בלי לימודים, בלי ספורט מקצועני: בעקבות הזינוק בתחלואה בקורונה וההגעה ליותר מ-8,000 נדבקים ביום, החליטה אמש (יום ג') הממשלה על סגר מהודק, שיחל בסוף השבוע. אילו הגבלות כולל הסגר, עד מתי הוא יימשך ומה בכל זאת יישאר פתוח? ynet עושה סדר.

מתי יתחיל הסגר וכמה זמן הוא יימשך?

הסגר יחל בחצות שבין חמישי לשישי, ובמתכונתו הנוכחית יימשך לפחות שבועיים.

מדוע הוחלט להדק את הסגר ומה מטרתו?

הסגר הרופף, שהוטל לפני שבוע וחצי, לא הוביל לבלימת העלייה בתחלואה וכלל לא נראה שהמטרה שהוצהרה אז - מספר נדבקים קטן מאלף ומקדם הדבקה נמוך מאחד - תושג בקרוב. לצד זאת, העומס על בתי החולים הלך ועלה ומספר חולי הקורונה המאושפזים בהם הגיע ליותר מ-1,500, קרוב לשיא מפרוץ המגפה.
2 צפייה בגלריה
בית ספר גן ילדים סגר קורונה
בית ספר גן ילדים סגר קורונה
בתי ספר וגנים ייסגרו
(צילום: AP, שחר גולדשטיין, מוטי קמחי )

מהם השינויים המרכזים ביחס למצב הנוכחי?

כל מסגרות החינוך מגיל לידה ייסגרו, פרט לחינוך המיוחד. המשמעות היא שהן מעונות היום, הן גני הילדים והן בתי הספר ייסגרו - ללא תלות בציון הרמזור של כל יישוב ויישוב. מגבלת ההתקהלות תוחמר לעד חמישה אנשים במקום סגור ועד עשרה במקום פתוח. מספר מקומות העבודה החיוניים יצומצם. תבוטל האפשרות לספורט מקצועני, כולל הליגות הבכירות - אך קבוצות ליגת העל יוכלו להתאמן.

מהן ההגבלות הנוספות?

כמו בסגר הרופף יותר, גם במהודק תיאסר שהייה בבית מגורים של אדם אחר. בנוסף, המסחר, הבילוי והפנאי ייסגרו במלואם, למעט חיוניים.

מה כן יהיה מותר?

יציאה מהבית עד קילומטר, לימודים בחינוך מיוחד ובפנימיות ששוהים בהן ברצף וללא אפשרות יציאה, ובחינות במקצועות בריאות בלבד. בתחילת ישיבת הממשלה הועלתה הצעה לסגור את רשתות השיווק ב-19:00 מדי ערב, אבל אלו יישארו פתוחות, כמו גם רשתות הפארם.

התחבורה הציבורית תפעל?

כן. לפי המתווה שהציג פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש התפוסה בתחבורה הציבורית תישאר 50%.

האם ניתן יהיה להפגין?

נושא ההפגנות הוחרג מהתקנות כך שניתן יהיה להפגין תוך שמירה על מרחק של שני מטרים ועטיית מסכה. יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר כי פרט לשמירת זכות ההפגנה, הוא עמד על כך שגם הכנסת ובתי המשפט יישארו פתוחים: "גם דמוקרטיה היא צורך חיוני. אף אחד לא ישתמש בסגר כדי לסגור את בתי המשפט".

אפשר יהיה להמריא לחו"ל?

רק מי שרכש כרטיסי טיסה לפני הסגר יורשה לטוס. לאחר מכן מי שירצה להמריא יידרש לקבל אישור של ועדת חריגים.

מה בנוגע לכניסה לישראל?

נכנסים לישראל מ"מדינות מסוכנות", שעדיין לא הוגדרו, יועברו לבידוד במלוניות כדי למנוע את התפשטותן של המוטציה הבריטית והדרום אפריקנית. הם יוכלו לצאת מבידוד רק בכפוף לבדיקות. כל זאת, ימים ספורים לאחר ביטול חובת הבידוד במלוניות לחוזרים מחו"ל.

האם יהיה פיצוי לבעלי העסקים ולעובדים שייפגעו?

היום - רגע לפני שהכנסת יוצאת לפגרה - צפוי אישור סופי של תוכנית הרחבת הסיוע לעצמאים ולעסקים. אלו פרטיה המלאים.

כמה יעלה הסגר למשק?

על פי ממלא מקום מנכ"ל משרד האוצר ערן יעקב, העלות של סגר כזה עלולה להגיע לשלושה עד ארבעה מיליארד שקלים לשבועיים.

מתי הוא יסתיים?

הממשלה לא קבעה מדד שיוביל ליציאה מהסגר, ולפחות כרגע הוא נקבע לשבועיים. עם זאת, תיתכן כמובן הארכתו, בתלות בנתוני התחלואה.
2 צפייה בגלריה
אחר הצהריים בנתב"ג : מאות ממתינים לועדת חריגים
אחר הצהריים בנתב"ג : מאות ממתינים לועדת חריגים
נכנסים לישראל מ"מדינות מסוכנות" יועברו לבידוד במלוניות. נתב"ג

מה עדיין לא ידוע?

שר החינוך יואב גלנט ביקש לאפשר קיום בחינות מתכונת לתלמידי כיתות י"א-י"ב וכן לאשר להם להגיע שלוש פעמים בשבוע ללמידה בקבוצות קטנות על מנת להתכונן לבחינות הבגרות, אם הסגר יימשך יותר משבועיים. לא ברור אם הצעות אלו יאושרו.
גם לא ברור בדיוק מהם מקומות העבודה שיוחרגו על ידי שרי האוצר והבריאות.
השר אופיר אקוניס דרש בישיבת הממשלה לסגור את המעברים ביהודה ושומרון, ואמר כי מדובר ב"יבוא אדיר של קורונה". בהקשר לכך הוחלט כי בנוגע לענף הבנייה - ראש הממשלה, שר הביטחון ושר האוצר יסכמו את המדיניות בנושא זה, הקשור במדיניות כניסת פלסטינים לישראל.

מתי נדע סופית מה נסגר ומה נשאר פתוח?

עד הבוקר ינוסחו התקנות המפורטות הכוללות את כל הפרטים הקטנים ויועברו לאישור הממשלה.
פורסם לראשונה: 23:47, 05.01.21