3 צפייה בגלריה
שדה תעופה בימי קורונה
שדה תעופה בימי קורונה
שדה תעופה בימי קורונה
(shutterstock)
מה קורה עם מודל ה"מדינות הירוקות"? הפיילוט שעליו שקדו ברשות שדות התעופה, במשרד החוץ ובמשרד התיירות - הכולל את איי סיישל, קפריסין, יוון, דרום קוריאה, סלובניה, מונטנגרו, גאורגיה, קרואטיה, בולגריה, אוסטריה וליטא - עדיין לא יצא לדרך, לאור החלטות משרד הבריאות.
המשמעות: גם לאחר שיותר לישראלים להגיע לאותן מדינות, עם שובם ארצה הם יידרשו להיכנס לבידוד של 14 יום, דבר שמהווה חסם משמעותי בדרך לחידוש התיירות מישראל. גורמי תעופה בכירים טענו כי משרד הבריאות גורר רגליים בעניין ומסרב לאפשר חזרה הדרגתית לשגרה בדומה לנעשה באירופה.
האם ישראלים יכולים לטוס לנפוש במדינות האיחוד האירופי? נכון לעכשיו, ייתכן שהחל מ-1 ביולי. נציבות האיחוד האירופי החליטה להסיר מגבלות כניסה של תיירים מחוץ לאירופה בהדרגה עד ה-30 ביוני, כך שתיירים יוכלו להיכנס ל-30 מדינות החל מ-1 ביולי.
המדינות שנכללות במסגרת הסכם שנגן ומשויכות אליו הן אוסטריה, בלגיה, דנמרק, פינלנד, צרפת, גרמניה, יוון, איטליה, לוקסמבורג, הולנד, פורטוגל, ספרד, שבדיה, סלובניה, אסטוניה, לטביה, ליטא, פולין, צ'כיה, סלובקיה, הונגריה, מלטה, קרואטיה, שוויץ, ליכטנשטיין, קפריסין, בולגריה, רומניה, איסלנד ונורווגיה.
וישראל? הנציבות המליצה שמדינות האיחוד יהיו מתואמות ביניהן כשאחת הדרישות היא הדדיות. המשמעות: כל עוד ישראל לא מאפשרת כניסת זרים לישראל (בשלב זה עד ה-1 ביולי לפחות) יתקשו מדינות באירופה לאפשר כניסת תיירים מישראל.

אז לא לבנות על נופש ביוון? משגרירות ישראל באתונה נמסר כי "יוון מצייתת להנחיית האיחוד האירופאי בדבר איסור כניסת תיירים ממדינות שאינן חברות האיחוד. האיסור הזה תקף בכל מדינות האיחוד לכל הפחות עד ה-1 ביולי וחל על כל המדינות מחוץ לאיחוד".
כתבנו איתמר אייכנר מוסיף כי ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס יגיע מחר לביקור בישראל יחד עם 6 שרים וסגן שר אחד. עד לפני שבוע הייתה ציפייה בשתי המדינות שנגיע למצב שישראלים שנוסעים ליוון לא יצטרכו בידוד בכניסה ליוון ובחזרה שלהם לישראל. אולם נכון להיום, בשל נתוני התחלואה הגבוהים בישראל, היוונים מבינים שזה לא ריאלי לעשות את זה, אבל מבקשים לקבל מישראל "אופק לפתרון". הציפייה היוונית שישראל תציג גישה חיובית לחידוש התיירות גם אם כרגע שתי המדינות לא יוכלו להציג זאת עם תאריך מדויק.
יוון, כאמור, תיפתח למדינות האיחוד האירופי החל מה-15 ביוני. בשלב זה ישנה הנחייה של האיחוד האירופי שאוסרת על מדינות האיחוד לקבל אזרחי מדינות מחוץ לאיחוד ולכן כרגע ישראלים שנושאים דרכונים ישראלים לא יוכלו להיכנס ליוון. ההערכה בישראל היא שבשל העלייה בתחלואה היוונים ידחו את כניסת הישראלים מעבר ל-1 ביולי.
3 צפייה בגלריה
לא צריך אי טרופי רחוק: חוף פרדייז
לא צריך אי טרופי רחוק: חוף פרדייז
קורפו, יוון. עדיין רחוק
(צילום: שירי הדר)
ומה בנוגע לקפריסין? קפריסין היא המדינה היחידה שמחריגה את עצמה ממדינות האיחוד האירופי. בשבוע שעבר היא הורידה את ישראל מדירוג A (שפוטר צורך בדיקות קורונה ובבידוד) לקטגוריה B, זאת לאור התגברות התחלואה בארץ. המשמעות: ניתן להיכנס לקפריסין עם הצגה של בדיקת קורונה שנעשתה עד 72 שעות לפני הטיסה, ואין חובת בידוד. בשבוע הבא צפוי להגיע לישראל נשיא קפריסין בלוויית 5 משריו.
האם ניתן לטוס למדינות שחברות תעופה מהן מחדשות את טיסותיהן לישראל? לא בהכרח. למרות שחברות תעופה החלו בחודש האחרון לשוב לפעילות הדרגתית בישראל, עדיין מדינות - בעיקר מאירופה - מגבילות כניסת תיירים. ישנן מדינות שידרשו מישראלים להיכנס ל-14 יום בידוד עם הכניסה אליהן וישנן מדינות שאף ידרשו מהנוסע לעבור בדיקת קורונה עם ההגעה למדינה או להגיע עם בדיקה שנערכה 48 שעות לפני ההמראה.
בלוח הטיסות בנתב"ג יש טיסות רבות של וויז אייר למדינות אירופאיות כגון הונגריה, אוסטריה, רומניה, וגם לופטהנזה מפעילה טיסות למינכן ולפרנקפורט. ישראלים יכולים לעלות על טיסות אלו? תיירים ישראלים לא יורשו לעלות על טיסות אלו כל עוד אינם מחזיקים בוויזות מיוחדות, כגון ויזת עבודה או ויזת סטודנט.
3 צפייה בגלריה
נתב"ג - עדיין שומם
נתב"ג - עדיין שומם
נתב"ג - עדיין שומם
(צילום: יריב כץ)
האם ישראלים יכולים לטוס למונטנגרו? מוטנגרו בדרום הבלקן היא אחת מהמדינות שהצהירו כי לא יחייבו ישראלים המגיעים אליהן בחובת בידוד של 14 יום. אולם, לאור העלייה ברמת התחלואה בישראל והחשש מהתפרצות של גל שני הסירה מונטנגרו בשלב זה את ישראל מרשימת המדינות שהמגיעים מהן מקבלים פטור מבידוד, ולכן טיסות "ישראייר" למדינה לא יחודשו בשלב זה.
האם ישראלים יכולים לטוס לגאורגיה? מסתמן שישראלים יוכלו לטוס לגיאורגיה החל מ-1 ביולי, כל עוד לא תחול הידרדרות דרמטית במצב התחלואה בישראל. לדברי שגריר גאורגיה בישראל לאשה ז'אבנייה על ישראלים לא תחול חובת בידוד של 14 יום עם הגעתם למדינה. יחד עם זאת עדיין לא החליטו בטביליסי אם ישראלים יידרשו לעבור בדיקת קורונה בנמל התעופה או שיידרשו להביא עמם אישור רפואי.
האם ישראלים יכולים לטוס לארה"ב? ישראלים עם ויזה יכולים לטוס לארה"ב והם לא נדרשים בחובת בידוד של 14 יום עם הגעתם. חברת התעופה יונייטד איירליינס שמפעילה קו לניוארק לא הפסיקה את פעילותה גם בשיאו של המשבר ולאחרונה גם חברת "דלתא" חידשה את טיסותיה לניו יורק.