התפשטות נגיף הקורונה פגעה קשות בתנועת המטוסים ברחבי העולם, בין היתר בגלל הגבלות שהטילו ממשלות על כניסת תיירים ואזרחים זרים לשטחיהן וחובת בידוד למשך שבועיים לאלו המגיעים מבחוץ. אולם, מאז שיא המשבר שנרשם בחודש מרץ חודשה תנועת המטוסים בהדרגה. ב-15 ביוני חודשה תנועת המטוסים בין מדינות אירופה והחל מ-1 ביולי נפתחו השמיים לעוד 14 מדינות מחוץ ליבשת, דבר שנראה היטב בתוכנות מעקב אחרי תנועת מטוסים כדוגמת פלייטרדאר24 (FlightRadar24).
ניתוח תנועת המטוסים בארבעת החודשים האחרונים מראה כי מאז חודש מרץ, עלתה תנועת המטוסים בצורה דרמטית מעל אירופה, כאשר המרחב הישראלי והמזרח התיכון נותר ריק יחסית. כך, ב-3 במרץ נראו השמיים מעל אירופה מלאים, אולם במהלך החודש, עם הגבלות הממשלות, חלה ירידה חדה.
חודש לאחר מכן, ב-3 באפריל, נראית תנועת המטוסים דלילה למדי כאשר רוב מטוסי הנוסעים משמשים להובלת מטען. ב-3 במאי נמשכה המגמה שבה נראית תנועת מטוסים דלילה יחסית, אולם חודש לאחר מכן, ביוני, נראית עלייה משמעותית בתנועת המטוסים מעל אירופה. ב-3 ביולי, לאחר החזרת הטיסות בין מדינות אירופה וממדינות נוספות מחוץ ליבשת, נראה גידול דרמטי ומשמעותי בתנועת המטוסים מעל אירופה. בישראל, נמשך הדילול התעופתי.
2 צפייה בגלריה
מעקב תנועת מטוסים בתקופת הקורונה
מעקב תנועת מטוסים בתקופת הקורונה
מעקב תנועת מטוסים בתקופת הקורונה
(flightradar24)
בעוד האיחוד האירופי הכין תוכנית סדירה לחזרה הדרגתית לחידוש התעופה, בישראל לא נראה בשלב זה כל תכנון עתידי. עם העלייה ברמת התחלואה ואיבוד השליטה בכמות המאובחנים, מביעים גורמי תעופה בכירים חשש מנזק בלתי הפיך לענף התעופה בין היתר בגלל איבוד כשירות של צוותי האוויר ונזק בלתי הפיך לחברות התעופה.
באירופה הוחלט להכניס ליבשת החל מ-1 ביולי תיירים ללא חובת בידוד מ-14 מדינות: אלג'יריה, אוסטרליה, קנדה, גאורגיה, יפן, מונטנגרו, מרוקו, ניו זילנד, רואנדה, סרביה, דרום קוריאה, תאילנד, תוניסיה ואורוגוואי.
בבריטניה, שהייתה בחודש מאי במקום הראשון באירופה במספר הקורבנות עם יותר מ-32 אלף מתים מהנגיף (מקום שני בעולם אחרי ארה"ב), מתכננים לפתוח ביום שישי הקרוב את התיירות למדינות נוספות מעבר לרשימה האירופית, כדוגמת אנדורה, ג'מייקה, סיישל ועוד.


2 צפייה בגלריה
נתב"ג שומם
נתב"ג שומם
נתב"ג שומם
(צילום: סיון פרג'- רשות שדות התעופה)
בסוף השבוע הזהיר מנכ"ל נתב"ג שמואל זכאי מפני נזק בלתי הפך לענף התעופה הישראלי. "תעופה אזרחית מורכבת מכשירות ארוכה ומורכבת של טייסים, מטוסים, צוותי קרקע. כולם איבדו כשירות", כתב זכאי בפייסבוק. "להחזיר אותם לתפעל תעופה יעילה ובטוחה ייקח חודשיים. המשמעות של המשך המצור האווירי היא נזק אסטרטגי עצום. עסקים התלויים בעולם התעופה מושבתים חמישה חודשים.
"במשבר, בכל משבר, צריך מנהיגות שמבוססת קודם כל על דוגמה אישית. 'ממני תראו וכך תעשו'. על יצירתיות, תחכום וניהול סיכונים - ובעיקר על אומץ לקחת החלטות ולשנות מציאות. קיפאון מחשבתי ומעשי הוא ההפך ממנהיגות. זה ההבדל בין לנהל לבין להתנהל. אנו ימים לפני הגעה לנקודת האל-חזור. נקודה שממנה תידרש תוכנית שיקום ארוכה, יקרה ומסוכנת".