למרות דיווחים כי יוון עלולה להפוך ממדינה "ירוקה" ל"אדומה", הוחלט היום (ה') במשרד הבריאות כי יוון תמשיך לשמש מדינה "ירוקה" וישראלים השבים ממנה לא יחויבו בבידוד. עם זאת, החלטה זו עשויה להשתנות בדיונים נוספים שיתקיימו בנושא בעוד כשבוע.
יש לציין כי לקראת ההחלטה היום, מטיילים רבים הביעו חשש מפני הפיכתה של יוון - אחת המדינות הבודדות אליה יכולים להיכנס ישראלים ללא צורך בבידוד, ל"אדומה". זאת על רקע זינוק בשיעורי התחלואה. יש להדגיש כי גם במידה וצבעה של המדינה ישתנה לאדום - יינתן פרק זמן של שבוע מראש ליציאה מהמדינה.
על פי הנתונים, אתמול אובחנו במדינה 1,544 בני אדם עם הנגיף. לשם השוואה, חודש בדיוק לפני כן אובחנו 263 בני אדם בלבד ביממה עם הנגיף - עלייה של 487 אחוזים.
3 צפייה בגלריה
לינדוס רודוס יוון
לינדוס רודוס יוון
יוון: זינוק ברמת התחלואה אך נשארת ירוקה
(צילום: shutterstock)
בתוך כך, ישראלים אשר מטיילים ביוון בימים אלו לא בטוחים איך לנהוג ואם לחזור במהרה לישראל. בריאיון לאולפן ynet מספרת עינת על ההרגשה לטייל ביוון, שבה היא נמצאת כבר מאמצע ספטמבר. "ההתחלה הייתה כאן קלה יחסית. הגעתי לפני שהסגר בארץ התחיל והצלחתי לטייל באיים, הכול היה די חופשי אבל לקראת אמצע החודש התחילו לדבר כאן על סגר ואז גם התבטלה לי הטיסה חזרה".
עינת, שעובדת כדוברת ואשת תוכן מצאה עצמה עם תחילת המגפה בארץ ללא עבודה. לאחר תקופה קשה רכשה כרטיס טיסה ליוון עם חברת ריינאייר, אך לפני כשבועיים הודיעה לה חברת הלואו-קוסט האירית כי טיסתה חזרה לארץ מבוטלת. בנוסף, גילתה עינת כי החברה תחדש טיסותיה לישראל רק במרץ.
עוד כתבות בנושא:
"הצלחתי לטייל באיים" - רגע מהטיול של עינת בסנטוריני לפני הטלת ההגבלות:
נזכיר כי ממשלת יוון הודיעה בסוף השבוע האחרון על עוצר בחלקים נרחבים במדינה. זאת לאחר שחלה עלייה עקבית בשיעור המאובחנים כנשאים מאז תחילת אוקטובר, ובבירה אתונה ובעיר סלוניקי נכנס בסוף השבוע לתוקפו עוצר לילי הנמשך מ-00:30 עד 05:00 בבוקר. בנוסף, גם חובת עטיית מסכה בשטחים פתוחים חלה כעת.

"אם אנחנו לא עם מסכות, שוטרים יעצרו אותנו"

עינת מספרת כי עוד לפני העוצר, לעסקים ביוון היה אסור להיות פתוחים לאחר חצות, "החל מ-12 בלילה אי אפשר היה לצאת, הכל היה סגור ופה חצות זה חצות בול על השעון". לדבריה השליטה הורגשה כל הזמן אבל כעת באמת הוחמרה האכיפה.
3 צפייה בגלריה
שוטרים בכל פינה בעיר. אתונה
שוטרים בכל פינה בעיר. אתונה
"מאוד מקפידים כאן על המסכות". שוטרים ברחובות אתונה
(צילום: עינת)
"צריך ללכת כל הזמן עם מסכות, גם ברחוב. אם אנחנו לא עם מסכות, שוטרים יעצרו אותנו. כולם נורא מקפידים כאן. כן אפשר לצאת עדיין לברים ולמסעדות אבל צריך להקפיד על מסכה. אם יושבים בבר אפשר להוריד את המסכה".
איך ההרגשה לטייל כך?
"כשהתחילו לדבר על סגר באתונה - כי סגרו עד כה מחוזות אחרים פחות מתוירים, התחושה הייתה שאנחנו לכודים. אנחנו נזהרים. אחוז התיירים הנדבקים בקורונה ביוון עומד רק על 11 אחוז, לא מקור התחלואה כאן לפי הפרסומים. במעבורת, ברכבת התחתית - כולם מקפידים על המסכות, בעיקר התיירים".
View this post on Instagram

#naxos #greece #greekislands

A post shared by Journalistit (@einat.o) on

עוד היא מספרת כי תחילה - עם ההכרזה על העוצר הלילי - הרבה ישראלים קנו מיד כרטיס טיסה חזרה לארץ, "הם נכנסו לפניקה אבל אחר כך חזרו בהם".
עינת מתארת גם כיצד הדברים ביוון נעשים באופן הדרגתי. "הם מנסים בכל הכוח לשמור על התיירות והכלכלה שלהם ולכן מאפשרים בילוי, קניות ומתן שירותים, אבל עם הגבלות. הם אף פעם לא פתחו לגמרי. אני חושבת שאפשר ללמוד הרבה מהיוונים. דין אתונה אינו כדין סלוניקי וכדומה. הכל מחולק דיפרנציאלי ולא כוללני, באופן כזה שיהיה אפשר להציל את הכלכלה שלהם".
על השאלה אם יש תחושה שהמדינה הולכת להפוך ל"אדומה", ענתה עינת שאכן מדברים על זה, "אבל זה לא קורה מהיום למחר. הרבה ישראלים שמטיילים כאן חשים חוסר ודאות, הרבה מהם רכשו כרטיס הלוך - לכיוון אחד, ומחליטים על דברים מיום ליום. הם לא מחליטים החלטות, כמו שלי ביטלו את הטיסה ואני לא רוצה להחליט לעוד שבוע-שבועיים כי אני לא יודעת מה יהיה.
3 צפייה בגלריה
מקפידים על ריחוק גם בתור. אתונה
מקפידים על ריחוק גם בתור. אתונה
מקפידים על ריחוק גם בתור. אתונה
(צילום: עינת)
"כולנו מטיילים קצת אחרת. בחוסר ודאות, זה קצת כמו ללכת על חבל דק. אנחנו לא יודעים מה ילד יום, אבל החיים מנצחים. ישראלים אוהבים לטייל ואני חושבת שבינתיים אנחנו עוקבים אחרי כל החדשות ונעשה מה שצריך כדי לא לחזור לבידוד".
לשאלה אם היא ויתר הישראלים שמטיילים לצידה יודעים מתי יחזרו לארץ, ענתה עינת, שמעדכנת בעמוד האינסטגרם שלה אודות חופשתה ביוון בימים אלו, כי "אני חושבת שתראו את כולנו חוזרים חזרה בקרוב. מקווה שיאפשרו לנו לחזור הביתה לפני החורף".