על רקע משבר הקורונה ותחילת הדיונים אצל ראש הממשלה על אסטרטגיית היציאה מההסגר, קראו היום (ה') החברה להגנת הטבע ואיגוד רופאי בריאות הציבור למקבלי ההחלטות, לאפשר לציבור את היציאה אל הטבע ואל המרחבים הפתוחים. זאת, לצורך הליכה ופעילות גופנית במגבלות השמירה על הריחוק הפיזי.

על הקריאה המשותפת חתומים יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, פרופ' חגי לוין, ומנכ"לית החברה להגנת הטבע, איריס האן – והיא הועברה בכתב אל ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יעקב ליצמן ושר החינוך רפי פרץ. על פי שני הארגונים, לשהות בטבע או בפארק עירוני תועלת חיונית מוכחת לבריאות האדם - הן הפיזית והן הנפשית – במיוחד לאחר תקופה ארוכה של סגר בבתים.

3 צפייה בגלריה
יחמור, אלון וכלנית נפגשים בחורשת טל
יחמור, אלון וכלנית נפגשים בחורשת טל
בשהייה בטבע יש תועלת פיזית ונפשית. חורשת טל
(צילום: טל לביא)
לדבריהם, מחקרים מוכיחים שעצם השהות ב"שטחים ירוקים" תורמת להפחתת דיכאון, הפחתת לחץ דם והחלמה מהירה יותר ממחלות.
"על אף היותנו מדינה צפופה, המרחבים הפתוחים של ישראל מאפשרים לציבור לצאת לסביבה טבעית, תוך שמירה על כללי הריחוק הפיזי. הסיכון הבריאותי של הדבקה בפעילות זו, הינו מזערי, ואילו התועלת הבריאותית – עצומה", אמר פרופ' לוין.
3 צפייה בגלריה
שמורת נחל עיון סגורה
שמורת נחל עיון סגורה
סגורה. שמורת נחל עיון
(צילום: רמזי בדראן, רשות הטבע והגנים)
איריס האן, מנכ"לית החברה להגנת הטבע, הוסיפה כי "כאשר מתחילים לדבר על הקלות - אחד הצעדים החיוניים ביותר לביצוע הוא מתן אפשרות לפעילות בשטחים פתוחים. יש מדינות שהפעילו אמצעי סגר שונים ועדיין מאפשרות לציבור לשהות בחוץ, תוך הקפדה על ריחוק פיזי. ניתן לעשות זאת גם בישראל ויש דרכים לווסת ולפקח על כמות ומרחק בין שוהים באתרי טבע".
השניים מדגישים בקריאתם כי יש צורך למקם במקום גבוה בסדר העדיפות, במסגרת התוכניות לחזרה לשגרה במערכת החינוך, את היציאה לטבע, גם אם באופן מדורג ובקבוצות קטנות.
3 צפייה בגלריה
נחל איילון לפני המפגש עם הירקון
נחל איילון לפני המפגש עם הירקון
לצאת לטבע - פעילות חיונית. נחל איילון לפני המפגש עם הירקון
(צילום: גלעד כרמלי)
לפי שני הארגונים, היתרונות הפדגוגיים של פעילות זו ידועים ומוכרים, ניתן לקיים טיולים גם קרוב למקום המגורים ולבתי הספר, והעובדה שמדובר במרחב פתוח גם מצמצמת באופן מובנה את סיכוני ההידבקות.
"אנו בטוחים שפעילות זו חיונית לגוף ולנפש והיא חלק בלתי נפרד מבניית החוסן הלאומי שלנו", אומרים פרופ' לוין והאן.