6 צפייה בגלריה
תיירים בירושלים
תיירים בירושלים
התיירות בירושלים ספגה פגיעה קשה
(צילום: shutterstock)
חופשת הקיץ כבר נמצאת בעיצומה, אך עבור רוב הישראלים, שרגילים לבלות את חופשות הקיץ שלהם מעבר לים, הציבה התקופה הנוכחית אתגר לחופשת קיץ אחרת - מקומית. לכאורה נראה שהמטיילים והנופשים צובאים על המלונות, הצימרים, בתי הארחה ומתחמי הקמפינג, אך נתונים שהגיעו לידי ynet מצביעים על כך שהביקוש לתיירות פנים נמצא דווקא במגמת ירידה.
במהלך שנת 2019 נרשמו 9.2 מיליון יציאות לחו"ל של ישראלים, כאשר רבים יצאו לחו"ל יותר מפעם אחת. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי כרבע מכלל היציאות לחו"ל (2.4 מיליון) נרשמו בחודשי הקיץ (יולי-אוגוסט). עם זאת, למרות שיעור הנסיעות האפסי לטיולים לחו"ל בקיץ 2020 בצל משבר הקורונה, נראה כי הישראלים לא המירו את היעדים מעבר לים ביעדים בארץ.
מבדיקה שנערכה ב-Google Trends בנוגע לביקושים לתיירות פנים, עולה כי חלה ירידה של 2% בביקוש לתיירות פנים בחודש יולי 2020 לעומת חודש יולי אשתקד. לעומת זאת, בחודש יוני 2020, המגמה הייתה הפוכה וחל גידול ניכר של 19% בביקוש לתיירות פנים לעומת יוני 2019.
6 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
ירושלים - צניחה של 32% בביקוש לתיירות פנים
(צילום: shutterstock)
6 צפייה בגלריה
נמל תל אביב
נמל תל אביב
ירידה בביקושים גם בתל אביב
(צילום: shutterstock)
את הנתון המפתיע ניתן אולי להסביר במצב הכלכלי המורכב שרבים מהישראלים נמצאים בו, מצב שהולך ומחריף ככל שחולפים החודשים ומשבר הקורונה רחוק מסיומו. מאידך, ייתכן גם שרבים נמנעו מוויתור על התוכניות לחופשה בחו"ל ולא הזמינו חופשה בארץ מתוך ציפייה לפתיחת השמיים שתוכננה במקור לאמצע הקיץ, אך בוטלה בסופו של דבר.
"התיירות נראית פורחת, אך זו אחיזת עיניים", אומר יועץ התיירות גיל חובב, יו"ר מטה עתיד התיירות - שהוקם כהתאגדות של כלל הארגונים העוסקים בתחום התיירות בארץ, בעקבות הפגיעה הקשה של משבר הקורונה בענף. "אתרי תיירות רבים נשענים על התיירות הנכנסת - מהגלריות בצפת, דרך אתרי השיט בכינרת ועד לאטרקציות ולבתים מארחים בנגב – והם על סף קריסה. גם המלונות שעל פניו נראה שעובדים, מחכים בצימאון עם כוח אדם והוצאות גבוהות לקליטת תיירים".
לדבריו, "היום הקובע לבחינת הצלחת התנהלות הממשלה בטיפול בענף התיירות הוא יום אחרי סוכות - אז צפויה התרסקות של מפעילי התיירות, משום שבימים אלו תיירות הפנים נשענת בעיקר על טיולים מאורגנים וקבוצות, וזה שוק שייעלם אחרי החגים. אין לממשלה שום אסטרטגיה איכותית נראית לעין, רק סתימת חורים וכיבוי שריפות".
6 צפייה בגלריה
הפגנת ענף התיירות במשרד האוצר ורחבת הכנסת
הפגנת ענף התיירות במשרד האוצר ורחבת הכנסת
30 ביוני: אנשי ענף התיירות מפגינים ליד הכנסת
(צילום: אלי מנדלבאום)

טבריה וים המלח בעלייה, ירושלים בירידה

עוד עולה מנתוני גוגל כי חלו בקיץ הזה שינויים בהעדפותיהם של הישראלים בכל הקשור ליעדים המקומיים לחופשה. בעוד הביקושים לחופשות בערים המרכזיות בארץ, כמו ירושלים (32%-), תל-אביב (4%-) וחיפה (20%-) נמצאים במגמת ירידה דרמטית, הביקוש לחופשות באילת (12%+) ובטבריה (42%+) ממשיך לעלות.
אינפו
הנתונים בגרפים מתייחסים לכמות החיפושים בגוגל שביצעו ישראלים שהתעניינו בחופשה בארץ, יחסית לתקופה המקבילה אשתקד.
6 צפייה בגלריה
אילת
אילת
אילת - עלייה בביקושים, ירידה בתפוסה
(צילום: shutterstock)
עם זאת, גם לאחר העלייה הניכרת בביקוש לחופשות בטבריה, אזור זה נמצא רק במקום החמישי מבחינת העדפות הישראלים לחודשי הקיץ. בראש הרשימה ובפער ניכר מהיעדים האחרים עדיין נמצאת העיר אילת, אחריה ים המלח, תל אביב וירושלים. בתחתית רשימת היעדים המבוקשים נמצאת העיר חיפה.
על פי נתוני התאחדות המלונות, בשבועיים האחרונים של יולי 2020 נרשמו במלונות בתל אביב 15% תפוסה באמצע השבוע וכ-50% תפוסה בסופי השבוע – לעומת תפוסה ממוצעת של 81.4% בחודש יולי 2019. במלונות בירושלים נרשמו 25-20% תפוסה באמצע השבוע ו-40-30% בסופי השבוע של יולי 2020, לעומת תפוסה ממוצעת של 62.9% ביולי אשתקד.
במלונות באילת, נרשמה ביולי 2020 תפוסה של כ-70% באמצע השבוע ו-85% בסופי השבוע – לעומת תפוסה ממוצעת של 87.9% ביולי 2019. רק במלונות בים המלח נראה שהביקוש לחדרי מלון לא נפגע משמעותית לעומת השנה שעברה, ואולי אפילו עלה: ביולי 2020 נרשמה באמצע השבוע תפוסה של כ-40% ובסופי השבוע של כ-80% - לעומת תפוסה ממוצעת של 69.1% ביולי אשתקד.
בכירה בענף המלונאות אמרה ל-ynet בתגובה לנתונים כי "הירידה בביקושים נראית באופן מובהק בשלל מלונות ברחבי הארץ. כשיש כל כך הרבה מובטלים במשק, עובדים שנמצאים בחל"ת וחוסר ודאות טוטאלי, הישראלים חושבים על כל שקל שהם מוציאים מהכיס. אנחנו באמצע אוגוסט והמצב יחסית נסבל, אבל מפחיד לחשוב מה יקרה בענף מתחילת ספטמבר או במהלך החורף. המלונות יהיו ריקים לגמרי באמצע השבוע וגם בסופי השבוע".
תכנון חופשה לפי ההגבלות ביעד הנבחר
בינתיים, בזמן שחלק מהמדינות בעולם נפתחו מחדש לתיירות עם בואו של הקיץ, מציינים בגוגל כי חיפושי יעדים לחופשה נמצאים במגמת עלייה.
בשל העובדה שההשפעה של הקורונה אינה גורפת ומשתנה מיעד ליעד - והצורך להתעדכן במידע המדויק ביותר עבור תיירים בכל מדינה - השיקה גוגל מספר פיצ'רים חדשים בגוגל נסיעות שיסייעו למי ששוקל לטייל בחו"ל בקרוב, וחלק מהנתונים רלוונטיים גם לתיירות פנים.
כיום, כל מי שמחפש בגוגל מידע על מלונות, טיסות והמלצות לפעילויות בחו"ל, מקבל הודעה על מגבלות והנחיות לתיירים ביעד הספציפי. לאחרונה גם השיקה החברה התראות שמעדכנות נהגים לגבי מחסומי קורונה ומגבלות למסלול הנסיעה שלהם במפות גוגל.
6 צפייה בגלריה
גוגל טראוול
גוגל טראוול
חיפוש מידע בעידן הקורונה
(Google)
הכלים החדשים באתר גוגל נסיעות יאפשרו לכל המשתמשים שמחפשים יעד לחופשה לקבל גם מידע עדכני בנוגע לשיעור תפוסת המלונות ושיעור הטיסות הפנויות לכל יעד ויעד בעולם. כמו כן, יוצג בפני המשתמשים מידע על מספר חולי הקורונה ביעד שבו בחרו.
בנוסף, בעידן הנוכחי המאופיין בחוסר ודאות, רבים עדיין חוששים להזמין חופשה בחו"ל בגלל מדיניות הביטולים. יש מלונות וצימרים רבים בארץ ובעולם אשר מבינים זאת ומציעים כעת אפשרות לביטול בחינם - כדי לתת למטיילים ביטחון וגמישות בעת תכנון חופשתם. הכלים החדשים של גוגל יאפשרו גם לחפש מלונות או צימרים תוך ביצוע סינון שיציג רק חדרים או נכסים עם מדיניות ביטול בחינם.
אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונות, מסר בתגובה: "מלונות עירוניים יכולים להציע חופשה נפלאה. הישראלים היודעים ליהנות מאוד בערי העולם השונות מגלים מחדש את מה שיש לערי ישראל להציע וזהו רווח כפול לכולם - לנופשים, לאטרקציות, למסעדות ולמלונות".