4 צפייה בגלריה
בואינג 787 של חברת האינאן איירליינס
בואינג 787 של חברת האינאן איירליינס
בואינג 787 של חברת האינאן איירליינס
(צילום: shutterstock)
הטיסות בין ישראל לסין, וליעדים נוספים במזרח, מתחדשות בקצב הולך ועולה לאחר יותר משנתיים שבהן הקווים היו רדומים כמעט לחלוטין. חברת התעופה הסינית האינאן איירליינס, שהשיקה השבוע את קו הטיסות הישירות לשנג'ן, הודיעה הבוקר (יום ה') על פתיחת קו נוסף לסין, הפעם לעיר שנגחאי. הטיסות יופעלו בימי חמישי החל מ-22 בדצמבר במטוסי בואינג 787 (דרימליינר).
חברת התעופה הסינית יכולה כמובן לטוס באין מפריע מעל עומאן וסעודיה, דבר שלא מתאפשר לחברות הישראליות בעקבות הסירוב של עומאן לאפשר למטוסים ישראלים לטוס מעל שטחה. אולם, בהודעה שפרסמה האינאן איירליינס מפנה החברה אצבע מאשימה כלפי רשות התעופה האזרחית בישראל ומאשימה אותה בהתערבות לא הוגנת.
בהודעה נכתב: "בתחילת הדרך טיסות האינאן אירליינס, הן משנג'ן והן משנגחאי, יטוסו בנתיב הדרומי מעל סעודיה, אך בשל לחץ של חברת אל על, רשות התעופה האזרחית הודיעה לחברה כי בהמשך תיאלץ לטוס בנתיב הצפוני הארוך והיקר יותר. הודעה זו תפסה את החברה בהפתעה ובכוונת הרשויות בסין לעמוד על טיבה".
מנכ"ל האינאן אירליינס ישראל אנדי וויי מסר: "אנחנו משוכנעים שפתיחת הקו לשנגחאי מהווה סנונית נוספת לשובם של התיירים ואנשי העסקים הסינים לישראל, וחזרתם של הישראלים לסין. אנו מקווים להגביר את תדירות הטיסות לשנג'ן ולשנגחאי בקרוב, ומצפים מהרשויות בישראל לאפשר לנו להמשיך לטוס בנתיב הדרומי הקצר והחסכוני יותר בדלק ובזיהום אוויר".
מרשות התעופה האזרחית נמסר בתגובה: "הטענה אינה נכונה. רשות התעופה האזרחית, כרגולטור האמון על התעופה האזרחית ועל מתן היתרי ההפעלה לחברות הישראליות והזרות, החלה בבדיקה מקצועית וכלכלית על נתיב הטיסה המקוצר המוצע והשפעתו על התחרות. הודעה על קיום בדיקה הועברה להאינאן. בהתאם לתוצאות הבדיקה, תוכל רשות התעופה האזרחית לגבש את עמדתה ביחס לאפשרות החברה לטוס בנתיב הדרומי. יודגש, כי עד להשלמת הבדיקה, אין כל מניעה כי החברה תמשיך לטוס בנתיב לבחירתה".
4 צפייה בגלריה
דיסנילנד שנגחאי סין סגר בגלל התפרצות קורונה
דיסנילנד שנגחאי סין סגר בגלל התפרצות קורונה
דיסנילנד בשנגחאי, נסגר בסוף אוקטובר בשל התפרצות קורונה
(צילום: רויטרס)

אל על לא תחדש את טיסותיה להונג קונג כמתוכנן

ובתוך כך, חברת אל על, שאמורה הייתה לחדש את קו הטיסות בין ישראל להונג קונג, הודיעה הבוקר על דחייתו בשלב זה. הקו אמור היה להתחיל לפעול כבר בחודש פברואר הקרוב, חודש לפני תחילת הטיסות ליפן, אך כעת זה לא על הפרק. מחברת אל על נמסר: "אל על מתאימה את לוח הטיסות למפת הביקושים, אשר השתנתה במהלך משבר הקורונה ולאחריו. בהתאם לזאת, קיבלנו החלטה שלא לחדש בשלב זה את הטיסות להונג קונג".
חברת התעופה קתאי פסיפיק מפעילה שלוש טיסות שבועיות מתל אביב להונג קונג. עיקר הפעילות של קתאי מתמקדת בטיסות קונקשן שמאפשרות לנוסעים להמשיך לשורה ארוכה של יעדים במזרח הרחוק. נכון להיום, ועם הביטול של אל על, קתאיי פסיפיק היא חברת התעופה היחידה שטסה בקו ישראל-הונג קונג.
מגבלות הקורונה הנוקשות בסין הופכות את הטיסה למדינה, ולא משנה עם איזו חברת תעופה, לאתגר לא פשוט בכלל. הנוסעים לסין מחוייבים בביצוע בדיקת PCR לפני הטיסה, הנפקת תו ירוק סיני משגרירות סין בישראל, ובידוד בן שמונה ימים עם הכניסה לסין על חשבון הנוסע.

עימותים בסין, שאיימה לדכא "כוחות עוינים" ורודפת מפגינים

בשבוע שעבר החלו בסין הפגנות במפעל האייפונים הענקי בעיר ז'נגז'ו, ובסוף השבוע הן התרחבו לערים גדולות ברחבי מדינת הענק בעקבות האסון בעיר אורומצ'י שבחבל שינג'יאנג, שם נספו עשרה בני אדם בשריפה במגדל מגורים. המונים בסין תולים את האשמה באסון הזה על הגבלות הקורונה, והוא חולל פרץ זעם נרחב של מפגינים המתוסכלים ממדיניות ה"אפס הדבקה" של המשטר הסיני, שבמסגרתה הוא מתעקש להטיל סגרים והגבלות תנועה קשות בגין כל התפרצות קטנה של הנגיף.
4 צפייה בגלריה
סין הפגנות קורונה מחאה שנגחאי
סין הפגנות קורונה מחאה שנגחאי
שוטרים בשנגחאי בתחילת השבוע
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
סין הפגנות קורונה מחאה שנגחאי
סין הפגנות קורונה מחאה שנגחאי
המפגינים קראו לשוטרים: "שרתו את העם!"
(צילום: רויטרס)
בהפגנות בין שבת ליום שני נשמעו קריאות לנשיא שי ג'ינפינג ולמפלגת השלטון הקומוניסטית להתפטר – קריאות מאוד לא שגרתיות בסין הדיקטטורית, שמקפידה בדרך כלל לדכא כל גילוי של מחאה. בניסיון לדכא את גל המחאה הנרחב ביותר בסין בעשרות השנים האחרונות, המשטר הקומוניסטי שם מרחיב בימים האחרונים את הנוכחות המשטרתית שלו בערים הגדולות, רודף אחר פעילי מחאה והשבוע שיגר גם איום לפעול נגד מה שכינה "כוחות עוינים".

חדשות תעופה נוספות

סאן דור, מקבוצת אל על, הודיעה היום (ה') כי היא מחדשת את הטיסות לעיר הנמל הפורטוגלית פורטו. מכירת הכרטיסים החלה היום במחיר השקה של החל מ-329 דולר לכרטיס, לא כולל כבודה והושבה. סאן דור תפעיל שתי טיסות שבועיות, בימים שני ורביעי, אשר יתווספו לשש הטיסות השבועיות שאל על מפעילה לליסבון. הטיסה הראשונה לפורטו צפויה להמריא בחודש מרץ. גל גרשון, מנכ"ל סאן דור, אמר כי לקוחות שירצו יוכלו לטוס לפורטו ולחזור מליסבון - ולהיפך.