רשות הטבע והגנים החליטה לקדם חקיקה שתאפשר לה להגדיר שעות לרחצה נפרדת לנשים ולגברים במקורות מים בכלל שמורות הטבע והגנים הלאומיים. כך עולה ממכתב ששלחה הרשות אל משרד המשפטים - והגיע לידי ynet.
לקריאת המכתב המלא - הקליקו
את המכתב, שעליו חתום היועץ המשפטי עו"ד אופיר בר-טל, שלחה רשות הטבע והגנים בתגובה להמלצה של משרד המשפטים להשהות את הפיילוט התקדימי שהיה אמור להתקיים בספטמבר האחרון בחלק מהבריכות של שמורת עינות צוקים שבצפון ים המלח. הפיילוט פורסם לראשונה ב-ynet ועורר סערה גדולה, ולאחר כמה ימים הוחלט להשהותו.
בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת בנובמבר ציין מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין כי ברשות הטבע והגנים התכוונו לבצע את הפיילוט גם במקומות נוספים בארץ. לדבריו, "הציבור הרחב נהנה מתי שהוא רוצה, בעיקר בסופי שבוע, והציבור הדתי לא יכול ליהנות כמעט בסופי שבוע, ולכן חשבנו שזה פיילוט מידתי ואנחנו חושבים שצריך לחזור אליו".
הוא הוסיף כי הפיילוט נוצר בעקבות בקשות של יהודים דתיים. "אחרי עשרות שנים של קיפוח והדרה אותם ציבורים התייאשו", אמר גולדשטיין.
יו"ר הוועדה, ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו, תקף: "אין פה שום רצון לקדם את מעמד האישה, אלא רצון לייצר מציאות של כיבוש זוחל של הדרת נשים במרחב הציבורי. מדינת ישראל התקיימה 72 שנה ללא הפרדה. יש בהליך מקום מדרדר ומסוכן משום שמחר זה יהיה בסופרים ויש חשש. הנושא גדול מהרחצה בעינות צוקים משום שיש מחלוקת על תפיסות עולם. אפשר לראות מה היה בכותל לפני מאה שנה מבחינת הפרדה ומה יש עכשיו. כל שנה החומה נהיית יותר גבוהה".
3 צפייה בגלריה
עינות צוקים
עינות צוקים
עינות צוקים
(צילום: ערן קרוזאל, רשות הטבע והגנים)
3 צפייה בגלריה
בריכה בעינות צוקים
בריכה בעינות צוקים
בריכה בעינות צוקים
(צילום: ערן קרוזאל, רשות הטבע והגנים)
דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אמרה במהלך הדיון לחברי הוועדה: "אנחנו נמצאים בעיצומו של דיון עם כל הגורמים הרלוונטיים, והוא עוד לא מוצה". זילבר הדגישה כי "על פי חוק, לרשות הטבע והגנים אין סמכות מפורשת לביצוע הפרדה. לא ברור מה היקף הפניות שהגיעו בנושא והאם יש איזו מצוקה אמיתית".
עם זאת, במכתב שנשלח בשבוע שעבר למשרד המשפטים טוענת רשות הטבע והגנים כי הפיילוט לא היווה אפליה או הדרה האסורה על פי החוק. "קביעת שעות לרחצה נפרדת בצורה מידתית וסבירה תוך מזעור הפגיעה בציבור שאינו מעוניין בה למינימום, אינה מהווה פגיעה בעקרון השוויון ומשכך אינו מצריך הסמכה חוקית מפורשת להפרדה".
אולם, "כדי שלא לעכב את הפיילוט האמור", נכתב, "נתחיל בקידום בחינת החקיקה הנדרשת".
3 צפייה בגלריה
שאול גולדשטיין
שאול גולדשטיין
מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין
(צילום: יריב כץ)
ארגון "בצלמו", שמגדיר את עצמו כארגון זכויות אדם ברוח יהודית, פנה עוד לפני ההחלטה על הפיילוט אל משרד המשפטים בדרישה לאשר מועדים נפרדים לנשים ולגברים במסלולי הליכה בטבע הכוללים מקורות מים. בתגובה להחלטה הנוכחית של רשות הטבע והגנים מסר מנכ״ל הארגון שי גליק: ״אנחנו מברכים על ההחלטה שמוכיחה שגם בהיבט המשפטי מדובר בסוגייה פשוטה ביותר. אנו קוראים ליועמ"ש לא להתמהמהה ולהפסיק לפגוע בזכויות האדם של הציבור הדתי והחרדי ולהורות מיידית עוד הקיץ על הפעלת ההיתר להפרדה במידה כמובן. ככל שהוא יסרב אנחנו קוראים לנציגי הציבור בכנסת ובממשלה לפעול להעברת חוק המאפשר רחצה בשמורות טבע בהפרדה בצורה מידתית".