יוון, קפריסין, איי סיישל, רומניה וסרביה עשויות להיפתח בקרוב לישראלים – כך פורסם אתמול (יום ד'). עד שנתב"ג ייפתח מחדש, ונוכל להתחיל לתכנן חופשה, בדקנו מה מצב התחלואה באותן מדינות ומה המגבלות שמוטלות שם על האזרחים והתיירים.
נתחיל עם תקציר ההתפתחויות: ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס יגיע לישראל ביום שני ובמהלך ביקורו הוא עשוי לחתום על הסכם שיאפשר לישראלים בעלי "דרכון ירוק" להתארח במדינתו ללא חובת בידוד וללא צורך בהצגת בדיקת קורונה שלילית. כמו כן, בכירים במשרד החוץ אמרו כי ישראל הגיעה להסכמה עם קפריסין על הגעת אזרחים שהתחסנו נגד נגיף הקורונה לאי השכן החל מחודש מרץ. בישראל מתנהלים מגעים לחתימה על הסכמים דומים שיאפשרו טיסות באביב ובקיץ גם עם רומניה, סרביה ואיי סיישל.
7 צפייה בגלריה
חוף מאטלה כרתים
חוף מאטלה כרתים
חוף מאטלה בכרתים
(צילום: shutterstock)
7 צפייה בגלריה
לינדוס רודוס יוון
לינדוס רודוס יוון
האי רודוס
(צילום: shutterstock)

יוון: יותר מ-20 מתים ביום

בסך הכל נרשמו ביוון כ-160 אלף מקרי קורונה מאז פרוץ המגפה, ו-5,878 בני אדם מתו מהמחלה. ביוון יש אוכלוסייה של 10.3 מיליון בני אדם. אתמול מתו במדינה 27 בני אדם מקורונה ונרשמו 1,150 מקרים חדשים של חולים מאומתים. ממוצע המתים מקורונה ביוון בשבעת הימים האחרונים עומד על 22 בני אדם ביום.
באופן כללי ענף התיירות ביוון הצליח להראות סימני התאוששות מהמשבר, אך ממשלת יוון רגישה מאוד לתנודות ברמת התחלואה ונוטה להגיב במהירות לשינויים. נכון לעכשיו, עדין חובה לעטות מסכות, המסעדות פתוחות למשלוחים בלבד, הברים סגורים, וכך גם כל העסקים הלא חיוניים סגורים. הקניונים פתוחים, אך פועלים תחת הגבלות.
בנוסף, ישנו עוצר לילי בין 22:00 ל-05:00 ובאזורים מסוימים העוצר מתחיל כבר מהשעה 18:00.

קפריסין: מספר מועט של מתים מקורונה

בסך הכל נרשמו ביוון כ-31 אלף מקרי קורונה מאז פרוץ המגפה, ו-203 בני אדם מתו מהמחלה. בקפריסין מתגוררים 1.2 מיליון בני אדם. אתמול מת מקורונה אדם אחד במדינה ונרשמו 139 מקרים חדשים של חולים מאומתים. ממוצע המתים מקורונה בקפריסין בשבעת הימים האחרונים עומד על שני בני אדם ביום.
איך מתנהלים החיים באי השכן? חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי, התחבורה הציבורית פועלת כסדרה, רק עסקים חיוניים פתוחים, המסעדות ובתי הקפה פתוחים לטייק אוואי ומשלוחים ועוצר לילי מוטל בין השעות 21:00 ל-05:00 בבוקר למחרת.
7 צפייה בגלריה
גשר האוהבים בקפריסין
גשר האוהבים בקפריסין
גשר האוהבים בקפריסין
(צילום: shutterstock)

איי סיישל: ממוצע של פחות ממת אחד ביום

בסך הכל נרשמו באיי סיישל 1,279 מקרי קורונה מאז פרוץ המגפה, וחמישה בני אדם מתו מהמחלה. בסיישל מתגוררים 98 אלף בני אדם. ב-1 בינואר מת אדם אחד מהמחלה, וכך גם ב-30 בינואר.
איך מתנהלים שם החיים? חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי, המסעדות ובתי הקפה סגורים, יש עוצר לילי בין 20:00 ל-04:00 והתחבורה הציבורית לא פועלת.
מידע שימושי: הכניסה לסיישל אפשרית לכל אדם שקיבל את שתי מנות החיסון ומציג תעודת חיסון בהתאם, גם אם הוא לא ממדינה הנחשבת אדומה.
חובה להזמין מקום במלון מראש לכל התקופה ולהציג את השובר בכניסה למדינה, כמו גם מסמכים המאשרים הוכחת לינה (אישור הזמנה, כתובת, טלפון), לכל תקופת השהייה בסיישל, במקום שמורשה על ידי רשויות הבריאות המקומיות. ניתן להתארח בלא יותר משני מקומות לינה במהלך שבעת הימים הראשונים לשהות. את רשימת מקומות הלינה המורשים ניתן למצוא באתר הזה.
7 צפייה בגלריה
איי סיישל
איי סיישל
איי סיישל
(צילום: Shutterstock)
הצגת אישור בריאות (גם מול רשויות סיישל וגם מול הרשויות בישראל). ניתן למלא את הצהרת הבריאות של סיישל בלינק הזה. אישור הבריאות יונפק אונליין וישלח לנוסעים במייל. על המטיילים להציג את האישור בצורה מודפסת או אונליין בעת ביצוע הצ'ק-אין וההגעה. הצהרת בריאות לנוסעים מישראל ולנכנסים לישראל אפשר למצוא באתר משרד הבריאות.
כמו כן, חובה להציג בדיקת קורונה שלילית בתוקף ל-72 שעות.

רומניה: יותר מ-80 מתים ביום בשבוע האחרון

בסך הכל נרשמו ברומניה 735 אלף מקרי קורונה מאז פרוץ המגפה, ו-18,600 בני אדם מתו מהמחלה. ברומניה מתגוררים כ-19 מיליון בני אדם. אתמול מתו 87 בני אדם מקורונה, ונרשמו 2,752 מקרים חדשים של חולים מאומתים. ממוצע המתים מקורונה ברומניה בשבעת הימים האחרונה עומד על 84 בני אדם ביום.
איך מתנהלים שם החיים? חובה לעטות מסכות, התחבורה ציבורית פועלת כרגיל, וכך גם המסעדות ובתי הקפה.
7 צפייה בגלריה
בוקרשט
בוקרשט
בוקרשט, בירת רומניה
(צילום: shutterstock)

סרביה: כמעט 2,000 חולים מאומתים ביום

בסך הכל נרשמו 401 אלף מקרי קורונה מאז פרוץ המגפה, ו-4,071 בני אדם מתו מהמחלה. בסרביה מתגוררים 8.7 מיליון בני אדם. אתמול מתו 15 בני אדם מקורונה, ונרשמו 1,932 מקרים חדשים של חולים מאומתים. ממוצע המתים מקורונה בסרביה בשבעת הימים האחרונים עומד על 18 בני אדם ביום.
ואיך מתנהלים שם החיים? חובה לעטות מסכות ומערכת התחבורה הציבורית פועלת כסדרה. המסעדות ובתי הקפה פתוחים, וכך גם מרבית העסקים האחרים.
מידע שימושי נוסף: סרביה מקבלת לשטחה תיירים מכל העולם בהצגת בדיקת קורונה בתוקף של 48 שעות, וללא צורך בבידוד.
7 צפייה בגלריה
בלגרד
בלגרד
בלגרד, בירת סרביה
(צילום: shutterstock)
עם ההגעה לסרביה יש למלא שאלון באתר הממשלתי ובתום עשרה ימים מהנחיתה צריך למלא שאלון נוסף נוספת. השאלון זמין עבורכם בלינק הזה.
גורמים בענף התיירות בישראל מקווים שהשמיים ייפתחו בקרוב. אלון קצף, נשיא קבוצת דיווידשילד ופספורטכארד, אמר בשיחה עם ynet: "אנו נערכים במרץ לקראת פתיחה מחודשת של השמיים, שתכלול הפעם גם את חידוש ביטוחי הנסיעות לארצות הברית עבור ציבור המתחסנים.

חודש ינואר במספרים

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) פרסמה היום נתוני כניסות יציאות לישראל בחודש ינואר. "בעקבות המשך משבר הקורונה בעולם וההגבלות על כניסת זרים לישראל נרשמו בינואר 2021 רק 7.7 אלף כניסות מבקרים לישראל", נכתב בדו"ח. 7.4 אלף מתוך אותם מבקרים היו תיירים והיתר מבקרי יום.
7 צפייה בגלריה
התורים בנתב"ג שעתיים לפני סגירתו
התורים בנתב"ג שעתיים לפני סגירתו
התורים בנתב"ג רגע לפני סגירתו
(צילום: מוטי קמחי)
בלמ"ס הזכירו כי "החל מסוף חודש ינואר 2020 הוטלו בהדרגה הגבלות על כניסת זרים ממדינות מסוימות לישראל. לקראת אמצע חודש מרץ נאסרה כמעט לחלוטין כניסת זרים לישראל, ובחודש זה נרשמו 87 אלף כניסות מבקרים בלבד (456 אלף במרץ 2019). עם הזמן, על אף מדיניות הגבולות הסגורים, אושרו כניסות זרים לישראל בתנאים מסוימים, באישור חריג של רשות האוכלוסין וההגירה. בחודשים אפריל-דצמבר 2020 נרשמו 102 אלף כניסות מבקרים (3.8 מיליון בתקופה המקבילה של 2019)".
מהצד השני, נרשמו בינואר 36.1 אלף יציאות לחו"ל של ישראלים. בדו"ח נכתב כי "בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, מדינות רבות בעולם סגרו את הגבולות הבינלאומיים שלהן החל מחודש מרץ 2020. בחודשים אפריל-דצמבר 2020 נרשמו רק 450 אלף יציאות לחו"ל של ישראלים בהשוואה ל-7.7 מיליון בתקופה המקבילה של 2019.
"בעקבות מצב החירום בארץ וצמצום הפעילות בנתב"ג למינימום בסוף ינואר 2021, בחודש ינואר השנה נרשם מספר נמוך במיוחד של יציאות ישראלים לחו"ל – 36.1 אלף בלבד".