הלילה בחצות ייכנסו לתוקפם המגבלות של הסגר החדש, ורק מי שרכש כרטיסי טיסה לפני הסגר יורשה לטוס. לאחר מכן מי שירצה להמריא יידרש לקבל אישור של ועדת חריגים. קפצנו לנתב"ג לשוחח עם כמה מהנוסעים שנמלטים מישראל רגע לפני הסגר. "החלטתי לטוס כי יש סגר", סיפר בשיחה עם ynet סאמר שטס לדובאי. "אני טס עם חברים, נטייל ננשום קצת, כבר שנה אנחנו בבית ולא יצאנו עם הסגרים והקורונה".
עאזם, חברו של סאמר, אמר כי הוא לא מפחד מהתחלואה במפרץ: "אין מה לעשות, צריך להתרגל לזה, צריך לחיות. נגיע לשם ונבדוק מה המצב ואיך הולך".
נתב"ג, כאמור, יישאר פתוח במהלך ימי הסגר. "הזמנו דרך ישראייר דיל לשבוע הבא כדי שנוכל להספיק לבצע בדיקת קורונה שתהיה בתוקף בכניסה לדובאי", סיפרה ל-ynet לינוי, מאמנת כושר לנשים מאשדוד, שטסה עם חברה לחגוג את יום הולדתה ה-27. "אנחנו יודעות שנצטרך להיכנס לבידוד של שבועיים כשנחזור, אבל החלטנו שלטובת העניין נקריב את השבועיים האלה כדי לצאת מהסגר ולהתרענן במקום אחר".
מי שעוד מיהר לרכוש חבילות נופש לדובאי, הוא אוריאל שיטוס לדובאי ביום ראשון עם אשתו: "כמה אפשר? מיהרתי אתמול לרכוש חבילת חופשה ולרוץ לבצע בדיקת קורונה כדי שנעמוד בכל התנאים לקראת הטיסה".
2 צפייה בגלריה
דובאי בערפל
דובאי בערפל
האם הערפל יגיע גם לדובאי?
(צילום ארכיון: shutterstock)

ואחרי שחוזרים - בידוד בבית או במלונית?

נזכיר כי נוסעים המבקשים לצאת מישראל נדרשים למלא טופס הצהרת "נוסע יוצא מישראל" באתר משרד הבריאות. יש לציין כי נוסעים החוזרים מאנגליה ודרום אפריקה יידרשו להיכנס לבידוד במלונית. החוזרים משאר המדינות יידרשו לבצע בדיקות קורונה בשדה התעופה וייכנסו לבידוד ביתי, תוך התחייבות לביצוע בדיקה נוספת לאחר תשעה ימים. מי שאין ביכולתו להיכנס לבידוד ביתי יופנה לבידוד במלונית.
בחברת ישראייר סיפרו כי ביממה האחרונה נעשו רכישות רבות באתר וההערכה היא שישראלים יזמינו חופשות עד לרגע האחרון. מי שמזמין צריך לקחת בחשבון שעליו לבצע בדיקת קורונה ולדאוג לבקשת ויזה, הליך שיכול להימשך עד 96 שעות. גיל סתיו סמנכ"ל השיווק והמכירות בישראייר אמר כי "סביר להניח שבעוד שבועיים התדירות לדובאי תפחת בשל הסגר. חברות התעופה והתיירות היו הראשונות להיפגע מהמשבר, אני מקווה מאוד שבתום הסגר, בשילוב עם הדרכון הירוק, ניתן יהיה להתחיל להמריא מחדש בצורה מוסדרת".
בחודש שעבר עברו בנתב"ג 206,778 נוסעים בטיסות לחוץ לארץ כאשר היעד העומס ביותר מישראל היה לדובאי עם 66,352 נוסעים (הלוך וחזור), כמות שמהווה 32 אחוזים מכלל הנוסעים. במקום השני איי סיישל עם 15,519 נוסעים (7 אחוזים) ובמקום השלישי איסטנבול עם 13,338 נוסעים (6 אחוזים).
החברה שהטיסה הכי הרבה נוסעים בדצמבר היא אל על עם 44 אלף נוסעים, אחריה ישראייר שהטיסה 22 אלף נוסעים, במקום השלישי ארקיע שהטיסה 21 אלף נוסעים ובמקום הרביעי חברת התעופה פליי דובאי שהטיסה 18 אלף נוסעים.
2 צפייה בגלריה
שלט לנתב"ג
שלט לנתב"ג
אפשר עוד להימלט מהסגר
(צילום: shutterstock)
בחברות התיירות ניסו השבוע לשדר אופטימיות וסימנו את חג הפסח כנקודת מפנה להתאוששות בענף. הסיבות לאופטימיות: קצב החיסונים הגבוה והתקדמות פרויקט "הדרכון הירוק" למתחסנים ולמחלימים מקורונה.
אילן שלו, סמנכ"ל השיווק של קבוצת החברות קווי חופשה, הדקה התשעים ובליק תיירות, אמר בשיחה עם ynet: אנחנו צופים שהחל מאפריל 2021 מיליוני ישראלים יוכלו וירצו לחזור לשגרת חיים של חופשות בטוחות בחו"ל. נתון זה נסמך על גידול דרמטי באתרי קבוצת החברות וכן משיחות שמתקבלות במוקדי ההזמנות".
לדבריו, "קצב ההזמנות הנוכחי משקף אופטימיות. אם בפברואר 2020 התחלנו להרגיש את הדממה של הקורונה בענף התיירות, פברואר 2021 הולך ומסתמן כחודש שבו ענף התעופה והתיירות יראה סימני התאוששות עם גידול בהזמנות, במספר היעדים ובכמות הטסים".
המגמה שמתפתחת כעת בענף התיירות מתבססת על מבצעי תמריץ לחופשות בפסח למחזיקי "דרכון ירוק". השבוע שר הבריאות יולי אדלשטיין ופרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש השתתפו בדיון בוועדת החוקה ופירטו על התקדמות פרויקט "הדרכון הירוק".
הפרויקטור ציין בדבריו כי תוקף הדרכון למתחסנים ולמחלימים יהיה חצי שנה, אך ייתכן שיוארך בהמשך בהתאם לנתונים שיתקבלו לגבי אפקטיביות החיסון. "דרכון ירוק" ישמש תו-מעבר המאפשר כניסה לפעולות. הוא לא יינתן רק למתחסנים, אלא גם למחלימים ולנבדקי PCR ובדיקות מהירות. הוא מונגש על-גבי אפליקציה, בהנפקת טופז פיזי וב-IVR. הוא כולל אישור תו מעבר לבני משפחה וילדים, ויופעל בכפוף למדיניות פתיחת המשק.