקור מי שתייה לעדרי בקר וצאן. כיום, הבריכה הפתוחה היא בריכת רחצה נפלאה. גם סביב הנביעה של עין אולם נבנה מבנה בטון וממנו זורמים המים אל בריכה רדודה שמתאימה לילדים. בגג המבנה ישנם פתחים, אולם הכניסה לבריכה הסגורה ובעיקר היציאה ממנה אינה קלה – ולכן אינה מומלצת. לצד המעיינות ובאפיקי הנחלים שולטים סבכי פטל קדוש וקנה מצוי, וסמוך למעיינות נמצאו שרידי כפרים עתיקים שהותירו אחריהם עצי בוסתן – בעיקר כרמי זיתים, אך גם מטעי שקדים.מאזורים שונים בשמורה נשקף נוף מרהיב של בקעת הירדן ושל הר תבור. הטיול בשמורה אינו כרוך בתשלום.
4 צפייה בגלריה
מעיין עין חדה
מעיין עין חדה
פינת חמד בעמק הפסטורלי
(צילום: שגיא כהן)
מלבד אפשרויות הטיול, השמורה ממלאת תפקיד של מסדרון אקולוגי חשוב שמעניק רצף של שמורות טבע ושטחים פתוחים בין הר תבור, נחל תבור, שמורת הר יבנאל ובקעת הירדן.המרחבים הגדולים הללו מקנים לשמורה ולאזור כולו מגוון אקולוגי ועושר ביולוגי רב. בתחום השמורה בתי גידול לחים המשמשים דו-חיים, מצוקי בזלת המשמשים אתרי קינון לדורסים, ובתה עשבונית ושטחים פתוחים המעניקים רצף מחיה לצבי הארץ ישראלי.
מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין אמר כי הוא "מודה לשר האוצר כחלון ולראשי מועצת גליל תחתון בעבר ובהווה, מוטי דותן וניצן פלג, על שיתוף הפעולה בקידום ההכרזה על שמורת הטבע למען הטבע באזור ובישראל בכלל. עתה נוכל לפעול יחד גם כדי להשיק מסלולי טיול נוספים ופתוחים בשמורה למען ציבור המטיילים".
גם ראש המועצה האזורית גליל תחתון ניצן פלג בירך על המהלך: "אזור אלות ורמת סירין הוא אחד מהמקומות הלא רבים שנותרו בתוליים וללא התערבות אגרסיבית של האדם. ההכרזה הזו נותנת רוח גבית נוספת למאבק העיקש והצודק של המועצה ושל התושבים נגד הקמת טורבינות רוח בעלות אופי מפוקפק ברמת סירין".