ביום חמישי בכיר בענקית הלואו-קוסט האירית ריינאייר אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי החברה תשוב להפעיל בקיץ לוח טיסות מלא לישראל, זאת לאחר שלא נחתה בנתב"ג מאז פברואר 2024. באותו ערב עדיין לא ניתן היה להזמין כרטיסים בקווים לישראל, אך בסוף השבוע, במסגרת מבצע מכירות ליעדים שונים באירופה, נפתחה באתר ההזמנות של ריינאייר האפשרות להזמין כרטיסים במחירים מוזלים מהרגיל בקווים לישראל, וניתן היה לגלות לראשונה לאן תטוס החברה ומה יהיה טווח המחירים.
2 צפייה בגלריה
מטוסים של ריינאייר
מטוסים של ריינאייר
מטוסים של ריינאייר - עוד כמה חודשים שוב בנתב"ג
(צילום: shutterstock)
נתחיל עם רשימת היעדים. ריינאייר תפעיל קווים מנתב"ג לפאפוס, אתונה, רומא, בודפשט, וינה, ברלין, באדן-באדן, ממינגן (גרמניה), בריסל, ליטא, מלטה, קרקוב, פונזן ובוקרשט.
חלק מהקווים יחלו לפעול בסוף חודש מרץ וחלק בימים הראשונים של חודש אפריל. אז כמה זה יעלה? מצאנו באתר כרטיס הלוך לפאפוס בין ה-1 ל-6 באפריל במחיר שנע בין 72 ל-89 אירו, וכרטיס חזור במחיר של 49 אירו. כל המחירים אינם כוללים טרולי או מזוודה. הוספת טרולי עולה בין 18.50 אירו ל-20 אירו לכיוון, תלוי ביעד.
נמשיך עם דוגמאות נוספות. רומא, בין התאריכים 31 במרץ עד 5 באפריל – כרטיס הלוך עולה 71 אירו וכרטיס חזור עולה 80 אירו.
בודפשט: בין 1 ל-5 באפריל – 94 אירו הלוך ו-73 אירו חזור.
וינה: בין 30 במרץ ל-4 באפריל – 51 אירו לטיסת הלוך, ו-72 אירו לטיסת חזור.
אתונה: בין התאריכים 1 באפריל עד ה-5 באפריל –84 אירו הלוך, ו-84 אירו חזור.
מלטה: מצאנו כרטיס הלוך ב-1 באפריל במחיר של 51 אירו, וחזור ב-8 באפריל ב-59 אירו.
ברלין: טיסת הלוך ב-2 באפריל עולה 90 אירו, וטיסת חזור באותו מחיר.
נציין כי ברשות שדות התעופה אמרו בעבר כי טרמינל 1, הטרמינל של טיסות הפנים והלואו-קוסט, ייפתח בתחילת חודש אפריל, המועד שבמקרה או שלא במקרה נבחר על ידי ריינאייר לחידוש הטיסות. נזכיר גם כי ישראל עדיין נמצאת במצב מלחמה וכפי שניסיון העבר מלמד – הסלמה בירי לעבר ישראל עלול להביא לשינוי תוכניות בקרב חברות תעופה ולביטול קווים וטיסות מתוכננות, ויש לקחת את זה בחשבון כאשר מזמינים כרטיסים בחברות זרות.
"צריך לקחת בחשבון שמדובר בסיכון מחושב, מצד אחד יש כאן הזדמנות לרכוש טיסות זולות לפסח ולקיץ במחירים שבסבירות גבוהה יוכפלו וישולשו ככל שנתקרב למועדי הטיסות, אך מצד שני חשוב לקחת בחשבון שיש סיכון שהטיסות יבוטלו אם המצב הביטחוני לא יאפשר את חזרת חברת התעופה"
יניב לניס, מייסד אתר טיסות סודיות, אמר בשיחה עם ynet: "הרבה ישראלים נרתעים לפני שהם מזמינים כרטיסים בחברת תעופה שטרם חזרה לארץ, כמו ריינאייר, ואני יכול להבין אותם. צריך לקחת בחשבון שמדובר בסיכון מחושב, מצד אחד יש כאן הזדמנות לרכוש טיסות זולות לפסח ולקיץ במחירים שבסבירות גבוהה יוכפלו וישולשו ככל שנתקרב למועדי הטיסות, אך מצד שני חשוב לקחת בחשבון שיש סיכון שהטיסות יבוטלו אם המצב הביטחוני לא יאפשר את חזרת חברת התעופה. על אף הביקורת המוצדקת כלפיי האירים, בסופו של דבר השיקולים של ריינאייר הם מסחריים. אם הם יראו הזדמנות לטוס בצורה יציבה ורווחית בשוק אחר הם יעשו זאת. אני מצפה ממשרד התחבורה ורשות שדות התעופה להכריז כבר היום על מועד פתיחת טרמינל 1 בשביל לתמוך בחברות התעופה שפועלו ממנו ולאפשר מחירים נמוכים יותר לצרכנים".
בתוך כך, חברת הלואו-קוסט ההונגרית וויזאייר, שמפעילה כעת טיסות בקו תל אביב-לרנקה, תרחיב החל מיום רביעי את פעילותה בישראל ותפעיל קווים לאבו-דאבי, רומא ומילאנו, לונדון, ורשה, קרקוב ובודפשט.
2 צפייה בגלריה
מטוס וויזאייר
מטוס וויזאייר
וויזאייר, מרחיבה את הפעילות בישראל
(צילום: shutterstock)
נזכיר כי מרבית חברות התעופה הגדולות בעולם טרם שבו לטוס לישראל. הקו לארה"ב מופעל על ידי אל על בלבד, וגם אייר פראנס ובריטיש איירוויז טרם חידשו את הטיסות לנתב"ג. גם קבוצת לופטהנזה, שכוללת את החברות לופטהנזה איירליינס, סוויס, אוסטריאן איירליינס, בראסלס איירליינס ויורו ווינגס, האריכה את השעיית טיסותיה לישראל עד 31 בינואר 2025 (כולל), ולא ברור אם תאריך פעם נוספת.
בדו"ח סיכום שנת 2024 שפרסמה לאחרונה רשות שדות התעופה נכתב כי "בשנה החולפת ולאורך כל המלחמה, כ-20 חברות תעופה בינלאומית המשיכו לטוס ארצה והציעו לנוסע הישראלי מגוון של כ-50 יעדים. חמשת היעדים הפופולאריים שבהם היו יוון עם למעלה מ-1.8 מיליון נוסעים, ארה"ב עם כ-1.4 מיליון נוסעים, קפריסין עם כמיליון נוסעים, איחוד האמירויות עם כ-890 אלף נוסעים וצרפת עם כ-850 אלף נוסעים. חברות התעופה שהובילו את מרבית תנועת הנוסעים בנתב"ג בשנת 2024 היו אל על עם כ-6.5 מיליון נוסעים, ישראייר עם כ-1.4 מיליון נוסעים, ארקיע עם כמיליון נוסעים, וכן פליי דובאי ובלו בירד עם כחצי מיליון נוסעים כל אחת".
בנוסף לנתב"ג, החלו לפעול לאחרונה טיסות מחיפה לקפריסין ולאתונה, והחל מהחודש הבא ישראייר תחל להפעיל טיסות לאתונה משדה רמון, בכך לראשונה מזה שנים רבות ניתן יהיה לטוס לחו"ל משלושה שדות תעופה שונים בישראל.